• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Valkyriaa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 295
V

Valkyriaa

Har kikat runt lite i tidigare trådar här på buke, men hittar inget som täcker just mina funderingar.
Så här ligger det till: Jag har precis anlagt en torvbädd, den är sen i onsdags. Jag la ut torvmix (hoppas att det funkar lika bra som ren torv, har iaf inte hittat nån som inte gillat det?) och sedan vattnade jag lite och stampade. Efter det fick bädden ligga orörd i cirka ett dygn och sen ställde jag in min häst där, ska kanske tilläggas att det var i samband med stallbyte :p
Det har gått relativt bra att ha henne där, visst grisar hon ner rätt mycket men det är väldigt mycket enklare att ta reda på allt nu när bädden är lite "fastare". Innan har hon stått på spån, det var INTE kul :smirk:
Men nu känns det nästan som att det luktar lite för mycket. Har läst att det inte brukar lukta någonting alls av torv och att det ska vara så bra just därför. Det luktar inte amoniak, utan mer torv, men VÄLDIGT mycket. Svårt att förklara lukten :cool:
Hur som helst, är det dåligt att det luktar såhär, eller är det helt normalt?

Sv: Torvbädd

Nej, ingenting.
Trodde inte att det behövdes då jag läst här på buke att det är många som inte har det och det funkar jättebra ändå. Det kanske är fel?
Men som sagt, det luktar inte amoniak. Det luktar som torv brukar göra (lite jord sådär :p ) men det luktar starkt.

*kl*

Vad är torvMIX?

Har aldrig vattnat när jag haft torv...

Precis :)

Angående att vattna så är det säkert inte nödvändigt.
Men har hört att man kan göra det och jag tyckte själv att det lät som en bra idé då det känns som att det packas bättre.

Jag har torvmix hos min häst.

La in hennes torv i augusti, strödde först ut kalk och sen in med torv. och efter det hästen.

Hon pissar mitt i boxen och när jag mockar ut det, eller det som ligger överst, tycker jag det luktar jord.

Det kanske har börjat förmultna eftersom du vattnade?

Jag har torvmix hos min häst.

La in hennes torv i augusti, strödde först ut kalk och sen in med torv. och efter det hästen.

Hon pissar mitt i boxen och när jag mockar ut det, eller det som ligger överst, tycker jag det luktar jord.

Det kanske har börjat förmultna eftersom du vattnade?

Hm, inte helt omöjligt kanske? :crazy:
Får se om det löser sig, annars så är det nog värt att lägga en ny bädd.

Precis :)

Angående att vattna så är det säkert inte nödvändigt.
Men har hört att man kan göra det och jag tyckte själv att det lät som en bra idé då det känns som att det packas bättre.

OK då är jag med;)

Spån som blir fuktigt kanske får torven att lukta mer jord????

har iaf inte känt någon stark lukt när vi använt torv och vi har inte haft något underst.

Ok..
Om det nu skulle vara fuktigt, vad kan då anledningarna vara till att det blir fuktig? Det enda jag vet är att det inte är kiss. Kan det vara att jag vattnade från första början? :smirk:

när jag gjorde bädden (på ren torv) så vattnade jag inte och hade ingen kalk. I början var det lite jobbigt, när bädden inte satt sig ordentligt, för han har en tendens till att skrapa med hovarna ner i bädden när han flyttar på sig. Eftersom han kissar på ett speciellt ställe så behövde de nödvändigtvis inte lukta kiss men det luktade starkt, säkert den lukten du pratar om.
Jag gjorde så att jag slängde in massor me torv i boxen. (Det ingår 7 balar i hyran så jag har ju lite att ta av, hehe) Efter det har bädden blivit mycket bättre. Jag ser till att ha mer torv i än jag hade innan, det blir tyngre att mocka och tar längre tid men det ar blivit mycket torrare och fräshare nu.

Ok..
Om det nu skulle vara fuktigt, vad kan då anledningarna vara till att det blir fuktig? Det enda jag vet är att det inte är kiss. Kan det vara att jag vattnade från första början? :smirk:

Jo det skulle jag gissa på, tänker på spånet som binder vattnet och ligger där och pyr;)

Om jag var du så skulle jag först ha vanlig ren torv någon vecka. Ta lite kalk i botten och i torven. Du kan ju vattna lite och stampa i början, men det brukar inte alltid behövas. Ibland kan man "slarva" lite och låta några bajskluttar vara kvar så brukar det hjälpa bädden på traven. Kom ihåg att ha ett bra lager med lös torv ovanpå så att bottenlagret inte rörs om. Sedan när du har en hård bädd med ren torv skulle jag jag lägga in lite torvmix i det översta kösa siktet.

Lycka till!

Tack för alla svar!
Det är bra att det finns bukefalister :banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 566
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 083
Senast: Calmiche
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
5 061
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av... 2
Svar
31
· Visningar
4 700
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka