Totalglömsk 12 åring

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

benjamin

Min 12-åriga dotter har under senaste veckorna varit OTROLIGT :eek: disträ och glömsk. Hon kommer knappt ihåg något man bestämt. Saker man kommer överens om på morgonen är bortblåsta på eftermiddagen. "Hon har aldrig hört att jag sagt det".
Det kan vara jätteviktiga saker eller roliga saker som gäster på besök som hon längtat efter. Några timmar senare är det som bortblåst.
Varför gör hon så här? Hur gör jag för att hon ska börja komma i håg igen? Känner någon igen det här betéendet? (Hon är alltså inte småglömsk.)
Mina teorier: 1.Hon har det jobbigt i nya skolan. :mad:
2. Jobbigt med hästansvaret
3. mobiltelefonen och mp3spelaren
4. allvarlig hjärnsjukdom :cry:

Vad ska jag göra? Ska jag ge henne friare tyglar, skicka med lappar, styra upp eftermiddagarna med schema( åka hem från skolan, göra läxor, åka till stallet mm), Sluta med hästarna ett tag?
Tacksam för råd
 
Sv: Totalglömsk 12 åring

Jobbigt och stressigt gissar jag på. Det är ju mycket i den åldern s a s. Skriv en lista varje morgon med saker hon bör komma ihåg, gärna i kronologisk ordning. Prata ev. med hennes lärare och be att de t ex. underrättar dig om saker som hon kan komma att glömma. Organisera vardagen och skapa fasta rutiner. Tjata inte. Då kommer hon att stänga av och då kan det verkligen vara så att aldrig hör vad du säger. Lita på att hon kan komma ihåg. Lita på att hon kan ta sitt ansvar när du har gjort listan. Belöna när det går bra, t ex. ett biobesök (eller vad hon nu tycker är kul) när hon har kommit ihåg saker under en hel vecka.
 
Sv: Totalglömsk 12 åring

Åh tack! Ska börja med detta så snart som möjligt. Och ja, hon har ju varit småglömsk innan och jag har tjatat och hm. blivit arg :smirk: kanske har hon helt slutat lyssna nu och därför inte kommer i håg, men som sagt det är inte bara det jag säger hon glömmer utan även händelser eller saker hon bestämt med folk. (Peppar peppar inte nycklarna faktiskt så ofta. De sitter i of sig fast i skolväskan för det mesta)
 
Sv: Totalglömsk 12 åring

Det har med åldern att göra. Ingen av mina stalltjejer i den åldern har hjärnan i behåll :p Jag får skriva upp allt de ska göra på tavlan och sedan påminna dem några gånger om att de ska läsa på tavlan.
Ibland är man glad att de kommer ihåg vad de själva heter :rofl:
 
Sv: Totalglömsk 12 åring

Min svärfar sa lite på skoj att min sambo var som en förvuxen tonåring, för han är PRECIS sådär. Jag kan säga något, t.ex att vi ska ringa svärfar och be honom passa barnen för vi ska göra ditten eller datten, och en timma senare så har han "aldrig hört det".

Det hör nog ihop med åldern. Fast jag vet inte vad man ska göra åt det förstås.
 
Sv: Totalglömsk 12 åring

Jag tror också att det är en åldersgrej och helt normalt. Tonåringar, eller nästan så, har huvudet proppfullt av tankar som tar stor plats. Föräldrainformation är det första som trillar bort vid platsbrist, det är i alla fall min erfarenhet ... :angel:

Jag hade ett tag då jag skrev extra viktiga saker på armarna på mina ungar för att de inte skulle kunna glömma (men det gjorde de ändå :smirk: )

Har hon dessutom nyss bytt skola och har mycket hästansvar så är det ju extra mycket att tänka på.

Gör inte så stor affär av det är mitt tips, det blir bara tråkigt för er båda och det hjälper ändå inte.

Extra viktiga saker får du kanske skriva på en lapp.

Dessutom - om konsekvensen blir att man missar roliga saker på grund av glömskan så ökar nog motivationen att komma ihåg. Det är inte heller bra att ta över hela ansvaret för allting.
 
Sv: Totalglömsk 12 åring

joodu det undrar nog min kära mor också...

mamma ringer : ta ut kycklingfiléerna innan du sticker till träningen så att dom tinar tills ikväll..
jag : japp

sen lägger jag på telefonen och sticker till träningen.
men jag är nog senil nu vid 17 års ålder.. å nästa år blir det långvården
 
Sv: Totalglömsk 12 åring

Hon har nog säkert växtvärk i hjärnan :D
Jag har en teori och den är följande att när barnen har utvecklingsperioder där dom mentalt och hormonelt utvecklas "lite för fort", ungefär som när vissa växer (kroppsligt) i skov, så kan dom bli grymt distä (ungefär som när dom växer för fort kroppsligt och kan bli lite mer klumpiga ett tag).
Hjärnan har hel enklet för mycket att göra just då och koncentrationen brister så lätt.
Dessutom så är det inte ovanligt att barnen under dessa perioder funderingar på stora saker så som vänskap, död, liv mer intensivt än annars.
Ett tag så har min dotter sagt "va" 2-3 gånger när jag sagt något, inte för att vara till besvär utan för att hon har så svårt att koncentrera sig just då på vad jag säger.
Jag såg helt enkelt till att hon tittade på mig så jag kunde se att jag hade hennes fulla koncentration på mig och att hon uppfattatade vad jag sa första gången och fick göra så ett tag.
Nu är "va" perioden över för denna gången.
Min kompis dotter som är 2 månader yngre än min har varit precis likadan och då har inte flickorna träffats på flera månader (dom två är bundisar) och deras personligheter är rätt olika.
Föräldrar blir ofta tokiga när det blir så men det blir lättare att hantera om man förstår att det inte handlar om att barnet inte vill utan just här och nu har sämre koncentrationsförmåga.
Dom kan bli lite "senila" också.
 
Sv: Totalglömsk 12 åring

Visst ar det frustrerande? M ar likadan, det ar totalt hjarnslapp for det mesta. Det gar INTE att be henne att gora tva saker samtidigt, typ stalla tallriken i diskhon och stalla undan mjolken, har man tur kommer hon ihag var diskhon ar :devil: :angel: Mjolken far man stalla undan sjalv :D

Det har nog med aldern att gora, det ar sa mycket annat som surrar omkring i skallen pa dem att det liksom inte finns plats for inkonsekventa detaljer som var man stallt skorna, lagt skolvaskan etc

Lat henne ta konsekventerna av att glomma viktiga saker sjalv; om hon glommer besok, ursakta henne inte utan lat henne gora det sjalv. Att tjata ar lonlost, jag paminner M tre ganger om saker hon maste komma ihag och noterar: Det har ar FORSTA paminnelsen, ANDRA och TREDJE. Hon vet att den tredje paminnelsen ar den sista och det verkar hjalpa.
 
Sv: Totalglömsk 12 åring

voltigehoppare skrev:
joodu det undrar nog min kära mor också...

mamma ringer : ta ut kycklingfiléerna innan du sticker till träningen så att dom tinar tills ikväll..
jag : japp

sen lägger jag på telefonen och sticker till träningen.
men jag är nog senil nu vid 17 års ålder.. å nästa år blir det långvården

Jag var likadan när jag var tonåring, jag vet inte hur många gånger som mamma och pappa fick tina fisken eller kycklingen i micron för att den skulle gå att tillaga. Minns en gång när mamma bad mig sätta på tvättmaskinen när jag kom hem från skolan, problemet var bara att jag satte igång diskmaskinen istället! :o :D
 
Sv: Totalglömsk 12 åring

Tack för alla bra svar! Det känns lättare nu när jag hör att jag inte är ensam om problemet. Det finns alltså hopp för bättring.
 
Sv: Totalglömsk 12 åring

voltigehoppare skrev:
joodu det undrar nog min kära mor också...

mamma ringer : ta ut kycklingfiléerna innan du sticker till träningen så att dom tinar tills ikväll..
jag : japp

sen lägger jag på telefonen och sticker till träningen.
men jag är nog senil nu vid 17 års ålder.. å nästa år blir det långvården
jag är exakt liakdan. Har verkligen noll minne :D
 
Sv: Totalglömsk 12 åring

Det har med åldern att göra. Ingen av mina stalltjejer i den åldern har hjärnan i behåll Jag får skriva upp allt de ska göra på tavlan och sedan påminna dem några gånger om att de ska läsa på tavlan.
Jag måste bara hålla med!
Samtliga tjejer i den åldern som jag känner är jätteglömska!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 065
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel
Dagbok Det kanske inte är så många som vill läsa om mig men ifall nån vill veta vad som händer så tänkte jag bara skriva lite om några o lika...
2
Svar
26
· Visningar
2 324
Senast: svea
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 026
Senast: Pinus
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 440
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp