TR I 2021 publicerat

Jag funderar över stjärnmärkningarna på tävlingarna. 1*, 2*, 3*, 4* och 5*. Motsvarar dessa lokalt, regionalt, nationellt och elit rakt av? En siffra för mycket blir det då? Har för mig att det tolkas som i "klubb", "lokal", "regional", "nationell", "internationell"?
 
Tyvärr har inte alltid dessa funktionärer någon som helst koll alla gånger. Ofta är det yngre tjejer som är tvingade att vara funktionärer och inte vet alls hur det fungerar.
Ibland har vår yngre tjejer bättre koll än våra vuxna funktionärer på framridningen 🙈 Men vi försöker alltid ha minst en vuxen där. Men kan hålla med om att många tävlingsplatser bortprioriterar framridningen när det är ont om funktionärer
 
Jag tycker den är bra. Har i vårt närområde ett barn som gjort 10-12 starter om dagen. I slutet av dagen med en trött unge som antingen ramlar av eller gråter och blir arg på sina ponnyer av ren trötthet som resultat.

Så istället för att förälder tar ansvar i just det här fallet så ska alla straffas? Det är för mig obegripligt.
 
Ibland har vår yngre tjejer bättre koll än våra vuxna funktionärer på framridningen 🙈 Men vi försöker alltid ha minst en vuxen där. Men kan hålla med om att många tävlingsplatser bortprioriterar framridningen när det är ont om funktionärer
Och det kan jag verkligen förstå! När jag tävlar (ensam) brukar jag först fråga en funktionär, men får jag inte ett bra svar, då håller jag själv koll på telefonen. Nu är jag hästlös och min förra häst gick alldeles utmärkt att "parkera", men jag kan ändå se vissa problem med regeln. Men generellt är det bra, det är många som är upptagna med att ta bilder och publicera på Instagram istället för att hålla koll på omgivningen.
 
och jag känner tvärtom, bra man begränsar hur mycket mindre barn startar på en dag

Jag ser inte alls en vinning i det. Jag tror mycket mer på föräldraansvar. (Och i förlängningen, om föräldraansvaret brister, en ÖD som har mandat att avbryta just det barnets tävlande för dagen.)
 
Jag ser inte alls en vinning i det. Jag tror mycket mer på föräldraansvar. (Och i förlängningen, om föräldraansvaret brister, en ÖD som har mandat att avbryta just det barnets tävlande för dagen.)

Kanske är det överdomaren som borde hålla utkik utifall att, utan åldersgränsen. Låt säga att ett barn har tillgång att rida fem ponnyer i fem korta rundor en helgdag. Hen har övat och åker långt med sin familj och sitt team, de kan bara delta en av dagarna på en meeting eftersom den andra dagen är för hästklasser, då måste familjen och teamet välja bort en av ponnyerna för resan pg.a åldersregeln, fastän orken, förmågan och viljan finns precis som för ett 1 år äldre barn. Varje gång de åker på tävling kommer en ponny inte ut på tävling eftersom regeln gäller 4 starter, trots att regeln är obefogad just för en sådan ryttare. Kanske finns det någon som värmer upp ponnyerna åt dessa ryttare? Kraven kanske då inte blir för stora, om det är vad det handlar om som lett till uppdateringen av TR. Jag tar inte ställning pg.a obefintliga egna erfarenheter kring många starter per dag som barn, funderar bara skriftligen.
 
Kanske är det överdomaren som borde hålla utkik utifall att, utan åldersgränsen. Låt säga att ett barn har tillgång att rida fem ponnyer i fem korta rundor en helgdag. Hen har övat och åker långt med sin familj och sitt team, de kan bara delta en av dagarna på en meeting eftersom den andra dagen är för hästklasser, då måste familjen och teamet välja bort en av ponnyerna för resan pg.a åldersregeln, fastän orken, förmågan och viljan finns precis som för ett 1 år äldre barn. Varje gång de åker på tävling kommer en ponny inte ut på tävling eftersom regeln gäller 4 starter, trots att regeln är obefogad just för en sådan ryttare. Kanske finns det någon som värmer upp ponnyerna åt dessa ryttare? Kraven kanske då inte blir för stora, om det är vad det handlar om som lett till uppdateringen av TR. Jag tar inte ställning pg.a obefintliga egna erfarenheter kring många starter per dag som barn, funderar bara skriftligen.

Jag håller med dig i detta. Det är dessutom stor skillnad på olika individer. Det finns femåringar som sitter i barnvagn, det finns tvååringar som vägrar sitta i vagn. Det finns tioåringar som inte orkar cykla några kilometer till skolan samtidigt som det finns åttaåringar som gör det och ändå orkar ha gympa i skolan, spela basket på rasten och fotbollsträning efteråt.
Det är en ÖD-fråga att istället peka på det, även om det kanske är en 14-åring som inte mäktar med åtta starter på en dag.
 
Jag kan tänka att det blir svårt för ÖD att fatta sådana beslut och hur kul är det att åka med en massa ponnyer och sedan få åka hem utan att ha fått starta det man planerat.
Nu är regeln klar på förhand så alla vet vad som gäller.
 
Är det väldigt vanligt att såpass unga ryttare som elvaåringar och yngre har såpass många ponnys att de startar mer än fyra gånger per dag?
Antar att det i regel är fler än två ponnys man har då..(?)
Jag är kanske hopplöst ovetande men trodde det var mer ovanlig än vanligt?
 
Jag kan tänka att det blir svårt för ÖD att fatta sådana beslut och hur kul är det att åka med en massa ponnyer och sedan få åka hem utan att ha fått starta det man planerat.
Nu är regeln klar på förhand så alla vet vad som gäller.

Svårare än att fatta beslut om att ekipage är oproportionerligt?
 
Jag kan även tycka att den typen av arbete/verksamhet som det handlar om att rida ett större antal ponnyer på tävling inte skall behöva bedrivas av små barn.
Blir i mitt tycke svårt att avgöra om det är något de själva är intresserade av och vill eller om de känner sig pressade av föräldrar och andra att utföra denna typ av arbete.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Preliminära versioner av TR I, II, III och IX 2023 – Gemensamma, Dressyr, Hoppning och Reining – finns nu publicerade i både mark...
Svar
16
· Visningar
1 661
Senast: Cactus
·
  • Artikel
Hästnyheter Nästa år, 2021, kommer nya TR, både det gemensamma och grenspecifika. TR 2021 kommer att publiceras allteftersom de är färdiga...
Svar
0
· Visningar
397
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Nästa år, 2021, kommer nya TR, både det gemensamma och grenspecifika. TR 2021 kommer att publiceras allteftersom de färdiga tillsammans...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Nästa år, 2021, kommer nya TR, både det gemensamma och grenspecifika. TR 2021 kommer att publiceras allteftersom de färdiga tillsammans...
Svar
0
· Visningar
289
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp