Bukefalos 28 år!

Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

därför halmen för att få tuggtid och mer TS. hur länge försökte du ge halm?
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

En månad ungefär, sen vågade jag inte mer då magen var så väldigt paj (läs diarre).

Nu står han ju på box, dvs han har att välja på att äta det som serveras eller inte alls. Han får hönät med typ 90% halm och 10% hö, totalt 4 kg hö/dygn. Sen får han dryga kilot lucern för proteinet. Höet + lucernet täcker inte TS-behovet, det är en tidsfråga innan magen dör igen, även om jag hoppas kunna dra ut på det genom att se till att han alltid har ett hönät att jobba med. Även om han bara får i sig ett strå hö i minuten hoppas jag det ska hjälpa.

Han rör knappt halmen, ibland tar han någon tugga, men det är allt. Det är snart 2 veckor.

Eländet svälter hellre än äter halm, och magen betalar priset. Höll magen skulle jag rycka på axlarna och tycka 'synd om dig hörrudu, men du kan äta halmen'. Men när magen pajar ur så är det ju betydligt värre.
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

Jag har dock upptäckt att om man ger foder med högt proteinvärde och hög kvot så blir de inte feta även på lite motion.
Jag har upptäckt exakt samma sak, till mina ponnysar som är av en ras som folk tror mår bäst av att leva på halm. luft och lite kärlek (i bästa fall...)
Mina icke dräktiga vuxna lättfödda shettisston gick NER i vikt i vintras, på fri tillgång till ett bra hösilage!

Till TS:
Jag hade kontaktat någon av mina vanliga grovfoderleverantörer och försökt köpa hem ett antal småbalar för att ha så jag klarar mig ett tag framöver, utan att behöva ha panik över grovfodret.
Sen å andra sidan hade jag aldrig lagt en så detaljerad beställning. :angel:
Jag har också några olika bönder jag brukar köpa grovfoder av, så är det någon av dem som inte har att sälja så brukar alltid nån av de andra ha kvar. Det löser sig alltid...

Men ett tips till dig!
Rikta in dig på andra- eller tredjeskörd. Jag skulle tro att du har lättare att få det du söker då, för dels är dessa skördar oftast betydligt mer finstråiga än förstaskörden. Och dels är det lätt att få bra värden på det plus att det är mer vatten i gräset och sämre torkväder senare på året.
Jag köpte tredjeskördsbalar förra hösten och de vägde över 700 kg/styck... (ja, jag fick hyra in traktorhjälp en gång i veckan hela vintern, så det blev lite dyrare än planerat, men jag gav bara 300 kr+moms/bal... Och balarna räckte 7-8 dagar)
Jag har beställt tredjeskörden från den åkern (som jag ser genom fönstret) i år också, andraskörden ligger slagen där just nu och ska köras in i plansilo under morgondagen.
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

Jo, normalt köper jag gärna andraskörd, problemet är i år är att det finns inget överskott. Normalt köper jag så att det ska räcka 'extra tid'. Då har jag just om jag måste ställa någon på box mitt i sommaren, det blir ett skitår betesmässigt, eller om jag får stalla in tidigare än beräknat.

Men i år har jag inte det. Delvis för jag fick 1 pall för lite i min leverans (600 kg), delvis för jag räknade lite för lågt på hur mkt fbl ville peta i sig, han överraskade mig. Hade jag fått den där sista pallen jag beställde eller fbl ätit 'som folk' så hade det varit som vanligt. Och nästa år är det som vanligt igen, dvs jag har foder kvar på hösten.

Så, ger jättegärna andraskörd normalt. Anledningen jag ville ha förstaskörd i år är just för att klara hösten om jag måste stalla in tidigare än normalt. Jag förhörde mig specifikt flera ggr om det var problem med att få det jag beställt med förstaskörd, men nejdå.

Men därför jag vill ha analyssvaren, så jag slipper sitta och rulla tummarna till 15 augusti utan kan börja leta NU för att lösa. Är analysen bra = inget problem då kan jag rulla tummar till 15 aug och sen fodra med det beställda som planerat. är analysen skit = då måste jag lösa det i 1½ mån till (om jag best andraskörd, tredjeskörd tas i princip aldrig här, bara extremt bra år det ens går), och måste jag det är det ju bättre ju tidigare jag kan börja leta. Typ nu.

Tillägg: herrn tycks INTE fattat att han ska gå ner av hög proteinkvot tyvärr =/
 
Senast ändrad:
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

Jag vet inte om jag är gammaldax men hur i all sin dar har ni tid ork att hålla på med alla siffror, om och men. Har själv hållt på med hästar i 35år och föder upp halvblod de senaste 10 åren. Vi tar/köper in hö som är "lagom" torrt.
Sen reglerar man maten efter häst/ponny vad den gör hur den ser ut.
Kan bara hålla med senaste inläggen i ridsport vad gäller foder till våra hästar/ponny det "duttas" för mkt tänk på att det är djur som normalt skall leta mat över större delen av dygnet. Tror många gånger att det är risk för aldeles för bra hö/kraftfoder till våra hästar/ponny mot förr vi har betydligt mer fång nu än för 15 år sedan.
Vill även punktera att våra hästar och avkommer foras med höensilage,havre,betfor,kli mineraler. Enstaka gånger krävs det extra för ngn häst ex. lucern.
Alla har fin päls bra hovar även flertalet friröntgade

Gör inte det mer komplicerat än det är att vara hästägare;)

Har du inte fler hästar leta upp en "egen" mindre bonde som kan leverera till dig och håll dig till den. Då brukar man kunna snacka med dem.
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

Man orkar eftersom man vet att fodra med ögat ger ingen som helst aning om mineralerna. Och att en ev proteinbrist visar sig först efter flera månader. Om det inte finns analys alltså.

Och även med analys så fodra med ögat = för lite strå på ett torrt foder med normala MJ-värden.

Nu har jag fått respons iaf, mitt sista mail tog nog skruv! =)
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

Nu blev jag så klart nyfiken. Gick det bra?

Sen måste jag säga att du har ett otroligt tålamod. Fast du har klart och tydligt förklarat om och om igen vad och varför du gör som du gör och vad det är du igentligen vill ha svar på så får du samma frågor om och och igen.

Mvh

Tora
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

Jag vet inte om jag är gammaldax men hur i all sin dar har ni tid ork att hålla på med alla siffror, om och men. Har själv hållt på med hästar i 35år och föder upp halvblod de senaste 10 åren. Vi tar/köper in hö som är "lagom" torrt.
Sen reglerar man maten efter häst/ponny vad den gör hur den ser ut.
Kan bara hålla med senaste inläggen i ridsport vad gäller foder till våra hästar/ponny det "duttas" för mkt tänk på att det är djur som normalt skall leta mat över större delen av dygnet. Tror många gånger att det är risk för aldeles för bra hö/kraftfoder till våra hästar/ponny mot förr vi har betydligt mer fång nu än för 15 år sedan.
Vill även punktera att våra hästar och avkommer foras med höensilage,havre,betfor,kli mineraler. Enstaka gånger krävs det extra för ngn häst ex. lucern.
Alla har fin päls bra hovar även flertalet friröntgade

Gör inte det mer komplicerat än det är att vara hästägare;)

Har du inte fler hästar leta upp en "egen" mindre bonde som kan leverera till dig och håll dig till den. Då brukar man kunna snacka med dem.

Fast man använder sig av dessa siffror för att inte behöva gissa. Man vill inte efter några månader upptäcka att "Ojdå det var tydligen för lite protein i det här (hästen tappar muskler)" eller "Ojdå det var tydligen för mycket energi i det här (hästen blir fet)". Sen kan man ju aldrig se hur mineralerna ligger till.

Vet man vad ens häst har för behov så behöver man aldrig gissa. Man fodrar rätt med en gång. De som håller på och duttar och har sig är i de flesta fall de som inte kan det här med analys. De som har analyserat sitt hö brukar inte behöva dutta en massa hit och dit. Många gånger räcker det med att ge lite extra lucern.

Nu har det ju dessutom kommit ännu en till studie att tävlingshästar klarar sig alldelles utmärkt på bara grovfoder och att de tom återhämtar sig bättre än de som också får kraftfoder. Men för detta skall fungera krävs det att det finns en analys.

Jag har bara hållit på med hästar i 25 år men trots det så förstår jag fördelen med analys och jag har alltid förut bara fodrat med ögat. Fördelen nu är att jag inte behöver gissa och vänta på att hästen blir tjock/smal eller perfekt.

Mvh

Tora
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

det ena får inte förta det andra. uträkningar är bra, men får INTE förta ögat. Långt från alla passar nämligen i mallen.
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

Fast nu var det ju frågan om att man vet vad som passar hästen. Oftast så blir det inte så stora skillnader genom åren om ingenting radikalt förändras (dvs ingen växande unghäst, dräktigt sto, stor ökning/minskning av motion osv).

Sen är det ju ändå så att man måste ändå se om hästen har bra hull och ser frisk ut. Skillnaden är att om man vet så behöver man inte vänta i flera månader för att se om man gissade rätt och har tur och fodret har de för hästen passande värden.

Mvh

Tora
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

Det är ju kombinationen av att veta vad fodret innehåller + vad man behöver komplettera med och att utvärdera foderstaterna = "fodra med ögonen" som är det allra bästa.
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

Nu blev jag så klart nyfiken. Gick det bra?

Sen måste jag säga att du har ett otroligt tålamod. Fast du har klart och tydligt förklarat om och om igen vad och varför du gör som du gör och vad det är du igentligen vill ha svar på så får du samma frågor om och och igen.

Mvh

Tora

Bra och bra, men det löser sig nog i alla fall =)

Viss VILL inte förstå helt enkelt..
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

Det är ju kombinationen av att veta vad fodret innehåller + vad man behöver komplettera med och att utvärdera foderstaterna = "fodra med ögonen" som är det allra bästa.

Återigen detta gällde hästar där man mycket väl visste vad som behövdes. När man redan letar efter ett grovfoder med önskvärda värden.

Jag gör samma sak. Jag vet vad mina hästar har för behov. Ändrar jag inget drastiskt så kommer med största sannolikhet inte behovet att ändras heller. Skulle nu hästen plötsligt rasa i vikt eller bli väldigt fet så får jag ändra foderstaten men det är högst osannolikt eftersom jag efter flera år vet vad mina hästar behöver.

Självklart skall man alltid fodra med ögat också men nu var frågan denna gången varför i hela friden man är så fixerad vid vissa värden och inte bara fodrar med ögat.

Men det är som sagt fördelen om man använder sig av "siffror hit och dit", jag vet vad mina hästar behöver och därför vad jag vill ha.


Mvh

Tora
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

Bra och bra, men det löser sig nog i alla fall =)

Viss VILL inte förstå helt enkelt..

Håller tummarna. Vet hur jobbigt och irriterande det är när man har beställt i god tid och leverantören inte kan ringa och säga att det inte gick att fixa denna gången.

Mvh

Tora
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

ANg fodra med ögat, så det blir ju automatiskt? Om man har en ny häst, som man förvisso vet tidigare foderstat på, men t ex där det varit oanalyserat hö, angett i liter osv, så får man ju dels överslagsuppskatta vad den fått i sig innan. Och/eller kolla i tabellerna.

Sen provar man med det, och tittar. Hästen för smal så får man höja, hästen för tjock får man sänka. Sen hittar man läget där hästen är utmärkt. Då kollar man på siffrorna igen.

Och sen vet man, tack vare kombinationen av analys och ögat. vad just den hästen behöver. T ex att fullblodet behöver 120 MJ och en kvot på minst 7. Trots att tabellerna säger något annat. Under tiden har man också lärt sig t ex hur mycket hästen kan tänka sig att äta i grovfoderväg.

T ex, om du har en häst som behöver 120 MJ, kvot på 7, äter 15 kilo hö om den får äta hur mycket hö den vill, så om man då vill slippa kraftfoder så letar man efter ett hö med 120/15 = 8 MJ/kg foder. Och minst 8*7= 65 gram SRP per kilo foder.

Och voila har man ett 'perfekt hö' för den hästen.

Om man har en lättfödd blir det lite samma sak, förutom att det där höet för fri tillgång inte blir rimligt att hitta. Men man kan då räkna på hur mycket kg av foder med X i TShalt man behöver ge för att täcka TS-behovet. Och sen vet man hur lite MJ hästen behöver. Då gäller det alltså att hitta ett grovfoder där värdena per kilo foder passar ihop med behovet, samtidigt som det täcker TS och ger hästen en ordentlig tuggtid.

Så det går ju lika illa att bara fodra med ögat och oanalyserat, som att BARA fodra på tabell och analys. Utan man måste kombinera, och räkna om. Tills man VET behovet, och då söka foder som matchar det.

Jag vet ingen som inte just kombinerar. Däremot när man hittat behovet, sen är det eg ren matte att lösa ekvationen (baklänges).
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

Vi tänker helt likadant där.

Mvh

Tora
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

Jo, skulle skrivit KL, var en 'fortsättning' på ditt egentligen =)
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

Men suck..

Nu står det still igen, och kontakten har havererat..

Jag fick som sagt svar tillslut, och där det såg ut som det skulle gå att lösa. Jag får helt enkelt ge av det med kasst protein fram tills andraskörd. Det 'ska finnas' blötare balar av det med kasst protein, gäller bara hitta dem. Och kunde jag komma och hämta lite sådana så vore det nog inga problem med andraskörden.

Jag svarade att jodå jag kan hämta om det går bra i nästa vecka, frågade återigen om analys - då jag måste veta HUR lågt protein etc. Samt frågade när man kan fodra med andraskörden, den behöver ju ligga.

Får svar att det går bra att hämta i nästa vecka och andraskörd ska ligga 4 v.

Sen har jag igen frågat om analysen, samt när det mellan tummen och pekfingret beräknats att slå andraskörd. Inget svar. Försökt på mail och telefon.

Svar kommer ju säkert i sinom tid, men nu börjar det ryka ur öronen på mig igen. Jag har hittat annat godtagbart silage, ett parti med hög kvot och ett parti med för låg kvot, men om man mixar de två blir det bra. Dyrare blir det dock, men det är å andra sidan slaget, pressat, balat, analyserat och klart! Och ligger lågt i TS, 52 resp 53%.

Jag är VÄLDIGT nära att beställa det, och helt sonika avboka det andra (fast den lydiga konsumenten i mig anser att så gör man inte, men jag kanske är fjantig där?), jag är så kräkless nu =/
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

Ta kontakt med firman och säg som det är. Dvs du har hittat ett parti som passar dig någon annanstans. Du vill helst inte bryta erat samarbete men ser dig tvingad till att göra det om du inte får ordentligt besked inom 2 dagar (eller någon annan tidsperiod som du finner lämplig). Lägg bollen hos dom och se vad de säger.

Är det så att de säger att vi fixar det inga problem, så kontra med att du vill ha ett skriftligt kontrakt med en kompensations klausul ifall de ej uppfyller sin del av avtalet.

Har du nu en annan lösning så kan du vara en riktigt tuff kund. Det är ju inte bara 2000 kr du handlar för.

Mvh

Tora
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

Jo, jag tänker inte gör något alls förrän jag får kontakt, men som sagt jag börjar allvarligt ledsna på alla uteblivna svar. Samtidigt så vill jag ju helst köpa från den firman jag har bokat/beställt hos, jag är jättenöjd med fodret och så. Men det förutsätter ju att jag får svar och så vidare.

Just nu känns det - kanske överdrivet för jag är arg just nu - som att jag sista sept kan få veta att 'ojdå, sådana tokiga värden det blev på andraskörden, hoppsan'..

Och nej precis, vore väl en sak om jag handlade för 2000 kr, men även om jag kanske är en liten kund, så kräver jag liksom viss servicenivå annars kan jag ta mina 35 000 kr och handla någon annanstans, speciellt som jag ju nu hittat 'någon annanstans' att handla. Och där det iaf initialt var en helt annan 'kundkontakt' (kan ju ändra sig, men..).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 559
Senast: Shixle
·
Fritid Jag beställde några grejer åt hunden igår kväll, jag tog leveransalternativet "track and trace" (ja, jag valde det med vett (:cautious:)...
Svar
13
· Visningar
1 113
Senast: Septicemia
·
Foder & Strö Har köpt småbalshösilage att ha under övergångsperioderna när det är för varmt för oss att öppna storbalarna. Tänkte köpa på mig lite...
Svar
7
· Visningar
900
Senast: HannaZ
·
Foder & Strö Vår höbonde har efter lite "påtryckningar" äntligen börjat analysera sitt foder. Skönt för oss att få veta värdena i förväg istället för...
Svar
2
· Visningar
909

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp