Track and trace, leverans av beställning?

Monstermom

Trådstartare
Jag beställde några grejer åt hunden igår kväll, jag tog leveransalternativet "track and trace" (ja, jag valde det med vett (:cautious:) och vilje trots att jag inte visste vad det var :o), för att det var spårbart och leverans 1-2 dagar. Nu har jag fått ett "vi har skickat er order"-mail klockan fem i morse, med "beräknad leverans" 21-22 november. Alltså under helgen... Jag är väl på ett sätt jätteglad om sakerna faktiskt skulle dyka upp så jäkla snabbt, men samtidigt har jag klubben nästan hela dagen imorgon och hade inte räknat med att behöva vara hemma och ta emot paket. Men är det så att det kan dyka upp imorgon verkligen? Hur funkar "track and trace" delivery? Jag trodde det var helt enkelt spårbart från ett land till ett annat (skickas från Frankrike), men utdelat av lokala posten? Posten delar ju inte ut på helgen så i min hjärna var det solklart att det var från och med måndag jag kunde hoppas på leverans. Men på Chronoposts hemsida så står det - om min stackars franska inte lurar mig totalt - något om att anlita lokala budfirmor.

Företaget jag beställt ifrån anger på sin "allmänna infosida" att track and trace har leveranstid 1-2 arbetsdagar ser jag nu faktiskt. Men samtidigt är det ju de som säger att leveransdatum beräknas vara under helgen. (Chronopost anger ingen beräknad leverans alls än så länge, får se om det ändras när paketet kommit längre i systemet...) Jag har mailat kundtjänst men inte fått något svar än, så jag hoppas någon här har något slags erfarenhet/insikt i vad det är för något jag ställt till med nu då. Om jag måste sitta och vakta grinden imorgon så måste jag planera om dagen idag, liksom... :crazy:
 
Fick ett paket via Chronopost för bara nån vecka sedan, då kördes det ut av postnord! Så det borde inte komma på helgen utan på måndag då. Ibland har såna spårningssidor ingen koll på helger osv utan räknar bara antalet dagar leveransen ska ta.
 
Fick ett paket via Chronopost för bara nån vecka sedan, då kördes det ut av postnord! Så det borde inte komma på helgen utan på måndag då. Ibland har såna spårningssidor ingen koll på helger osv utan räknar bara antalet dagar leveransen ska ta.

Tack! Precis vad jag ville höra! :up:
 
Jaha, jag behövde sannerligen inte bekymra mig om någon "för" snabb leverans i alla fall, enligt senaste uppdateringen var paketet i Holland. Har väl tur om jag får det innan nästa helg istället. :meh:
 
Lurigt!
Jag tror (om jag inte minns helt fel) att det tog 3-4 vardagar för paketet att åka från Frankrike och hem till dörren här. Men då gick det ju utan att flyga så tyckte det var helt acceptabelt ändå.
 
Det här är ju idiotiskt. :meh:
Idag (torsdag) står det att paketet skannades i tisdags i Sverige. :banghead:
Jaha, var är det då? Och hur i hela friden ska jag kunna se till att vara hemma för att ta emot om uppdateringarna sker två dagar efter det registrerats någonstans!? Obegripligt korkat fraktalternativ, sista jäkla gången jag väljer det på någon beställning. Det är verkligen varken snabbt eller smidigt! Nu får jag bara hålla tummarna att jag lyckas fånga det här paketet när fiskmåsarna flyger förbi med det, eller vad de nu har för system. :cautious:
 
Det här blir ju bättre och bättre. Nu(!) står det att det var ute för leverans igår, men gick i retur till depån... :arghh:
 
När det gäller leveranser med postnord har jag lärt mig att is i magen (och ignorera alla galna detours paketen gärna tar) är det enda som funkar.
Då och då glömmer (?) de skicka ut avier i alla dess former. Ibland ringer de inte ens på porttelefonen vid hemleverans utan bara noterar att "oj, det var låst in i trapphuset så det är nog ingen hemma" :meh:.

De är helt hopplösa. Men än så länge har alla mina paket hittat hem förr eller senare, ta i trä.
 
När det gäller leveranser med postnord har jag lärt mig att is i magen (och ignorera alla galna detours paketen gärna tar) är det enda som funkar.
Då och då glömmer (?) de skicka ut avier i alla dess former. Ibland ringer de inte ens på porttelefonen vid hemleverans utan bara noterar att "oj, det var låst in i trapphuset så det är nog ingen hemma" :meh:.

De är helt hopplösa. Men än så länge har alla mina paket hittat hem förr eller senare, ta i trä.

Ja, jag har googlat mig halvt galen idag och läst skräckhistorier som leverans efter leverans som bara försvinner. Till slut blev jag liksom immun, kom ut på andra sidan. Jaja, kommer det inte så kommer det inte. :cautious:

Vi får väl se. :D
 
När det gäller leveranser med postnord har jag lärt mig att is i magen (och ignorera alla galna detours paketen gärna tar) är det enda som funkar.
Då och då glömmer (?) de skicka ut avier i alla dess former. Ibland ringer de inte ens på porttelefonen vid hemleverans utan bara noterar att "oj, det var låst in i trapphuset så det är nog ingen hemma" :meh:.

De är helt hopplösa. Men än så länge har alla mina paket hittat hem förr eller senare, ta i trä.
En utkörare från Postnord sa till mig, att nu hade du tur att det var jag som körde för de andra brukar bara låtsas att folk inte är hemma när det gäller tunga paket så man slipper bära upp det. O_o

Men jag har trots det haft tur, hittills har det inte hänt att de kört tillbaka paketet för att jag inte varit hemma när jag faktiskt varit hemma. Däremot har det varit på villovägar, en gång påstod avin att det hamnat på småpaketsutlämningen som finns på en mataffär men när jag hörde av mig dit var det såklart inte där. Annars surar jag lite över att det står på avin att man får betala extra för en ny utkörning när Postnord själv säger när man pratar med dem att det ingår en fri utkörning på en förutbestämd dag (dagtid eller kvällstid) utöver den första utkörningen (eftersom man i ärlighetens namn inte kan veta när den blir och faktiskt inte kan stanna hemma en vecka för att vänta). :angel:
 
En utkörare från Postnord sa till mig, att nu hade du tur att det var jag som körde för de andra brukar bara låtsas att folk inte är hemma när det gäller tunga paket så man slipper bära upp det.

Eller så lastar man ut det helt utan någon plan på att köra den rundan och sedan loggar man in det på kvällen, säger till kontoret att ingen var hemma. Så får mottagaren vackert lösa ut skiten efter att ha fått brev, genom att köra genom tre kommuner och ta sig ledigt på omöjliga utlämningstider.

Inte Postnord, men Schenker och DHL. De senaste 7 åren.
 
Man kanske borde ta icke spårbart så slipper man nervöst följa alla detours och bara anta att det är på väg:idea:
 
Eller så lastar man ut det helt utan någon plan på att köra den rundan och sedan loggar man in det på kvällen, säger till kontoret att ingen var hemma. Så får mottagaren vackert lösa ut skiten efter att ha fått brev, genom att köra genom tre kommuner och ta sig ledigt på omöjliga utlämningstider.

Inte Postnord, men Schenker och DHL. De senaste 7 åren.

Min bror beställde nya däck till sin tävlingscykel, utkörning med DHL, gratis hemleverans. De fick hämtas på någon uthämtningscentral i närheten av Kalmar, 20 mil härifrån. Han var dessutom hemma när bilen körde in på deras uppfart, såg den igenom fönstret, tog på sig skorna för att komma ut och möta/signera. När han var ute genom dörren, 30 sekunder senare, hade bilen kört igen. Budet uppgav att ingen var hemma när han ringde på dörren. :rage:

Till råga på allt så hade centralen utanför Kalmar bara öppet då och då, när det råkade vara personal på plats...
 

Liknande trådar

Foder & Strö I maj gjorde jag en beställning, av X ton hösilage. Med följande kriterier: Förstaskörd. TS halt inte överstigande 55%, idealiskt...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
6 912
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp