Torvströ, bra eller dåligt?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare kazam
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 77
  • Visningar Visningar 7 183
Sv: Torvströ, bra eller dåligt?

Hur ser riven torv ut? Större klumpar?
Hur är den förpackad och vad betalar du?

Den ser ut som torv brukar, förpackad i balar med träram runt, kostar drygt 100:-/bal.

Är det någon här som har lite halm ovanpå torven fär att hästen ska ha något att göra??
Eller hur löser ni det??

Har du vätska under spånet när du mockar har du för tunnt lager spån...
Det har jag aldrig haft när jag mockat med spån, dessutom går det alldeles utmärkt att använda lättviktsgrep när man mockar med spån..
Däremot så är det nästan alltid nödvändigt att använda en vanlig skyffel när man mockar med torv...

Skulle säga att skillnaden i vikt är marginell. Känner inte igen nåt av det du beskriver om torv, jag mockar med plastgrep vare sig jag har torv eller spån. Har man lösvikt kanske det är enklare med spån men i bal ser jag ingen skillnad alls mer än att torven är drygare.

Solvira skrev:
Fördelar:

* Det är ekologiskt! Jättebra att använda gödslet som blomgödsel sen! :banana:

Och det skapar en näranog steril miljö där det varken växer eller lever något på lååååång tid efter sig när det bryts (med dagens moderna metoder). Så speciellt ekologiskt är det INTE. Det är bland det lättaste som finns att 'kompostera', men det går med spån och halm med. Och de gör inte samma ingrepp i naturen.
(Det finns torvbrytning som är snäll mot naturen men den är inte speciellt vanlig)

palle skrev:
Har du vätska under spånet när du mockar har du för tunnt lager spån...
Det har jag aldrig haft när jag mockat med spån, dessutom går det alldeles utmärkt att använda lättviktsgrep när man mockar med spån..
Däremot så är det nästan alltid nödvändigt att använda en vanlig skyffel när man mockar med torv...

Det är betydligt större chans att en liter torv suger upp 2 liter vatten än att en liter spån suger upp 2 liter vatten. det var så jag menade.

Jag mockade flera torvboxar i mitt förra stall - med lättviktsgrep och inget annat.

Immer

Vad betalar ni för fritt hemkört spån och torv?
Varifrån beställer ni?
Södra Halland bor jag i.

Är det lika halt som spån kan vara?
Halt är det absolut inte.

Är det lika drygt eller kanske drygare?
Det är likvärdigt eller lite drygare t o m.

Ska man ta det i balar (dyrt) eller kan man förvara det löst?
Hittar du löst går det nog att förvara. Försöka hålla det fuktigt bara så det inte blir heltorrt.

Hur är det att mocka jämfört med spån?
Lite mörkare. Men kisset är meer samlat och svårare för hästen att gräva ner bajset.
Har en tendens till att packas ihop men är man flitig och vänder på det varje dag så har hästen en mysig box.

Torv är lätt att borsta av! :)

Tack för detta :bow:
Har ännu inte hittat någon i närheten som kan leverera hem till mig, men :devil: den som ger sig

kazam

Torv tycker jag är bättre både mot luftvägarna och för dåliga hovar.
Det är INTE lika halt som spån och ligger kvar på golvet istället för att flyga iväg.

Det är drygare än spån och ska jag vara ärlig så tycker jag att torv ger vitare päls än rent spån. Kompisens vita häst hade inga pissfläckar och min häst är faktiskt riktigt vit om sina kronränder...

Skriver under på drygt. Jag gör en ba var 10:e dag i min box, har bädd. Spån gick det år minst 2 bal i veckan...

det skulle ju vara en toppengrej om alla pissfläckar försvann, annars har man ju ibland en häst som ser ut som ett lapptäcke, när han har haft lattjolajbanlåda i boxen en natt, han är ju oxå vit.

kazam

Torvbrytningen säger jag ingenting om. Det jag menar med ekologisk är att den är bättre att använda som gödsel än vad spån är, eftersom den saknar terpentin som vissa växter inte uppskattar att ha i jorden. Detta är inte något jag kommit på själv, utan hört från andra som jag anser vet mer och bätte än jag.

hej torvströfantaster

Ni som har bädd, lägger ni kalk i botten? Blir det permanentbädd som varar i månader där bara skitarna plockas upp? Har haft spån i flera år, tycker mest bara att det blir en enda röra av alltihop då jag försöker anlägga bädd. Skiten hamnar på botten och allt blir skitigt.

min erfarenhet av torv är positiv..hade en flinga förut alltså en ljus häst..inga större problem med fläckar...nu va han väldigt renlig av sej..kissade o bajsade bara på ett ställe i boxen :smirk:
Stog på spån innan...ljust o fint såklart..med torv blir ju boxen ganska mörk o ser tråkig ut..men det är VÄLDIGT lättmockat..allt glider imellan gafflarna o bajset ligger kvar på grepen..när det väl satt sej till bädd är den varm o mjuk..dammar väl inte så farligt..kanske just när man lägger ut den..sen är de ju viktigt att du får tag i en bra torv...finns ju massor som inte e så fina...grenar o klumpar av "mossa"det har kommit en ny produkt nu som heter "torvmix" en blandnig av spån o torv..har nog torvens efenskaper men är ljusare pga spånet....vad jag vet kan man bara köpa det färdigförpackat i balar mellan 300-400 l i varje :)

eller så blandar man sin egen torv-spån-mix... Jag har tänkt testa det i höst. Spånet borde göra det lite mindre kompakt och mörkt och torven ge ökad uppsugningsförmåga.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka