Sv: TR fråga

I TR VI moment 618 Hästens utrustning punkt 2 anges det
2.Fri betsling. Alla slags hjälptyglar är dock förbjudna med undantag av martingal med löpande ringar. Tyglarna får endast vara fästade i bettet (betten) eller direkt i huvudlaget. Hackamore och "gags" (där tyglarna är fästade i nackstycket och löper genom bestelringarna) är dock tillåtna.

Där är vad som står i TR.

Jag som skulle domare godkänna sidepull och westertyglar. Det står överhuvudtaget inget om westerntyglar, eller andra tyglar heller. Det enda som nämns om tyglar är var de skall vara fästade.

I TR 1 (Gemensamma bestämmelser) mom 136. "På tävlingsplatsen ska hästen ledas i huvudlag med bett eller motsvarande. Betsel och tyglar får inte vara konstruerade eller anbringade så att de kan skada hästen.

Sedan detta med grimma m m, det är en bedömningsfråga huruvida man får ha hästen i grimma i vilområdet. Och då är det bara i tävlingsklass och om du kan kontrollera din häst. Vi har bedömt det så att om du rider PP och CR så är du kanske inte så rutinerad som de som deltar i tävlingsklass... Tävlingsarrangören har alltså rätt att kräva man har hästen i huvudlag... Saftey first alltså
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: TR fråga

Vet inte om du fått svar på detta MEN utan att egentligen veta säger mitt sunda förnuft följande: På en Westernsadel finns ett sadelhorn där "hela" tyglar kan fastna om hästen sänker huvudet vilket kan leda både till det ena och till det andra..
 
Sv: TR fråga

Westerntyglar är inte tillåtet. Red med en tjej förra året som hade sådana och hon blev utesluten. (Hon hade inte daskat med dem;) )


Red med en tjej nu i sommras på 50km T som hade westerntyglar, det var då tydligen OK. Hon daskade till sin häst med dem...
 
Sv: TR fråga

Varför i hela fridens namn får man inte ha spö alls? Vissa hästar kan ju vara trögstartade... och jag menar i andra tävlingar får man ju ha spö......
Okej att man inte ska överanvända spöt, men ändå... det finns ju ögon överallt som ser om det går för vilt till med spöt innan start.
 
Sv: TR fråga

Det handlar nog inte om vad du använder spöt till innan start utan hur det används ute i skogen där det inte finns så många ögon. Risken finns att vissa kan driva eventuella övertrötta hästar med spöt ute i skogen och det är ju inte direkt något att uppmuntra. I andra tävlingar har dommaren uppsikt över ekipaget på ett helt annat sätt.
De flesta hästar är inte trögstartade i distans utan snarare väldigt pigga. De tycker dt är kul att springa med så många andra hästar. Däremot kan det vara svårare att ta sig ur grind om man är ensam.
Jag tycker spöförbudet är bra även om man kanske skulle önska sig ett spö ibland när istadigheten sätter in. Det jag är negativ till är att det inte klart uttrycks vad som anses vara spö utan det verkar var upp till respektive dommare att avgöra vid varje tävling.
 
Sv: TR fråga

jag håller nog med dig där..!
en distanshäst ska väl dessutom kunna/våga lita tillräckligt på sin ryttare för att gå fram i stort sett överallt, utan att behöva ett rapp först? är inte det en del av konsten/sporten att rida distans?

och ang. om spö är tilllåtet i andra grenar.. i dressyr är det förbjudet i viss mån (tror det är max 60cm som gäller och i vissa klasser är det ju totalt förbud). hoppning får man ju ha spö i vad jag vet, fälttävlan också trooor jag..men de är ju ofta väldigt "petiga" med att det används på rätt sätt. såg en tjej som använde det helt som pådrivning, och hon fick en varning för det..
 
Sv: TR fråga

Det är innan start jag menar... när man "rider fram" vilket man ju säkert även gör på distanstävlingar.
Då ser ju både medtävlande, medhjälpare, åskådare och domare om någon skulle göra något olämpligt med spöet.
Under själva ritten förstår jag att man inte får använda spö, just eftersom det inte finns så många ögon där som du säger.
 
Sv: TR fråga

Nu kommer jag med en fråga... Tränar lite distans och vill gärna prova på lite tävlingar iaf.
Min häst är van vid nya miljöer och går fram i princip överallt. Men ibland får han för sig att han inte ska lyssna, eller så blir han osäker om det är något helt nytt och då måste jag ha spö som "hjälp". Han är en stor haflinger, och med bara skänklar till hjälp så kan jag stå där i en timme och skänkla.. hästen går inte fram en centimeter. Är det då helt uteslutet för mig att tävla distans? Även CR? Jag använder inte spö som framåtdrivning när han inte orkar, bara som tillrättavisning.
 
Sv: TR fråga

Nej du får inte ha spö men det är inte uteslutet för dig att tävla distans ändå. Vanligen går hästar framåt mer när de får sällskap så det gäller bara att hitta någon att rida tillsammans med. Min häst är ganska fjantig och hetsar upp sig för småsaker men får vi bara någon att ta häng på så går det utmärkt.
 
Sv: TR fråga

Min häst kan vara väldigt larvig när han rids själv men när han tävlas i distans så är det som att han vet att det finns hästar överallt i skogen och då går han på bättre.

Du kan ju även hoppa av hästen och leda den en bit till istadigheten är över om det hjälper.
 
Sv: TR fråga

Jag har ett sto som kan vara riktigt, riktigt tjurig ibland. Och eftersom spö inte är tillåtet är det inte heller någon idé att träna med det. Så jag hoppar helt enkelt av och leder förbi utan att bråka. Behövde bara göra det en gång på T50 Fornaboda (vår första runda). Resten av banan gick finfint, om än lååångsamt. Kanske skulle hon behöva ett spö för att påminna om att tiden inte räcker för att sova sig runt en bana, men nu är det dom regler vi har att träna efter:-)
 
Sv: TR fråga

var på en tävling i sommras och då tog de upp frågan på bangenomgången då den hade diskuterats här mycket. Då sa dom att man fick ha delade tyglar (western tyglar) men inte för att mana på hästen. Såg dom någon som gjorde detta innebar de en uteslutning...... En av domarna som sa detta...
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 374
Senast: Karamello30
·
Utrustning Hej! Kan någon ge förslag på bett som kunde passa en häst som är känslig i munnen och går bäst på vanligt tvådelat bett, MEN som ibland...
Svar
3
· Visningar
977
Senast: Freazer
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 452
Senast: Habina
·
Dressyr Hej! Jag började rida en häst nu i vintras efter att ha sålt min egna, och nu vänder jag mig hit för att försöka få lite råd innan mitt...
2
Svar
27
· Visningar
3 303
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stallstövlar, vilka håller?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp