Tr iv 2009

Sv: Tr iv 2009

I vilket fall ser jag inte just detta som ett problem då jag aldrig sett en ryttare falla av utan både funktionärer och sjukvårdare rusat dit och försäkrat sig om att det gått bra.

I somras var vi precis med om detta att alla sprang iväg efter den lösa hästen och sket i ryttaren:eek:. Tack o lov är jag sjuksköterska själv och klarar att göra en första bedömning, ingen veterinär kom heller, så den fick vi själva kalla på för att kolla igenom hästen. Kan säga att dottern var mäkta förbannad:mad:. Kan säga att det fanns ett och annat mer att önska på den tävlingen:devil:.

En tjej som bröt nacken i Mantorp för en massa år sedan hade sammetshjälm och de trodde att det var hjälmen som slog i nacken pga att den inte glider mot underlaget. Det var därför det kom en massa nya jockey-hjälmar, innan var alla sträva, numera är de flesta glatta på ytan

Vad jag minns var det skärmen som "nöp fast" huvudet och stoppade överrullningen,framåt.
Det var inte i Mantorp,utan på en annan bana i samma länsdel.
Förstår inte att det fortfarande,på 2000-talet, finns ryttare som,trots info,väljer att ha hjälm med skärm,i terrängen.
Det behövs inte mycket motstånd,för att det skall bli allvarliga nackskador.
Att sedan ha ett yttre material,som glider är en bra försäkring.

Senast ändrad av en moderator:

:eek: Det borde ju va förbjudet att ha fast skärm i terrängen.

precis vad jag menar..
Tom de som sas är mjuka,ger ett motstånd som inte är tillfredställande.
Fram för hjälmdok och sk Jockey hjälmar:idea:
Vem vet i TR 2010 kanske vi kan hoppas att det kommer.
Vi får hjälpas åt att hålla den tanken vid liv under 2009.

Senast ändrad av en moderator:

de där med skärmen, jag har alltid haft en rosa troxel tills förra året då jag fick höra att GPA Speed air va en mycke säkrare hjälm mm. jag hade inte en tankte på att skärmen var fast och sånnt för de hade ingen sagt till mig och ja har ju alltid skärm på min hopphjälm och dressyrhjälm så ja har inte ens funderat över de. Så när sesongen drog igång så hörde ja de där med fast och lös skärm, kände mig dum som inte tänkt på de själv men ja liksom räknade med att den va säker att rida FT i med tanke på att den kosta 5000 typ. Lite segt att gå å köpa en ny hjälm men man känner ju att man vill göra de så bra som möjligt.

Annars kan ju bara bryta av skärmen, borde inte vara så svårt :angel: Har sett flera GPA Speed Air där skärmen brutits av när ungarna trillat av :p

Kom igen nu.
Är det verklingen ingen som har nån åsikt om ponnyklasserna.
Är det bra att dom stora ponnyerna nu ska gå 70-80-90-100?
Är det bra att B-ponny nu ska få gå 90?

Eftersom min vuxna ponny nu flyttat till nya fodervärdar så dröjer det väl lite extra innan hon kommer ut på fälttävlansbanorna igen.
Utan att ha läst TR hypernoga så känns det rent spontant som att det blir en väldig massa klasser med tämligen små startfält. Just klasserna tyckte jag var rätt okej förra året efter den senaste ändringen.
Att låta B-ponnyer gå 90 känns ganska mastigt. Dock, hur många fälttävlans-B-ponnyer kommer hoppkvala? De måste väl isf kvala i Msv B. (För visst var det terränghöjd+10 som det skulle hoppkvalas i, eller hur var nu den ändringen?)
Rörigare tyckte jag faktiskt att det blev, vilket i sig är rätt imponerande.

70-klassen för kategori I kan jag tycka borde användas som frivillig klass, alltså att man får gå direkt på 80 om man vill det och är korrekt kvalad. Nog gick det väl bra förra året när nivån höjdes något för Debutant och kategori I.

(Eller så minns jag bara helt fel. Ponnyn gick sin sista fälttävlan med dåvarande ryttare redan i maj så jag kan ha glömt en del nu :o )

kom igen nu.
Är det bra att b-ponny nu ska få gå 90?

oavsett om man sÄger nÅgot eller inte verkar det inte spela nÅgon roll...
FÖrsÖker fÅ in dottern pÅ guldfisk aguility eller kanske kobingo istÄllet.

*kl*
Jag måste köpa en ny hjälm!? Kan någon förklara för mig VARFÖR? (*inte bara för att det står i TR*)
Citerar "hjälmen bör ej vara beklädd med strävt material..."
Är det för att huvudet ska glida bättre på marken om man faller av??????????

Det där togs upp på kursen i somras, och ditt antagande är helt rätt. Gör att det ska glida bättre, och ha lägre friktion mot marken. Ju strävare yta dessto större risk det blir en häftig 'inbromsning' av huvudet mot marken, och det ökar risken för nackskador. Inte för hjälmen 'åker ner' utan för det blir mer tvärt uppbomsande av huvudet vilket ökar risken det blir knasiga böjningar och 'knyckar' på nacken.

Lät mkt logiskt faktiskt och vi satt samtliga (alla med 'sträv' yta på hjälmen) och skruvade på oss..

Kom igen nu.
Är det bra att B-ponny nu ska få gå 90?

Dumpuckofråga, men har jag fattat rätt om man med kat II-ponny får debutera i P70? I så fall säger jag 'halleluja!' om det (under förutsättning att de inte börjar trassla med att överåriga inte får rida ungponny) och de fortsätter ha det 2010 med ;)

Däremot, är det kval på 70 cm banhoppning för P70 klass? Där kan jag erkänna att jag inte riktigt förstår varför det inte är kval på högre höjd än terrängen?

Jaha, det var väl det jag anade. De har rört till allt ännu mer. Blä! Tur min 4-åriga ponny inte får starta ft förrän nästa år. Då lär det väl iofs komma ännu mer ändringar och så får man säkert inte starta ungponny som vuxen eller så heller.

Jag tycker iaf fortfarande att P70-klassen kunde vara frivillig för Kat I-ponnyer. Däremot är den ju bra för de mindre ponnyerna.

Dumpuckofråga, men har jag fattat rätt om man med kat II-ponny får debutera i P70? I så fall säger jag 'halleluja!' om det (under förutsättning att de inte börjar trassla med att överåriga inte får rida ungponny) och de fortsätter ha det 2010 med ;)

Däremot, är det kval på 70 cm banhoppning för P70 klass? Där kan jag erkänna att jag inte riktigt förstår varför det inte är kval på högre höjd än terrängen?

Ska stå kat I ponny ovan och inget annat *snurrig*

70-klassen för kategori I kan jag tycka borde användas som frivillig klass, alltså att man får gå direkt på 80 om man vill det och är korrekt kvalad. Nog gick det väl bra förra året när nivån höjdes något för Debutant och kategori I.

Även om nya kat I ponnyerna måste börja i P70 så innebär det inte att de måste gå 2 P70 och 2 P80 utan har man en rutinerad ponny (och kanske tävlat en massa på kat II ponny) kan man hoppa över P80 i kvalificeringstabellen står det "100 P80 och P90 Två klasser på lägre nivå" inte "närmast lägre nivå" som i de andra kvalen

Aha. Om jag förstått de kvalreglerna rätt så innebär det t.ex. att man först måste rida två stycken P70 med kvalificerande resultat för att få rida P80. Däremot ger också de två kvalificerande resultaten i P70 klartecken för start i P90.
Jag skulle hellre se att man fick börja direkt på P80, två kvalificerande resultat där och sen få starta P90. Det känns som att P80 är mer utbildning än P70 som faktiskt är väldigt lågt.

Jaja, jag kommer nog vara lite mer off nu än tidigare år. Ponnyns nya ryttare mår antagligen bara bra av att rida både P70 och P80 ett tag först så inte för den sakens skull. Jag tänkte rent allmänt.

Det är ju naturligtvis för de allra flesta alldeles ypperligt att rida många 70 och 80 klasser, men med tanke på hur många tävlingar det finns för ponny :angel: så är frågan inte helt enkel, speciellt inte som du sen måste rida 4 st P90 innan CNCP*

För den som skaffat en ponny som gått några säsonger i * och ** och ridit kat II i 3-4 år spelar det ingen större roll om man rider P70 eller P80 och går vi bara ett år längre tillbaka så fanns inte 80-klass så nån katastrof om de hoppar över den (som alla tidigare tvingades att göra) är det knappast.

Problemet är väl i så fall som OldQ sa att risken finns att det blir en massa klasser med få starter, med risk att man ställer in alltihopa och ingen vill ordna ponnytävling, vilket ger ännu färre starter osv, osv :confused:

Det är ju naturligtvis för de allra flesta alldeles ypperligt att rida många 70 och 80 klasser, men med tanke på hur många tävlingar det finns för ponny :angel: så är frågan inte helt enkel, speciellt inte som du sen måste rida 4 st P90 innan CNCP*

Ett litet frågetecken för ditt påstående ovan.
I nya TR står följande att läsa om kvalifikation till CNC, CNCP*:
Godkännande genom auktiriserad fälttävlanstränare av ekipagets tillräkliga kvalifikation för klassen Härutöver krävs "H" fyra klasser på närmast lägre nivå varvid dock två av de genomförda klasserna får innehålla max 20 straffpoäng vardera för hinder i terrängmomentet resp "P" två klasser på närmast lägre nivå.
Innebär det att vid genomförda två P90 klasser även med ett stopp på terrängen att ekipaget är startklart i CNC, CNCP* klass eller är min tolkning felaktig?:confused:

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 780
Senast: Rugge
·
Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
4 127
R
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick... 2
Svar
22
· Visningar
2 086
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 619
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka