Toyota Rav 4 erfarenheter!!!!

Sv: Toyota Rav 4 erfarenheter!!!!

Vi har en Toyota RAV 4 - 04. Jag tycker att bilen är jättebra! Jag har inte kört transoprt efter den men mamma och pappa som gjort det tycker om den, speciellt då man sitter lite högre och har då lite översikt. Det dåliga med den är som du säkert vet att man inte kan öppna bakluckan när transporten sitter på. Vi har klarat oss bra än så lägne men börjar fundera lite på att köpa en transoprt med sadelkammare för att slippa ha allt i bilen.

Fråga gärna om du komemr på mågot mer :)

Jag har en Rav4 från -98, och jag älskar den!

Fördelar:
*Toyota bara går o går...
*Fyrhjulsdriften och diffspärr bak
*Ser bra i den åt alla håll- stora rutor!
*Får dra rel mycket på B-kort för att vara en jeep

Nackdelar:
*Låg dragkrok ställer krav på släpets höjd (framhjul kan ta i gupp!)
*Bakluckan går bara öppna lite när man har släp
*Dricker mycket soppa både med/utan släp
*Konstant fyrhjulsdrift(ökar bränsleförbr.)

Jag har bara dragit hästtransport/släp med en annan bil, då en Jeep Cherokee. Jag tyckte den bilen kändes mer stabil med släp på, men fick igengäld inte dra så mycket på b-kort pga sin stora egenvikt. Där kunde man oxå öppna baklucka helt och motorn kändes inte ansträngd av att dra :D Och man kunde koppla i/ur fyrhjulsdriften som man ville vilket medförde att man kunde styra bränsleförbrukningen lite. Men i det stora hela så är jag supernöjd att dra med min Rav4, mycket kanske för att jag har hittat en hästtransport som passar den i höjd med dragkroken. Annars får hästarna stå i nedförsbacke och släpets framhjul slår i när man kör över gupp.

Rav 4 var en av kandidaterna när vi skulle köpa bil senast.

Vi har inte provdragit med den, men det som var mest negativt upplevde vi var att den var så trång och att den verkade lite för törstig. Vi jämförde den med Subaru Forrester, Honda CR-V och Nissan X-Trail.

Vi valde till slut Hondan som vi anser är den bästa blandningen av rymlig, praktisk mellanklassare, dragbil, SUV och som drar minst soppa av dessa.

Jag begriper inte riktigt varför Rav-4:s drag tar i backen. Kan ngn förklara?

PS: Vår honda har också sidhängd baklucka, men med vårt släp kan man öppna till hälften, så det skiljer säkert mellan olika släp.

Senast ändrad av en moderator:

Jag begriper inte riktigt varför Rav-4:s drag tar i backen. Kan ngn förklara?

Den sitter lågt bak helt enkelt. Hela bakstammen är låg, förmodligen för att det skall vara nära marken när man skall lyfta in saker genom bakluckan. I övrigt förstår inte jag heller eftersom bilen fram har hög markfrigång. Men det här kanske är något som de ändrat fram till de senare modellerna, jag tycxker iaf mig ha uppfattat de nyare modellerna som lite högre bak än vad min är.

Vi har en 06-a som vi trivs alldeles utmärkt med, en underbar bil!:love:

Har inte kört så jättemycket med hästen bakom, och då har sambon kört och inte jag.

Den drar inte så mycket bensin, har för mig att den ligger på ungefär samma som vår förra Corolla T-sport som ju var en myyycket mindre bil.:angel:

Nackdelar:
*Bakluckan går bara att öppna någon dm med släp på, men det stör inte mig personligen.
*Den är svår att tvätta i automatisk biltvätt, sensorerna "ser" inte reservhjulet så tvättborsten vill skjuta hela bilen framåt. :crazy:

Nackdelar:
*Låg dragkrok ställer krav på släpets höjd (framhjul kan ta i gupp!)
*Bakluckan går bara öppna lite när man har släp
*Dricker mycket soppa både med/utan släp
*Konstant fyrhjulsdrift(ökar bränsleförbr.)

Det har inte vår, som är 8 år yngre. :idea:

Den driver på 2 hjul tills bilen själv tycker att alla 4 behövs, eller tills du själv trycker på knappen.

Vi har också en -06:a, och den är suverän att dra hästtransport med. Att draget skulle sitta särskilt lågt kan jag inte hålla med om - det kanske har ändrats på de nyare årsmodellerna?

Bakluckan kan inte öppnas helt när transporten sitter på, men tillräckligt mycket för att man ska kunna lasta ur både sadel och hund. Vår transport är en Ifor.

Immer

Till alla
Tack för alla svar:bow:
Hur mycket drar era med och utan transport?

KL Och vad kostar de i försäkring? Är det en dyr bil att äga?

Livar upp tråden efter några år med fler erfarenheter! =)

Jag har en 99, som drar i snitt 0.9 liter/mil blandad körning med/utan släp. En aning mer med släp kanske men aldrig mindre :grin:

Liten men stor bil, smidig men maffig.

Bakluckan går som skrivet inte att öppna med släp på kroken, men tillräckligt för att få ut sadel och annat därifrån. (har inte kunnat öppna med vilket släp jag än provat, dörren är för låg och handsken för hög helt enkelt.)
Mitt drag är inte orginal men jag tycker också det sitter lågt. Men det kanske är en illusion då bilen är högre än normala bilar. Kanske sitter det egentligen på samma höjd som på dom...? Släpen ser inte ut att luta framåt iaf!

Tycker den är utmärkt stadig och trygg, speciellt vintertid med häst på släp!
Man kommer alltid fram och den startar alltid i alla väder.

------------
En negativ sak jag vackert fått erfara är en tyvärr rätt korkad konstruktion för påfyllningsröret till bensinen.
(på de äldre modellerna som min iaf)
Man har innanför bakdäcket satt ett plastskydd där påfyllningsröret sitter innanför. Skyddet går att skruva loss så man kan rengöra från salt och grus o skit. Men vet man inte om att skyddet finns där så är det ju inte jättelätt att göra rent :grin: Risken är alltså ganska stor att röret rostar sönder med tiden och man får se bensinen rinna ut på marken istf in i tanken :angel:
Fick dock den reservdelen för halva priset då jag tydligen inte var den enda som råkat ut för samma sak....
Och har man åretruntdäck som jag så kanske man inte tar av däcket två gånger om året och då kan passa på att göra rent...
--------------------

Kommer förövrigt aldrig vilja ha en 'vanlig' bil igen, det känns ju som man sitter på marken i såna!:angel:

Kan bara hålla med i allt de andra sagt.
Har inte kvar min RAV4 nu (Ford Kuga istället) men jag gillade den trots att man inte kunde öppna bakluckan med släpet på :mad:

Liknande trådar

Utrustning Funderar på att investera i boxmattor, ni som har eller har haft, vad är era erfarenheter? Går det åt mindre strö eller lika mycket men...
Svar
17
· Visningar
1 280
Senast: Marita73
·
Utrustning Hej! Någon som har koll på företag man skulle kunna anlita för att köra en häst från stockholmstrakten till Nederläderna? (Eindhoven)...
Svar
3
· Visningar
263
Senast: Rosett
·
Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
2
· Visningar
352
Senast: Shixle
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat... 2
Svar
34
· Visningar
2 335
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31