Bukefalos 28 år!

W

wahlstrand

hej, undrar vad ni tycker om permenent bädd och hur mycket torv och kalk går det åt? har halm nu men funderar på permenent bädd till vintern, (har nyligen köpt häst) har inte så stor gödselstak.
 
Sv: torvbädd

Ta det lugnt! Ibland dröjer det med svar här.

Vi har torv till våra hästar, har olika box storlekar, men till en normal 3x3 m box går det åt vid första inläggningen av torv ca 10 vanliga små skottkärror.
Sedan när torven lägger sig (blir som ett stampat jordgolv) får man underhålla det lite, kankse lägga in lite pö om pö.
Inte alls strö lika ofta som spån el. halm efter som torven är mycket drygare.

Vi kalkar inte.
Vi är oxå mycket noga med att sortera bajset när vi mockar så vi bara får bollar, å inget torv. Då räcker det längre.

Till 6 hästar räcker våran stora torvkärra (som vi hämtar torv på från leverantören, kärran körs efteren vanlig bil), från okt/november fram till mars ungefär. Och då är det två fölboxar samt 4 större normalstora boxar.

http://www.beijerbygg.se/ImageVault...210/height_300/id_8283/ImageVaultHandler.aspx <--- sådan kärra är det vi har när vi kör in torven, dvs ca 10 kärror till en normalbox, som jag pratade om.

Hoppas du fått svar på lite av dina funderingar.
 
Sv: torvbädd

Jag har permanentbädd till mina hästar och använder torv från Söftesmåla i bal. Strödde först ut Stalosan i botten och lade sedan in 3 balar i boxen, nu när bädden har satt sig strör jag 1 bal var 5:e dag, mina hästar går ute ca 7 timmar dag om det inte är allt för dåligt väder. Mockar ut alla skitar och om jag ser något blött tar jag ut det.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
637
Senast: tanten
·
Anläggning Jag har fått ändrade stallförhållanden och kommer nu sköta eget stall. Jag kan dock inte förvara halm någonstans så jag måste ha spån...
Svar
6
· Visningar
928
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
732
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 300
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattbilder #9
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp