"trä på skor" till barfotahäst?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare traloppan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 3 887
T

traloppan

Finns det sådanna som man kan sätta broddar i? Har kollat lite på Hööks Old Mac´s men de går inte att brodda. :(

Vad har ni för erfarenhet av olika sånna här skor? Har ni dem både fram o bak?

Jag känner bara till Old Macs men det finns kanske andra bra märken?

Sv: "trä på skor" till barfotahäst?

Okej! :) Var köper man dem? Är de bra? Pris på ett ungefär?? :)

www.easyboot.nu

jag har inte använt dem, har en som reervsko till in pålle men eter att jag köpt den har han nte haft en endaste tappsko :p men de är lätta o smidiga o ta på o av iaf. Har använt boa oxå men tycker de är för tunga o klumpiga.

Easyboots Epics har jag, de tycker jag är bäst. De kan man brodda. Jag har köpt mina för 475:- styck + broddning på www.naturligahovar.se

Jag kan INTE rekommendera den nya varianten som heter "Bare"

Lycka till!

Old Mac´s går att brodda men det måste göras med speciella broddar.

Tänk på att olika märken av boots passar olika hovar.
Old Mac´s är lite bredare än vad de är långa.
Boa boots är nästan helt runda (lite beroende på vilken strl du ska ha)
Easy bootsen däremot är ganska mycket längre än vad de är breda.
Ett tips är att mäta din hästs hovar ordentligt och sedan välja den modellen på boots som kommer närmst vad gäller måtten du får fram. :idea:

OT, jag beställde, och betalde med visa, lite tillbehör till mina boa därifrån för många veckor sen, har mailat flera ggr och inte fått svar. :crazy: :mad:

Halvt OT: Nån som vet hur länge en uppsättning boots brukar hålla? Det är Boa jag har tänkt köpa.

Jag beställde därifrån 2 ggr i somras och båda gångerna var det väldigt lång leveranstid.
(ca 1 månad om jag inte minns helt fel..)
Jag mailade vid flera tillfällen och frågade var varorna tog vägen..
Fick svar på ett mail av fem tror jag.
Din varor kommer säkert frågan är väl bara om när :crazy:

Å andra sidan har jag vänner som beställt därifrån tidigare och som fått sina varor nästan direkt så de kanske bara har mycket att göra just nu under hösten..

Jo jag har ju beställt tidigare och då fått varorna ganska snabbt.. Hon kan ju iaf svara på mail så man vet OM man kommer få dom.. :crazy:

Hej o tack för alla svar! :) Jag har kollat lite och det verkar som easy boots eventuellt skulle passa mina behov bäst??

Dels har min häst ganska avlånga fötter i sig själv men jag ska mäta så noga jag kan. Såg i någon gammal tråd att det var bra om man ritade av hoven när de har den i golvet, dvs. med belastning.

Bootsen ska dels användas vid uteritt och dels för att ta mig till ridhuset på is. Även i hagen i värsta fall om det är isgata. Jag behöver kunna brodda för här i skåne är det ju oftast mer is än snö.. :smirk:

Som jag förstått det är de inte så bra i vatten o lera men som jag fattar det är det för att de blir blöta och det är ju absolut inte skadligt, snarare tvärt om! :)

Min häst är rätt känslig o får lätt skav men det verkar som att easy bootsen ger minst problem med sånt??

Vilka ställen i sverige säljer easyboots? Var har ni handlat som har problem med leverans- för det verkar ju inte så bra... :crazy:

Går det att brodda med vanliga broddar eller måste man köpa speciella?

jag köpte min på easyboot.nu som jag länkade till ovan. Han har lite avlånga fötter men den sitter bra, iaf när han står still :angel: har ju inte hunnit prova ngt mer.
Fick den efter tre dagar.

Ang skav så har jag hört att man kan skära till kanten lite på easybootsen. Har ingen egen erfarenhet av det dock..

Easyboots epics har en gaiter som sitter på bootsen och skyddar så inte grus mm kommer in.
Om den hjälper mot skav vet jag dock inte..

När man köper Old Mac´s får man en liten "strumpa" till som kan förhindra ev. skav.

Även boa bootsen skall ha en sådan "strumpa".

Easybootsen finns här; http://www.easyboot.nu/

Easyboots epics, bare och Boa boots finns här; www.naturligahovar.se
(det är här vi haft problem med leverans..)

Ang broddar så behövs det, vad jag förstått, speciella sådana.
De finns att köpa där bootsen säljs.

Lycka till i bootsdjungeln! :D

Tack båda! :) Hmm, svårt det här. Men jag har försökt att ha skor på min efter många år o det är bara eviga bekymmer.. :( O jag blir så nervös att han ska skada sig...

Det enda problem vi har hafft barfota är att det är lite mycket sten på vägarna där vi bor nu samt problem att ta sig till ridhuset eller ut o gå på vägarna när det är isgata. Så easy boots eller liknande verkar ju vara ett bra alternativ, och ganska billigt också, framförallt skilljer det ju ganska mycket i pris mellan easy boots och Old Macs! Jag går hem o mäta!

jag kan rekomendera Easyboot Epic, de använder jag.
de går att brodda, men det behövs knappt, mina halkar inte med dem på sig utan brodd.

Alltså, nu har jag mätt fötterna men jag har ingen aning om hur jag ska gå vidare... :confused:

Han har långa smala hovar.. Fram brukar han skos med 0:or, fast de får i princip bankas om till bakskor..

Vad jag kan se är framfötterna ca 11-12 cm breda, men ungefär 14 långa, beror på var man mäter på längden??

Bak är fötterna ungefär 11 breda, snarare lutar de åt mindre än 11 än större.. Men de är lika långa som fram.. :crazy:

Alltså, han är inte lång i tårna men har problem med att fötterna gärna blir lite raka i väggarna. Jag vill ju att de ska bli bredare men nu när han varit skodd då och då så har de ju genast blivit trängre igen.

Hur sören vet man vilken storlek man ska ha??

Old Mac har ju angivet både längd o bredd o de verkar inte alls stämma med min häst.

Easyboots - som det lutar åt att jag beställer- har bara angivet bredd. Hur vet man då att de är tillräckligt långa??

Hur är easyboots utan brodd på tex. gräs? Blir de hala då???

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 529
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·
R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 687
Senast: hastflicka
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 311
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka