Totalt levnadstrött ponny!?

Elin_B

Trådstartare
Måste bara höra om någon varit med om liknande även om detta inte är något problem jag har idag...

För ca 2 år sedan (hösten 03) hade jag en ponny på foder. En connemaravalack f. 93 efter Hagens O' Chief.
Han var mkt fin att se på, fin "hingstnacke" lagom kraftig, fin färg, bra muskulatur osv.

Min kompis hade haft honom på prov för evt. senare köp men ville inte ha honom eftersom han var så sjukt lat och ingen arbetslust. Hon ville främst rida dressyr och det fungerar ju inte om inte hästen tycker det är kul. Sen provade hon att hoppa honom, men det var likadant där, han galopperade i slow-motion och kröp så nära intill hindret. Sedan slängde han sig över utan någon onödig kraftansträgning. Denna teknik gjorde att han aldrig tog sig över hinder högre än 80 cm. Man kan ju tänka sig att han inte tycker att arbete i paddock/ridhus är roligt, men han var lika seg ute i skogen även om man inte ställde några krav på formen.

När hon sedan köpte en häst hade inte ägaren någon plats för honom och jag erbjöd mig att ta hand om honom ett tag. Vi skrev ett kontrakt för 4 månader och jag tyckte att det skulle bli kul med en "egen" häst, seg eller inte.

Problemet var att han var så otroligt istadig. När man red dressyr så vägrade han gå framåt alls, och flera gånger bara stannade han och vägrade gå framåt. Om man gav honom ett rapp med spöet så sparkade han bakut, men gick ändå inte framåt. Han stod så och trilskades en stund innan han tillslut masade sig fram, men 30 sekunder senare tog det stopp igen.
Ibland gick han med på att arbeta i några minuter och då var han helt sjukt fin! men det varade aldrig länge även om man berömde så gott man kunde.

Inte mycket att göra, det gick ju inte att rida inne. Hoppningen samma sak. Han kröp så nära det gick intill hindret och hävde sig över. Någon gång verkade han gilla det (ute på banan) och hoppade hela 1.10 men var snart sig själv igen.

Ute i skogen stannade han dock inte men var lika ovillig här. Han ville inte galoppera eller busa och var riktigt elak mot min medryttare som var lite osäker. Då reste han sig så hennes läpp sprack och bockade av henne, sedan sprang han hem.

Ägarna berättade att han hade varit likadan nästan hela tiden. Alltid lika seg och sedan börjat stanna.

Vi hade en western-gubbe på stallet som har hand om problemhästar och han fick prova ponnyn, efter att jag ridit ponnyn för honom. Vi tränade bakdelsvändningar, men hästen var ju totalt okänslig så det gick som det gick. Westernkillen satt upp och de två hade en lång dust (säkert 45 minuter) i mitten av manegen. Ponnyn bockade och han knep sig fast med sina långa ben. Han slog inte ponnyn (inget spö) men var i övrigt mycket hård och bestämd. Sedan gav sig Ponnyn och gjorde som han ville, och jag fick sitta upp och prova en bakdelsvändning. Vilken skillnad! Ponnyn lyssnade bra och gjorde som jag ville, men han var helt utmattad. Senare på dagen skulle vi prova en liten stund igen för att se om det gett resultat och nu var han så fin och känslig!

Naturligtvis var han tillbaks i gamla gängor dagen därpå :mad:

Ägarna har låtit röntga hela ponnyn och gjort en grundlig veterinärbesiktning eftersom de hade misstänkt att han hade ont, men han var alldeles felfri! :o Även sadeln ligger bra.

Ägarna hade haft honom sedan han var fyra och precis inriden, kan det ha att göra med att de kanske gjort något fel? Jag tänkte att han testade mig, men han gjorde ju samma sak med ägaren som haft honom i nära 10 år...

Vad gör man med en sådan häst? :confused:

De krävde 50 000 för honom, men han gick ju inte att rida på...
Vad jag har hört går han nuförtiden som körponny och tävlar dressyr. Vet inte om han har några framgångar. Någon som varit med om liknande?

För en gångs skull var han pigg! (Galoppbanan..)
http://www.bukefalos.com/g/uploads/16221/Elin_Tully_p_galoppbanan_1.jpg
(Segmupp)
http://www.bukefalos.com/g/uploads/16221/PB220906.jpg
http://www.bukefalos.com/g/uploads/16221/Elin_Tully_p_K1_banan_1.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Totalt levnadstrött ponny!?

Jag vet precis vilken ponny du menar :)
Jag har följt honom sedan han kom från Hagen då jag känner dom som köpte honom därifrån. Jag kan intyga att han varit såhär hela tiden och dom provade verkligen det mesta. Vi kom fram till att han helt enkelt inte gillade att gå på bana med ryttare.
Vad jag har hört fungerar han alldeles utmärkt som körponny.
Han har för övrigt en helbror som var likadan och nu också går som körhäst. Jag har hört att Hagens O´Chief var likadan själv.....
säga vad man vill om Tully men han är i alla fall charmig!
 
Sv: Totalt levnadstrött ponny!?

Hah det var som 17 :P Jo Tully var ju härlig i hanteringen, men inte kul att rida :P Ägarna snackade också om att det var ett genomgående fenomen rörande O' Chiefs avkommor, och att i princip alla var mer eller mindre "konstiga".. skönt att höra att han iaf funkar som körponny.. annars var det ju lite hopplöst:P
 
Sv: Totalt levnadstrött ponny!?

Elin_B skrev:
Hah det var som 17 :P Jo Tully var ju härlig i hanteringen, men inte kul att rida :P Ägarna snackade också om att det var ett genomgående fenomen rörande O' Chiefs avkommor, och att i princip alla var mer eller mindre "konstiga".. skönt att höra att han iaf funkar som körponny.. annars var det ju lite hopplöst:P


En nära bekant under ponny tiden när vi tävlade tillsammans hade en O'Chief avkomma nåt år, och han var också jätteseg och istadig... Han fick ryck emellanåt när han gick fram och då hoppade han och gick dressyr, vid dessa tillfällen brukade hon få placeringar. Men dessa tillfällen var kanske 15% av tiden, resten gick han inte fram utan stod och stegrade eller var bara istadig och seg.
 
Sv: Totalt levnadstrött ponny!?

Då var det ingen tillfällighet att kompisens Ochief valack bara var trevlig att rida när han själv ville... :crazy: :mad:
 
Sv: Totalt levnadstrött ponny!?

Min ponny låter lite som den.. Fast nu har hon blivit mkt bättre ! :)
Hon är ett Connemara sto, efter Julian RC 54. Hon kan vara nå så oerhört seg , och vissa dagar lite piggare men är ändå alltid seg. På ridskolan där hon stod innan vet jag att med inte så duktiga ryttare stannade hon på medellinjen å vägrade att gå fram. Hon e en riktig pärla att köra :love:
 
Sv: Totalt levnadstrött ponny!?

Vi har en gammal ponny istallet. 23 bast, svankig, tjock och dammig. Han har sett lite trött ut några år, sen fick han en ny ägare tidigare iår.
Som avgudar ponnyn, det är KUL att se vilken skillnad det har gjord. Ponnyn är nu mycket finare och har börjat bli piggare att rida. Han har även börjat galoppera i hagen :)
 
Sv: Totalt levnadstrött ponny!?

Det var väldig intressant att läsa alla omdömen om min ponny. Jag har svårt att hålla med om att han skulle vara totalt levnads trött. Han har som det skrivits omskolats till kör ponny och trivs med livet idag, jag rider honom också och upplever inte att det något problem. Men det som jag tror har varit problemet är att han har en vilja av stål och ponny som han är så är han väldigt smart. Han känner på sig när det är någon som inte rår på honom och alla hästar är ju av naturen lata så då har han utnyttjat det.Det är ju sorgligt att han har blivit så missförståd och klassad som sjukligt lat, det kanske är dags att folk börjar ransaka sig själva och inte alltid skylla på hästen. Westerngubben som du kallade honom lyckade ju övertyga honom om att han inte var "boss" synd bara att ni andra inte förstod vad det handlade om. Det är ju så att det räcker inte med att någon annan uppfostrar hästen och sen ska det fungera för så är det inte, det krävs att man själv också kan bibehålla det som instruktören eller vem det är har börjat med. Jag vill bara säga att han är en helt underbar häst, man kan bara inte låta bli att tycka om honom. Han kan hitta på mycket bus framför vagnen men inga dumheter, han trivs verkligen med att vara kör häst och man riktig kan se så mallig han är när han får visa upp sig i finvagnen. Gasa i skogen är också något som han tycker är roligt, hade en tidnings reporter här och gjord ett reportage och han ville så klart ut och åka vagn men han blev väldigt tyst när det började gå fort runt träden i skogen och det säger inte så lite när man kan få tyst på en reporter. Så med detta vill jag bara meddela att Tully nog har hittat sin "grej" här i livet.

Många vintriga körhälsningar
 
Sv: Totalt levnadstrött ponny!?

japp. min förra va sån.
Ingen direkt istadighet. Bara seg.
men det blev iaf bättre o bättre. Andra gick det inte ngt vidare för när dom red, men för mig gick det rätt bra. Instruktörerna sa att hästen va en helt annan häst när jag red (dvs. bra & framåt) men jag gillar inte när hästarna saknar egen motor (även om det kunde komma framöver, eller kom vissa dagar) så jag beslutade att detta va inget för mig. Nu är dock rasen käns överlag att vara just sådär, så det berodde inte enbart på den enskilda individen. Tror dock, att körning är en grej som även skulle passa denna häst! Och givetvis mkt ut i skog o mark! Det kommer säkert bara bli bättre o bättre!

håller dock inte med "kusk" som skriver att "alla hästar är ju av naturen lata så då har han utnyttjat det" för ingen av mina övriga samtliga hästar är "lata" och jag har aldrig haft ngn som varit det heller, varken unghästar eller äldre.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Totalt levnadstrött ponny!?

Jag tror det beror på individen...

Jag red in en Fjordhingst för ett antal år sedan..och han var inte direkt lat men han saknade helt egen framåtbjudning....dom som köpte honom sa att det var tur att han bockade ibland för då rörde han sej framåt i alla fall...
Men om du spände för honom blev han en helt annan...lagom pigg och bara älskade att bli körd...

Lat var han inte, men han tyckte inte om att bli riden..fast han gjorde aldrig några dumeheter eller så..han bara stannade och stod helt stilla med spetsade öron..i 1.5 timme kunde han stå så, för att sen helt lugnt skritta med dom andra hästar hem igen...och då var han HINGST!!!
 
Sv: Totalt levnadstrött ponny!?

Hade en liknande connemara från hagen vid namn Suprise på Min gamla ridskola... var foderhäst till en tjej...m en hon lämnade tbx honom p.g.a. alla de problem som ni beskrivit ovan.... han kollades oxå för allt...inget hittades
 
Sv: Totalt levnadstrött ponny!?

kusk skrev:
Det var väldig intressant att läsa alla omdömen om min ponny. Jag har svårt att hålla med om att han skulle vara totalt levnads trött. Han har som det skrivits omskolats till kör ponny och trivs med livet idag, jag rider honom också och upplever inte att det något problem. Men det som jag tror har varit problemet är att han har en vilja av stål och ponny som han är så är han väldigt smart. Han känner på sig när det är någon som inte rår på honom och alla hästar är ju av naturen lata så då har han utnyttjat det.Det är ju sorgligt att han har blivit så missförståd och klassad som sjukligt lat, det kanske är dags att folk börjar ransaka sig själva och inte alltid skylla på hästen. Westerngubben som du kallade honom lyckade ju övertyga honom om att han inte var "boss" synd bara att ni andra inte förstod vad det handlade om. Det är ju så att det räcker inte med att någon annan uppfostrar hästen och sen ska det fungera för så är det inte, det krävs att man själv också kan bibehålla det som instruktören eller vem det är har börjat med. Jag vill bara säga att han är en helt underbar häst, man kan bara inte låta bli att tycka om honom. Han kan hitta på mycket bus framför vagnen men inga dumheter, han trivs verkligen med att vara kör häst och man riktig kan se så mallig han är när han får visa upp sig i finvagnen. Gasa i skogen är också något som han tycker är roligt, hade en tidnings reporter här och gjord ett reportage och han ville så klart ut och åka vagn men han blev väldigt tyst när det började gå fort runt träden i skogen och det säger inte så lite när man kan få tyst på en reporter. Så med detta vill jag bara meddela att Tully nog har hittat sin "grej" här i livet.

Många vintriga körhälsningar
Ja, tänk om alla som har häst kunde förstå att de själva måste lägga manken till och fortsätta "fostringen" även på den äldre hästen. Tänk vad många hästar som hade sluppit onödigt stryk, sporrar och arga röster då.
 
Sv: Totalt levnadstrött ponny!?

Min häst var så i början när ja hade henne.. Aldrig elak när man red dressyr lr red ut, men hon var seg som jag vet inte vad o olycklig o tyckte allt var förjävligt tråkigt.
I hoppningen tvärstoppade hon o "bockade" precis efter hindret ibland så man flög i backen..

Men efter ett par månader så blev hon betydligt bättre.
Jag fick henne i början av sommaren och efter sommaren var det en helt annan häst!

Får man en sån häst så måste man försöka få den levnadsglad o hitta på saker som den verkar tycka är kul.

Jag red mest ut i skogen i början.. Hon fick även vila lite då & då så hon behövde aldrig göra nått ansträngande i början utan mitt mål var bara att få henne glad.
Och det lyckades jag ju med :)

Hoppningen tog väl ännu ett år innan hon slutade stanna sådär, och det gör hon inte så mkt längre.
Hon tyckte det var kul att hoppa då i början o så, men hon var felriden och alldeles totalförstörd.
Var väl förmodligen därför hon var som hon var - okunniga tidigare ägare.
Hon är en väldigt känslig häst som behöver en känslig ryttare som har bra balans och inte stör henne när man rider..

O nu babblar jag på som vanligt..

Det är tur att hästen har fått ett bra liv o tycker saker är kul nu =)
 
Sv: Totalt levnadstrött ponny!?

scarlettlady skrev:
Ja, tänk om alla som har häst kunde förstå att de själva måste lägga manken till och fortsätta "fostringen" även på den äldre hästen. Tänk vad många hästar som hade sluppit onödigt stryk, sporrar och arga röster då.

Precis min åsikt...
Jag använder varken sporrar lr spö (med vissa undantag) när jag rider på min häst, för det behövs inte!

Däremot kan jag skälla lite på henne när hon inte lyssnar på mej, även om jag vet att det är jag som gör fel.. :angel:
Tror inte nån hästmänniska inte gör det.. ;)
 
Sv: Totalt levnadstrött ponny!?

Nog har man väl höjt rösten någon gång, men faktiskt ganska sällan, och aldrig under träning. Sporrar använder jag aldrig, men jag har funderat på att ha det på den ena hästen ett par ggr, bara för att se vad hon tycker om det. Spö har jag om jag rider ut, mest för att kuna dunka i grejer på vägen, så att dom vänjer sig vid plötsliga ljud. Någon gång har jag lagt det mot bogen när jag ridit dressyr, för att den alltid petar ut på den ena. Annars har jag vuxit upp med att man ska be hästen, inte kräva när man gör något. Har man ett bra förhållande till hästen så gör den vad man ber om, annars inte. Det har funkat hittills...
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 212
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 143
Senast: Mabuse
·
Ridning Hej,vi köpte en jättefin welshponny valack 14 år för snart 1 år sedan,han är superfin,väldigt pigg,känslig i munnen och sitsen, han har...
Svar
9
· Visningar
1 718
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 420

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp