Bukefalos 28 år!

Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

Alexandra_W

Trådstartare
I maj gjorde jag en beställning, av X ton hösilage. Med följande kriterier:
Förstaskörd.
TS halt inte överstigande 55%, idealiskt kring 50%, men tar det hellre lite blötare än för torrt.
Ett MJ/kg foder som är max 6 MJ.
Proteinkvot helst minst 7, högre gör absolut ingenting.
Hyfsat finstråigt

Jag får som svar att önskemålen är helt okej och inga problem. Sista leveransdatum sätts till 15 augusti.

4 juli skickar jag ett mail, och skriver i princip 'Jag antar ni har/haft fullt upp med skörden, men undrar hur det gått med min beställning och om du fått analyssvar?'. Inget svar, men kring 10 juli börjar det dyka upp analyser på hemsidan, helt uppenbart är dock inget av dem 'mitt' silage. Oroar mig inte speciellt för det, då det kanske inte är tillräckligt av det partiet för att sälja med, och då läggs ju inte analysen upp.

Då jag inte fått svar skickar jag 10e juli om mailet med tillägget 'jag vet inte om det kommit fram, så provar skicka igen'. Får svar 2 dagar senare.

Och nu börjar jag gnissla tänder. Svaret talar om att vissa analyser försenats att skicka in (helt okej), men att allt foder utom ett parti är taget med TS 65%, dock 'har han' ett parti med det TS jag önskar men måste skicka in analys på det. Att det var lite knepigt med förstaskörden då det var så torrt och varmt först och sen bara regn, men att han återkommer om några veckor (!!) när han fått analys.

Som sagt, nu börjar mina tänder gnissla. 'Några veckor' blir väldigt nära det som är satt som sista leveransdatum. Om det då visar sig att analysen på det blötare inte alls passar, då sitter jag där.

Jag förstår att det kan vara problem - men då anser jag att man informerar kunden om det så snart man inser att 'elände, det här kanske inte går'.

Jag skickade ett mail tillbaka samma dag, 12:e juli, som löd: Hör gärna av dig när du fått analysen, om det inte lyckas nu får man väl göra ett nytt försök med andraskörd, men det måste jag veta så snart det är möjligt i sådana fall. Jag har ju räknat med leverans senast 15 aug som vi kom överens om, och det går ju inte med en andraskörd. Och då måste jag på något vis fixa annat grovfoder på något sätt för att täcka glappet..

Besked om några veckor är ju väldigt nära leveransdatum, så är det möjligt vore ett så tidigt svar som möjligt en fördel.

Men håller tummarna för analysen =)


Inte hört något mer sen dess, det är 10 dagar sen idag, så om de inte plötsligt blivit extrema sniglar på eurofins så ska det gott och väl kommit ett analyssvar.

OM det visar sig att analysen är helt opassande, så är ju alternativet att sikta på andraskörden. Samtidigt så innebär det en leveransförsening, då jag ju beställde och lovades leverans av 'ätklart' foder 15:e augusti. Anledningen till att jag beställde förstaskörd var just för att ha foder om jag tvingas till ett tidigt betesintag, detta informerades om. Men hur skulle ni resonerat om det är andraskörd som återstår som chans/möjlighet. Jag är ju rätt irriterad på bristen på löpande information, och känner ju att de faktiskt utlovat en specifik sak senast ett specifikt datum, och om det inte sker och det heller inte i tid informeras om detta, så ska jag inte behöva betala 'fullt pris' för en kraftigt försenad leverans. Jag måste ju på något sätt (HUR har jag ingen aning om), hitta grovfoder att täcka glappet med dessutom =/
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

Jag tror du oroar dig lite i onödan. ;)
En andra-skörd kan vara minst lika bra som en första.
Och personligen ser jag inga problem i att välja ett ensilage med 65% istället för 50%.
Så länge man får bra näringsvärde så funkar det.
Bönder samt analysföretag är väl inte kända för att vara särskilt moderna och ha snabb teknik när det gäller mejlsvar och kontakt. Och dessutom är det högsäsong och de har nog väldigt mkt arbete just nu.
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

Jag har handlat hö /hösilage av många olika genom åren (mer än 25 år). Ett är gemensamt hos dem alla: det är deras marknad inte kundens.
Det låter alltid "Ja visst, det ordnar jag" sen när det är dags för leverans kan det mycket väl bli så att jag måste ringa och efterlysa dem för att höra "Nej, det blev inte så det räckte till dig".
Jag är så rädd att bli en besvärlig kund så jag ställer inga krav när jag väl har hittat någon som har "fint hö". Jag betalar dyrt för både frakt och hö, niger och tackar ;) Skickar sedan analys själv. Och håller tummarna att det verkligen är ett fint hö, 7,5 ton...
Så i ditt fall hade jag varit uppgiven...som vanligt :mad:
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

Ett är gemensamt hos dem alla: det är deras marknad inte kundens.

Jag är så rädd att bli en besvärlig kund så jag ställer inga krav när jag väl har hittat någon som har "fint hö". Jag betalar dyrt för både frakt och hö, niger och tackar ;)

Jisses :eek:! Det där låter ju precis som jag känner varje år :crazy:!
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

Jag tror du oroar dig lite i onödan. ;)
En andra-skörd kan vara minst lika bra som en första.
Och personligen ser jag inga problem i att välja ett ensilage med 65% istället för 50%.
Så länge man får bra näringsvärde så funkar det.
Bönder samt analysföretag är väl inte kända för att vara särskilt moderna och ha snabb teknik när det gäller mejlsvar och kontakt. Och dessutom är det högsäsong och de har nog väldigt mkt arbete just nu.

Hästarna tycker inte OM det med 65% TS. Där är haken, och där är anledningen just att specialbeställa 'blötare'. Det är ingen 'bonde' utan en professionell foderföretagare btw.

Och absolut att det går att få det jag beställt med en andraskörd (i normalfallet iaf), men grejen är ju ATT jag beställt specifikt förstaskörd, för att FÅ HEM 'serveringsklart' foder i tid, om de måste stallas in tidigare t ex. Vis av erfarenheten sen förra året när fbl fick boxvila på hösten och ojdå ungefär. Sen räknade jag lite för snävt på förbruket vid beställningen förra året, fbl kunde tänka sig äta mer än jag trodde. Så jag har inget kvar sen i våras (vilket jag normalt ska).

Så en andraskörd innebär att jag måste täcka ett glapp på sisådär 1½ månad. Då jag måste köpa något annat silage, och det vet ju alla hur lätt det är att komma i mitten på augusti och tycka 'heeej, kan jag få köpa lite silage?'. Och ens HITTA med lågt TS =/
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

Jo det är ju det, jag vill inte vara 'för besvärlig' heller. För säger han 'men skit i det då', så sitter jag där, med skägget i brevlådan, och är ganska körd rakt av, med vad jag ska mata hästarna med i vinter.

Samtidigt så gnisslar konsumenten i mig tänder, det är ett företag som alla andra företag, och om man inte kan eller inte är säker på att kunna leverera det man lovat, leverera det i tid etc - så det minsta man kan göra är väl att tidigt förvarna om det?

Nu så förhoppningsvis är analysen som jag vill ha den, och lastbilen kommer och lastar av en hel massa ton här senast 15 augusti, men jag börjar få magont för vad jag ska göra om det INTE blir så..
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

Ja, vi är helt i händerna på hö/ensilage producenterna! Efterfrågan är nog större än utbudet!
Det finns massor av "små-bönder" som säljer hö i annonser för samma pris som de större kända hö/ensilage producerande företagen. När man sedan tittar på deras hö eller ensilage kan man få stora dånvimpen :crazy: Jag har blivit erbjuden visset gräs 3kr/kg. Tur man fick stoppat den leveransen i tid!!!
Jag har köpt hösilage som varit slaget i backen; med stora jordkakor i balarna etc etc.
En bonde i trakten slog första skörden i denna veckan. Det var helt visset gräs! Det har min granne nu köpt. Säkert i tro att det är perfekt ponny hö. :eek:
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

det smidigaste är att vara mindre kräsen....

foderstaten går utmärkt att göra efter den analys som är på fodret man köpt.
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

Nu är ju här ett av de större företagen. Och fodret är superbt. Om det bara kommer hit..

Priset i sig säger jag inget om, fodret är förstklassigt etc. Utan just själva 'kundbemötandet' den här gången som känns sådär.

Hade jag i juni fått mail/tfn om att 'du vädret jävlas, vi har tagit ett parti med ditt TS, ska analysera det framöver, ligger lite efter nu, men om inte analysen blir som du vill ha den, då är nästa chans vid andraskörden, så du vet' så hade jag ju tyckt att 'tack för du förvarnade, vi håller tummarna analysen är bra, annars får vi sikta på andraskörd' och så hade jag haft lite förvarning att jag ev måste fixa annan mat ett par mån.

Men nu så en månad innan lev ska ske, får jag - efter flera påstötningar om information - svaret att 'kanske, kanske inte, jag hör av mig om några veckor' (dvs enbart veckor innan lev ska ske). Tack för förvarningen liksom..

DET som irriterar. Jag har ju full förståelse för att när det kommer till sånt som är beroende av värdegudarna, så kan även the best laid plans gå käpprätt åt skogen. Men att inte så fort man inser det kan bli problem informera kunden - DET stör mig. Speciellt när producenten vet exakt varför jag beställde förstaskörd - för att jag står utan mat på hösten annars om de måste in 'tidigt'. Och med en fångponny på boxvila så ja, just det inträffade. Under 'sommar' kan jag ju lösa det med hö, men det börjar bli knepigt att lagra hö nu, det är för mkt regn och luftfuktighet. Och det kommer bara bli värre. Så får jag inget i mitten på aug måste jag hitta silage att täcka glappet, och lycka till typ =/
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

det smidigaste är att vara mindre kräsen....

foderstaten går utmärkt att göra efter den analys som är på fodret man köpt.

Nej, det gör inte det med en ponny som är extremt lättfödd. Jag kan inte få 4 kg silage/dygn att räcka åt honom varken ättidsmässigt eller TS-mässigt. Jag har inte plats lägga på en enda MJ i proteintillskott. Lika lite som jag kan övertala fullblodsskrället att äta foder han tycker är för torrt, tyvärr (provade det förra året).

Det är ju ffa ponnyskrället som gör specialbeställningen. Visst fbl vill ha blött och det är inte helt lätt att hitta, men fbl kan äta VILKA värden som helst, inga som helst problem 'fixa till' med kraftfoder där.

Men ponnyn.. det är en helt annan femma.
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

Ponnyn äter förvisso inte halm, men om de ska äta halm kräver det ett grovfoder med HÖG proteinkvot.
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

din ponny är FET= behöver banta.
har de inget att välja på så slinker halm ner

ju per protein du trycker i, ju fetare lär den bli.
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

Du får gärna informera honom om det. Iofs så det silaget i vintras hade 0.7 MJ mer/kg än halm, så liten vinst med halm där. Men året därinnan försökte jag ju banta honom med just halm. Enda haken just att han inte åt den, och så tackade magen för sig av för lite strå.

Men även om han åt halm, kvarstår faktum att man då måste proteinkomplettera, och det är tyvärr omöjligt att göra utan att få massa extra MJ på köpet.

Om man leker med en helt halmbaserad foderstat så om man kombinerar med lucern, som ju är det mest naturliga i 'krubbväg' man kan lägga på, så skulle det bli 5 kg halm och 2½ kg lucern för att inte skicka MJ för högt men ändå täcka proteinbehovet.

Det är fortfarande knepigt fördela på 5 fodringar där den femte ska räcka natten, och få en vettig tuggtid.

Om man i botten har ett hö med 7,5 MJ och en kvot på 4,5, så så t ex 2 kg halm, 2 kg hö, 2 kg lucern. Men samma sak där, tuggtid och få maten att räcka så det inte blir långa timmar utan mat.

Därför är det bättre för herrn med ett silage med lågt MJ, ju lägre dessto bättre - då blir det betydligt görligare med att sprida ut det över dygnet och det räcker till, och bättre tuggtid.

Så, ponnyn bestämmer MJ, fbl bestämmer TS, kvoten bestämmer matte som också betalar och försöker se glad ut ;)
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

Och varför ska man inte kunna beställa sådant foder man vill ha? Eller så nära det nu går att komma...?
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

helt enkelt för att det är förbaskat svårt att rå på vädret
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

Det säger ju Alex inget om heller. Det hon efterfrågar är ju just informationen om att han inte lyckas leverera vad han lovat och det i tid för att hon ska kunna ordna annat. Att ta fram ett grovfoder med ett så lågt ts som Alex önskar kräver ju ingen högsommarvärme i en vecka direkt. Räcker ju ofta att slå på em och plasta på fm dagen efter bara det är uppehåll och normal sverigesommarvärme.

Jag kan inte heller se varför man inte kan få beställa ett önskegrovfoder och leverantören då gör vad den kan, håller en uppdaterad/ger alternativ om det ser ut att skita sig. Så som det ser ut idag så ska vi nöja oss, tacka och buga och betala stora pengar för ren skit. Tror inte någon är omedveten om vädrets makter när det kommer till grovfoderskörd, den är dock betydligt mindre av betydelse idag vid hösilageproducering. Lite god service och framförhållning kan dock även en grovfoderproducent ha.
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

Såg du andra halvan av inlägget? "Så nära det nu går att komma".

Och som sagt, om det visar sig att det antagligen inte går att hålla, då hör man som producent av sig!
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

helt enkelt för att det är förbaskat svårt att rå på vädret

Ja, men det är ju inte det som är grejen. Utan när man i juni ser att vädrets makter är emot en, så det kan man ju bara göra en enda sak åt - informera kunden.

Det är ju det som irriterar, att jag inte fått en enda indikation om att 'det kan bli problem att uppfylla det som utlovats'. Och när jag efter två påstötningar får den informationen, så rycks det på axlarna och tycks att 'ska analysera, återkommer om några veckor', vilket är väldigt nära det sistadatum som var satt.

Om jag köper en vara (hösilage) + en tjänst (frakt/leverans) för över 30 000 kr, så förväntar jag mig faktiskt lite mer 'kundservice' om det blir problem, än att själv behöva ta reda på det i juli, och då får svaret 'kanske, kanske inte'.
Om man känner att det är för jobbigt att se till att ha en dialog med kund och informera kund om ev problem, då kan man ju väldigt enkelt låta bli att utlova. Då kan man ju redan vid beställning säga endera att 'nej det där är för jobbigt' eller 'jag kan inte lova, men jag kan försöka så får vi väl se'.

Och när nu läget är som det är, dvs allt hänger på analysen. Så då borde man ju skicka iväg analys direkt, så lång tid tar det inte att ta prov, och så fort som möjligt meddela kunden om svaret.

Och analyssvar vad gäller protein och energi får man på några dagar - under högsäsong maximalt en vecka. Det är mineralerna som tar längst tid i analysen, det går utmärkt att få delsvar på protein och energi.

Att då tycka 'hör av mig om några veckor', till en kund man lovat leverans och är väl medveten räknat med leverans en viss tidpunkt, som ligger nära i tiden, det är inte riktigt så jag tycker man behandlar kunder.
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

det kan man om man är storkund - typ travtränare
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 555
Senast: Shixle
·
Fritid Jag beställde några grejer åt hunden igår kväll, jag tog leveransalternativet "track and trace" (ja, jag valde det med vett (:cautious:)...
Svar
13
· Visningar
1 105
Senast: Septicemia
·
Foder & Strö Har köpt småbalshösilage att ha under övergångsperioderna när det är för varmt för oss att öppna storbalarna. Tänkte köpa på mig lite...
Svar
7
· Visningar
899
Senast: HannaZ
·
Foder & Strö Vår höbonde har efter lite "påtryckningar" äntligen börjat analysera sitt foder. Skönt för oss att få veta värdena i förväg istället för...
Svar
2
· Visningar
909

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp