Trä eller plastbom???

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Plopp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 3 071
P

Plopp

Då jag är intresserad av sadlar, försöker jag läsa allt jag kan hitta i ämnet!! Funderar mycket över varför träbom anses vara bättre än plast (glasfiber) ? Trä kan ju böja o vrida sig på ett sätt som plast inte kan, eller???? Ni som kan det här med sadlar, kan väl förklara för mig! Å om någon som kan något om westernsadlar läser det här, är det sant att westernsadlar oftast har glasfiberbom????
ELLER har jag missuppfattat allt??:o

Sv: Trä eller plastbom???

Ja, du har missuppfattat allt. En plastbom är gjord i plast och har en mindre anläggningsyta än träbommen. En träbom är överdragen med glasfiber eller råhud. Dom flesta sadlar med kvalitet har en glasfiberklädd träbom och det får man nog anse som det bättre alternativet. Vill du ha en ordentligt stark bom om du ska hålla på med rep eller boskap så bör bommen vara klädd i råhud.

Trä är oftast inte lika stumt som plast, och jag anser att Trä är bättre. Men det finns många olika typer av träbommar. Det beror mkt på vilket träslag, hur många lager, om den är förstärkt med något annat osv.

Läs boken "sadlar" av Kicki Näslund, där står det enkelt förklarat. Vill du veta mer råder jag dig att ta kontakt med en sadelmakare som kan visa dig.

fördelen med kompositbom(plast) är att de ofta är MYCKET lättare än träbommar. Dessutom är de mer slagtåliga, då risken finns att en träbom spricker eller så om den utsätts för slag(nu är det väl inte så ofta man kastar runt sin sadel men OM det händer något...)

om plastbomen har mindre anläggningsyta än träbommen beror ju på hur de olika bommarna ser ut, det kan ju variera!

Själv rider jag en liten tunn häst, och då är den lättare plastbommen att rekomendera, vill ju inte slänga upp en 25 kg sadel på henne:S
eller när jag rider 170-bjässen, då vill inte jag LYFTA 25 kg sadel varje gång jag ska sadla...;)

Migo skrev:
fördelen med kompositbom(plast) är att de ofta är MYCKET lättare än träbommar. Dessutom är de mer slagtåliga, då risken finns att en träbom spricker eller så om den utsätts för slag(nu är det väl inte så ofta man kastar runt sin sadel men OM det händer något...)

om plastbomen har mindre anläggningsyta än träbommen beror ju på hur de olika bommarna ser ut, det kan ju variera!

Själv rider jag en liten tunn häst, och då är den lättare plastbommen att rekomendera, vill ju inte slänga upp en 25 kg sadel på henne:S
eller när jag rider 170-bjässen, då vill inte jag LYFTA 25 kg sadel varje gång jag ska sadla...;)
Viktskillanden mellan en träbom och en plastbom är så liten att den inte behöver tas med i räkningen ( båda väger c:a 4 kilo nakna). Vikten på en westernsadel ligger i lädret så din uppfattning haltar betydligt. De plastbommar ( Ralide) som finns i westernsadlar är inte av kompositmaterial utan av vanlig formgjuten polyetenplast. En råhudsklädd träbom slår denna bom med hästlängder i styrka . En plastbom har stötrre benägenhet att spricka om den utsätts för yttre våld, än en träbom. Så förhåller det sej med den saken!

Senast ändrad av en moderator:

Oj, jag var visst väldigt otydlig.... Rider INTE western, var mest tänkt som en "extra" fråga, men nu har jag ju fått veta lite om de sadlarna oxå. Rider dressyr själv. :bow:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
724
Senast: cowgirl81
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 963
Senast: ildiko
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 437
Senast: Raderad medlem 147980
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi... 12 13 14
Svar
265
· Visningar
24 364
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka