Bukefalos 28 år!

Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

... så förväntar jag mig faktiskt lite mer 'kundservice' om det blir problem...
Jag kan förstå din irritation men samtidigt ska man vara medveten att grovfoderbranschen inte har utrymme i budgeten att lägga ner mer tid än fakturering och bokföring vad avser kundkontakt. Det vara svårt att förklara att den extra timmen kommunikation med den lilla kunden faktiskt måste dra in cirka 500:- för att vara lönsam. Svara i telefon, maila, fakturerar och bokföra tar i vissa fall mer tid än att arbeta med skördearbetet!
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

Jag hade helt seriöst köpt av den andra leverantören, det känns ju väldigt osäkert med den "vanliga" nu...

Visst är det en lite osäker bransch, där man är beroende av väder och vind, men då ska man inte lova något, och man kan åtminstone höra av sig om något krånglar.

Nä, har du möjlighet att säkert få fram det foder du behöver, när du behöver det, köp det istället. :)

Jag har svårt att få dåligt samvete mot leverantörer som krånglar. Bättre lycka nästa år hos dem, kanske?
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

Jag kan förstå din irritation men samtidigt ska man vara medveten att grovfoderbranschen inte har utrymme i budgeten att lägga ner mer tid än fakturering och bokföring vad avser kundkontakt. Det vara svårt att förklara att den extra timmen kommunikation med den lilla kunden faktiskt måste dra in cirka 500:- för att vara lönsam. Svara i telefon, maila, fakturerar och bokföra tar i vissa fall mer tid än att arbeta med skördearbetet!

Jo, det förstår jag absolut. Därför jag just mailat, för att 'störa' så lite som möjligt. Men man måste ju ändå, oavsett vad det kostar, se till att informera kunde om det som behövs. T ex 'det här går åt skogen'? Och OM man nu sitter där vid sin dator mitt i natten och svarar kund, varför inte svara på ALLA frågor på en gång. Istället för att svara på varannan. Om man inte svarar på alla kommer ju kunden komma igen, och så får man lägga ännu mer tid.

När jag fick det bra svaret och trodde att ja men nu finns det dialog och en lösning, så tyckte han att jag endera kunde ringa eller annars maila mitt nr så ringde han upp, lättare ta det på tfn. Då det var helg så mailade jag, sa det jag ville ha sagt inkl frågorna, och tyckte att jag inte ville ringa och störa på helg, men att han gärna fick ringa upp, och gav mina nummer. Jag får svar i mail, på 2 av 4 frågor. Där har ju ändå jag gjort allt JAG kan, och han har valt att dels mailsvara, och att svara på 2 av 4 frågor. Då bäddar man ju liksom själv för en ökad kostnad iom långdragen kundkontakt?

Det går ju dessvärre inte driva företag utan kundkontakt alls. Och vid problem MÅSTE man informera kund.

Är ju som om bilverkstaden skulle strunta i att ringa dig för att höra om det är okej att rep kommer kosta 19 000 kr, alt strunta i att ringa dig för att tala om att din bil är klar - för det kostar för mkt att hålla på och kontakta kund. Och när kund då ringer/mailar så svarar man inte. Då skulle det ju gå omkull. Däremot så om verkstaden sagt 'nästa vecka ngn gång, vi hör av oss' och kunde ringer dagligen för att höra hur bilen går - då går det ju i konkurs ;)
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

Och det kan jag också förstå, men samtidigt håller jag med Alexandra att nog måste väl ändå producenten meddela sina kunder om det blir TOTALT ändrade planer? Såpass mycket kundservice måste man väl nästan ha om man driver ett företag?
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

Jag hade helt seriöst köpt av den andra leverantören, det känns ju väldigt osäkert med den "vanliga" nu...

Visst är det en lite osäker bransch, där man är beroende av väder och vind, men då ska man inte lova något, och man kan åtminstone höra av sig om något krånglar.

Nä, har du möjlighet att säkert få fram det foder du behöver, när du behöver det, köp det istället. :)

Jag har svårt att få dåligt samvete mot leverantörer som krånglar. Bättre lycka nästa år hos dem, kanske?

Fast 'hatta' mellan leverantörer är snudd på harakiri :devil: Då kan man räkna med problem, då återkommende kunde ju - förklarligen - premieras. Däremot om man i samförstånd byter lev ett år för ord tyvärr mislyckats, och är ense om välkommen tillbaka nästa år, så är det ju lugnt.

Frågan är ju dock samma nästa år - kommer det produceras och levereras det som utlovats eller inte? Beställningen läggs ju tidig vår, långt innan man vet. Det går ju aldrig få några garantier oavsett, det kan ju gå käpprätt åt skogen. Men när det gör det sitter jag ju helst hos någon som just informerar om att 'det här ser dystert ut'.

Det är ju där jag är irriterad nu. Inte att det misslyckades (även om jag inte helt begriper förklaringen, faktiskt) - det kan hända den bäste. Men sas vad som skedde eller mest inte skedde när det började gå åt skogen. Om jag vetat i JUNI att 'tyvärr, men det ser extremt mörkt ut för dig att få det foder du vill ha 15 augusti', så hade det varit en helt annan sak än att i slutet av juli, dvs 2 v innan lev, få veta samma sak. 2 månader eller 2 veckor på sig att fixa det är ju stor skillnad.

Samtidigt så om jag byter leverantör, så finns ju alltid risken att jag sitter där och det är problem få det jag vill nästa år med. Frågan är om jag få reda på det tidigare då..

Där jag nu hittat blött vet jag t ex att jag frågade för några år sen, men det var bara rakethög TS då, uppåt 70%, vilket inte alls var meningen men de hade inte lyckats få in blötare. Så risken finns ju alltid, men kanske är det skillnad i information, kanske inte?

Det som känns så 'nervöst' nu är just att jag dels inte vet NÄR jag kan räkna med ätklart foder från ord lev, och ffa så OM det blir pissväder och hela andraskörden går åt skogen - NÄR får jag veta det, till jul? (Nej nu var jag elak)
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

Jag har dock hört att det ska vara bätter med ett så torrt hösilage som möjligt :)
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

Då har du hört fel.

Det finns inga fördelar med ett så torrt silage som möjligt, bara nackdelar. Då är det bättre med hö.

Vid för hög TS sker ingen ensileringsprocess, det blir styvare/vassare strån och större risk för att plasten perforeras, det har sämre lagringsstabilitet, risk för sämre hygienvärden, har lättare att bli dåligt osv.

För blött silage ökar risken för botulism men har i övrigt inga andra nackdelar. Många hästar (i de små studier som gjorts alla hästar) föredrar blött.

Till häst så rekommenderas mellan 55 - 65% TS i regel. Över 70% TS är inte smart någonstans, dock vill många hästägare i ren okunskap ha det tyvärr.
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

mitt håller sig bättre ju torrare det är...dessutom måste man fodra med "vatten" om det är väldigt blött. hästarna blir lättare lösa i megen också.
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

Klart att det är mer vatten i det blöta fodret... Det står ju svart på vitt i TS-halten ;) Det är därför man ska betala per kg TS, inte per kg foder (om nu inte det blöta är väldigt mkt billigare men då går det på ett ut).
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

De blir inte lösa i magen om de får tillräckligt med ts. Det kan dock vara svårt få i vissa hästar tillräckligt med TS med blött silage då de inte äter tillräckligt helt enkelt.
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

Nu ledsnade jag. Jag har inte hört ett ljud på en vecka, trots mail och trots meddelande på telefonsvarare.

Jag mailade nyss och avbokade hela beställningen, med anledning av att det som avtalats inte kunnat uppfyllas samt att kontakten/dialogen varit milt sagt bristfällig och jag som kunde förväntar mig mer. Och att jag beklagar men att jag måste garantera mina hästar foder i höst och vinter. Får väl se om det tar hus i helvete..

Jag fick ju i fredags tag i annat foder, med den TS jag vill ha, analyserat och färdig. Knappt hälften av säsongsbehovet av ett foder med hög kvot, och dryga hälften av ett med sämre kvot. Blandar man dessa blev det utmärkt dock. MJ per kilo foder är där jag vill ha det med.

Jag avvaktade ju över helgen, även om det går utmärkt att ringa mig på helg, så avvaktade jag ett svar från ordinarie leverantör över helgen. Men då jag nu vid lunctid idag inte hört ett ord, inga samtal - inga mail, så beställde jag från det andra stället. Dyrare blev det ja, men de svarar i telefonen, hade analyserna färdiga, svar direkt på minuten etc. Sen att de som bonus erbjöd blixtsnabb frakt och halva säsongsbehovet anländer gårdplanen på onsdag (!) gjorde ju inte ont någonstans det heller.

Så, i vinter äter hästarna HorseHage - kors i taket ;)
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

Lika bra.

Skönt att det löste sig.

Mvh

Tora
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

Ja, det känns otroligt skönt, föll en sten från mina axlar att veta både att, vad och när jag får. Har jag gått och haft ont i magen av det där. Att inte veta vad, när etc. Och stå och ge oanalyserat hö, som jag får hämta en gng i veckan för det inte ska bli dåligt.

Återstår att se om det blir tjafs ang avbokningen dock.. Och om HorseHaget är bra (kvalitetesmässigt etc).
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

Skönt att det löst sig :)! Vet själv hur jobbigt det är att "jaga" hästmat...:crazy: Speciellt när man har fånghästar, och kanske därför är ännu lite petigare, då känns det som om man är till extra mycket besvär samt frågar märkliga frågor...
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

*KL*

Nyss anlände det 2 ton 'vanligt' HorseHage och drygt 2 ton HorseHage High fibre till min stallplan. Så skönt. Öppnat en 'bal' av high fibren, och jag blir alldeles lycklig. Blött och rejält grova strån (sent slaget). Perfekt ponnymat med andra ord =) Ponnyn fick en väääääldigt lång hals när han kände lukten av det, och fick typ 10 strån till sin stora lycka. Men mest vill/e jag se om fbl åt det. Det gjorde han, men återstår att se om det är nyhetens behag. Han ska ju huvudsakligen ha av det andra, men måste kolla så han äter så många kilo jag vill ha av det här med, eller om jag får räkna om/tänka om.

Föll en stoor sten från mina axlar nu att ha fodret löst.
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

Jag har följt din tråd. Skönt att det löste sig.:)

Edit: Synd att jag har hösilage inkluderat i stallhyran. Den där fibern låter som om det skulle kunna vara något annars för en lättfödd förvuxen ridponny.;)
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

Det skulel det nog, bara ett 'fel', och det ligger lite för lågt i protein, kvot på 5.7. Men löser sig med ett kilo eller två av det andra, det som är köpt ffa till fullblodet, med en kvot på 8.9 =)

Så jag är nöjd och lycklig ändå, och extra glad just för strukturen =)

High Fibren är 5,2 MJ/kg foder btw, dvs näringsmässigt som halm. Kan inte blir mkt bättre än så =)

Allmänt: Ord lev hörde av sig som respons på min avbokning, och tog det väldigt bra. Tyckte att det var synd jag inte vågade lita på att jag skulle få precis det jag ville från andraskörd, men att han förstod att jag inte vågade det. Och att han mailat men mailet måste försvunnit. Och bad om ursäkt (både i mail samt ringde upp och gjorde det) för hur det trasslade till sig, hoppas det inte fanns några bittra känslor från båda håll, och jag var välkommen att höra av mig dels om det blev något krångel med det jag beställt istället och dels inför nästa år om inte annat.

Skönt, och cred för att ringt också, inte bara mailat, och tagit det så bra eller hur man ska säga, att han förstod.
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

Det var bra att tidigare leverantören tog det så och lovar förhoppningsvis gott inför kommande år.

När kvoten inte är värre än 5,7 så är det ju inte så svårt att rätta till den med hjälp av annat hösilage eller något kraftfoder.
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

Nej precis, därför 'fel' inom parantes. Och det andra ligger ju så högt så räcker med 2 kg av det andra (och 7 kg av High fibre) för att få fin kvot. Och slippa allt vad kraftfoder heter. Det andra är lika blött, och 5.5 MJ/kg foder, så är eg finemang för små feta ponnyer det med, även om HF är ytterligare lite lägre MJ. Men det vanliga har ju finasre struktur, så äts lite fortare.
 
Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)

2 ton HorseHage High fibre till min stallplan. Så skönt. Öppnat en 'bal' av high fibren, och jag blir alldeles lycklig. Blött och rejält grova strån (sent slaget). Perfekt ponnymat med andra ord =)

Vad är detta för något?

Mvh

Tora
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 557
Senast: Shixle
·
Fritid Jag beställde några grejer åt hunden igår kväll, jag tog leveransalternativet "track and trace" (ja, jag valde det med vett (:cautious:)...
Svar
13
· Visningar
1 111
Senast: Septicemia
·
Foder & Strö Har köpt småbalshösilage att ha under övergångsperioderna när det är för varmt för oss att öppna storbalarna. Tänkte köpa på mig lite...
Svar
7
· Visningar
900
Senast: HannaZ
·
Foder & Strö Vår höbonde har efter lite "påtryckningar" äntligen börjat analysera sitt foder. Skönt för oss att få veta värdena i förväg istället för...
Svar
2
· Visningar
909

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp