TR I 2021 publicerat

Både och. Är man iväg och tävlar helt själv kan man behöva att kolla telefonen. Men det är såklart rimligt att stå till. Dock är en del hästar svåra att ha helt stilla på tävlingsplats och skittar hellre.

Varför då? Jag är alltid iväg och tävlar själv och har aldrig kollat i telefonen!
 
Tyvärr har inte alltid dessa funktionärer någon som helst koll alla gånger. Ofta är det yngre tjejer som är tvingade att vara funktionärer och inte vet alls hur det fungerar.

Fast det är ditt ansvar att ha koll. Det finns ett högtalarsystem och du vet ditt startnummer och ungarna har startlistan i handen så det går att fråga tex hur många kvar tills jag kan gå in på framridningen. Det släpps in 5-7 st på en framhoppning så det är inte ett dugg svårt att ha koll utan telefonen.
 
Varför då? Jag är alltid iväg och tävlar själv och har aldrig kollat i telefonen!
Inte jag heller.
...........
Sen finns det alltid nån att fråga, alla har ju mobiler idag och är man på tävling antar jag att i regel alla har koll på equipe och man snabbt bara kan fråga den som är närmast hur man ligger till.
För det är väl i stort sett det man kan behöva ha koll på, inför ev prisutdelning.
 
Varför då? Jag är alltid iväg och tävlar själv och har aldrig kollat i telefonen!
Fast det är ditt ansvar att ha koll. Det finns ett högtalarsystem och du vet ditt startnummer och ungarna har startlistan i handen så det går att fråga tex hur många kvar tills jag kan gå in på framridningen. Det släpps in 5-7 st på en framhoppning så det är inte ett dugg svårt att ha koll utan telefonen.
Det finns OFTA ett fungerande högtalarsystem. Men jag kan räkna upp ett antal tävlingar som inte har haft det. Har ungarna då ingen koll så har man ingen aning. Det har absolut hänt flera gånger! Men absolut kan man räkna ekipage, jag brukar dock vara lite för upptagen med att rida/hoppa fram för att lita på att jag kan hålla exakt koll.
 
Det finns OFTA ett fungerande högtalarsystem. Men jag kan räkna upp ett antal tävlingar som inte har haft det. Har ungarna då ingen koll så har man ingen aning. Det har absolut hänt flera gånger! Men absolut kan man räkna ekipage, jag brukar dock vara lite för upptagen med att rida/hoppa fram för att lita på att jag kan hålla exakt koll.

Men vaddå har ungarna ingen koll? Du kan ju bara rida fram och fråga? Lika gärna som du ska fiska upp din telefon?
 
Jag kan även tycka att den typen av arbete/verksamhet som det handlar om att rida ett större antal ponnyer på tävling inte skall behöva bedrivas av små barn.
Blir i mitt tycke svårt att avgöra om det är något de själva är intresserade av och vill eller om de känner sig pressade av föräldrar och andra att utföra denna typ av arbete.

Det är ju alltid en tolkningsfråga, oavsett om det är en eller fyra ponnyer som det handlar om.
 
Men vaddå har ungarna ingen koll? Du kan ju bara rida fram och fråga? Lika gärna som du ska fiska upp din telefon?
Precis, som jag skrev tidigare i tråden har jag upplevt det flera gånger. Noll koll. Vissa klubbar skulle behöva lära upp sina funktionärer.

Fanns det fungerande högtalarsystem, uppsatta listor och funktionärer med full koll skulle jag absolut inte använda min telefon.
 
Precis, som jag skrev tidigare i tråden har jag upplevt det flera gånger. Noll koll. Vissa klubbar skulle behöva lära upp sina funktionärer.

Vissa ryttare skulle behöva vara lite mer ödmjuka inför klubbars problem med att få tag i funktionärer och tänka på att den som står där och inget vet och har noll koll kanske har ställt upp på minuten för att andra inte kommit.
 
Varför inte ha en skärmar uppsattA på lämpliga platser som visar ungefär som en busstidtabell?
Start ordning för bana X Anmärkning
Nuvarande ekipage.
Andra ekipage.
Tredje ekipage

Kanske med färgmarkering, t ex Rött banan är upptagengult för nu är föregående ekipage på sluttappen av sitt program och grönt för nu är det dags rida in.
 
Vissa ryttare skulle behöva vara lite mer ödmjuka inför klubbars problem med att få tag i funktionärer och tänka på att den som står där och inget vet och har noll koll kanske har ställt upp på minuten för att andra inte kommit.
Absolut, det säger jag inget om. Men i och med att det är ett återkommande problem för många klubbar så saknar de ett fungerande system. Jag konstaterar bara att det händer relativt ofta och att mobilen då blir en nödvändighet för att hålla koll.
 
Varför inte ha en skärmar uppsattA på lämpliga platser som visar ungefär som en busstidtabell?
Start ordning för bana X Anmärkning
Nuvarande ekipage.
Andra ekipage.
Tredje ekipage

Kanske med färgmarkering, t ex Rött banan är upptagengult för nu är föregående ekipage på sluttappen av sitt program och grönt för nu är det dags rida in.
I min klubbs fall så skulle det inte vara ekonomiskt försvarbart. Känns också ganska krångligt att dra ut en massa ledningar till t.ex. framhoppningen för att kunna ha skärmar där.
 
Kanske är det överdomaren som borde hålla utkik utifall att, utan åldersgränsen. Låt säga att ett barn har tillgång att rida fem ponnyer i fem korta rundor en helgdag. Hen har övat och åker långt med sin familj och sitt team, de kan bara delta en av dagarna på en meeting eftersom den andra dagen är för hästklasser, då måste familjen och teamet välja bort en av ponnyerna för resan pg.a åldersregeln, fastän orken, förmågan och viljan finns precis som för ett 1 år äldre barn. Varje gång de åker på tävling kommer en ponny inte ut på tävling eftersom regeln gäller 4 starter, trots att regeln är obefogad just för en sådan ryttare. Kanske finns det någon som värmer upp ponnyerna åt dessa ryttare? Kraven kanske då inte blir för stora, om det är vad det handlar om som lett till uppdateringen av TR. Jag tar inte ställning pg.a obefintliga egna erfarenheter kring många starter per dag som barn, funderar bara skriftligen.

Om andemeningen med regeländringen är att tagga ner barnidrotten och få ungarna att vänta lite med elitsatsandet så räcker det väl utmärkt med två ponnyer? Vilken mellanstadieunge har fem ponnyer och folk som värmer upp? Barnarbetare i handelsstall?
 
Min förra klubb har en sådanhär utanför framhoppningen.
Screenshot_20201114-162827.png
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Preliminära versioner av TR I, II, III och IX 2023 – Gemensamma, Dressyr, Hoppning och Reining – finns nu publicerade i både mark...
Svar
16
· Visningar
1 661
Senast: Cactus
·
  • Artikel
Hästnyheter Nästa år, 2021, kommer nya TR, både det gemensamma och grenspecifika. TR 2021 kommer att publiceras allteftersom de är färdiga...
Svar
0
· Visningar
397
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Nästa år, 2021, kommer nya TR, både det gemensamma och grenspecifika. TR 2021 kommer att publiceras allteftersom de färdiga tillsammans...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Nästa år, 2021, kommer nya TR, både det gemensamma och grenspecifika. TR 2021 kommer att publiceras allteftersom de färdiga tillsammans...
Svar
0
· Visningar
289
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp