Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor II

Bukefalos 30 år!

Jag känner att jag har noll koll på jordbävningar, brukar det vara så många på så kort tid? Det är ju olika delar av världen, men är antalet och storleken på jordbävningar allmänt samma som för 50, 100, 500 år sedan? Eller påverkas det av något, så att det håller på att ändra sig? (eller är det bara att jag lyssnar på nyheterna mer nu de senaste månaderna ;) )

(de jag hört på nyheterna och tänker på är Indonesien idag, Colombia 10 augusti, Japan 28 juli, Venezuela 25 juni)

Nu är jag inte helt uppdaterad men absolut att klimatförändringar påverkar. Sedan går det i cykler också så att det varit flera på kort tid nu är inte konstigt. Det är stora system och släpper det på ett ställe släpper det ofta på ett annat också.

Att glaciäris smälter (i tex Alperna) lär bidra till ökad seismisk aktivitet lokalt när tyngden av isen försvinner (jfr med den isostatiska landhöjningen i Sverige efter senaste nedisningen, den orsakar ibland mindre skalv).

Vad jag läste tidigare så kommer antalet jordbävningar att öka pga klimatförändringarna. Iom att istäcket minskar globalt minskar även trycket av detsamma så kontinentalplattornas rörelser ökar och både jordbävningar och vulkanutbrott kommer att bli fler, förutom extremvädret som snart får räknas till det nya normala.

Fast jag tror inte vi är där ännu, att det blivit en sådan markant ökning. De senaste händelserna är inget ovanligt i de områden de skett.

Att glaciäris smälter (i tex Alperna) lär bidra till ökad seismisk aktivitet lokalt när tyngden av isen försvinner (jfr med den isostatiska landhöjningen i Sverige efter senaste nedisningen, den orsakar ibland mindre skalv).
Vilket ger lite uppfattning om tidsskala också. Var ju några år sedan den isen försvann...

Om jag fattat rätt är t.ex. den ökade vulkanaktiviteten på Island inte "ny", utan bara en förväntad cyklisk återkomst (vars senaste likhet var på medeltiden)?

Vilket ger lite uppfattning om tidsskala också. Var ju några år sedan den isen försvann...

Om jag fattat rätt är t.ex. den ökade vulkanaktiviteten på Island inte "ny", utan bara en förväntad cyklisk återkomst (vars senaste likhet var på medeltiden)?

Precis så.

Vad gäller riktigt kraftiga jordbävningar (mag 7 och uppåt) så sker det rent statistiskt 1-2 sådana per år. Skadorna de orsakar beror på var de sker samt om de orsakar en tsunami eller ej. Dvs de behöver absolut inte bli så kstastrofala som den 2004 (som fö orsakades av en mag 9,1 jordbävning - det är ohyggliga krafter).

Edit: Geologi har i allmänhet processer som tar lång tid... när de sker snabbt är de inte bra för oss människor.

Vad ska en ha för tv?

Jag kan inget om tv apparater. Ser serier 4-5 kvällar i veckan. Tvn jag har nu är 12-15 år och en Andersson 😂

Vad ska en ha för tv?

Jag kan inget om tv apparater. Ser serier 4-5 kvällar i veckan. Tvn jag har nu är 12-15 år och en Andersson 😂
Jag har också en Samsung, den har jättefin bild och jag är väldigt nöjd. Jag fick den dock, skulle aldrig lagt de pengarna på en tv annars :bag:

Vad ska en ha för tv?

Är nuvarande trasig, eller varför behöver du en ny? Jag har en liten Luxor som vi fick när vi flyttade hit till nuvarande hus. Den är alltså 9-10 år gammal, men funkar fortfarande som den ska.

Vad ska en ha för tv?

Jag är inte så brydd om att bilden måste vara perfekt (och har också en samling DVD:er snarare än bluray (jag är mer en filmtittare än serietittare)). Jag har en 8-årig ganska enkel Luxor som fungerar för mitt behov. Skulle jag köpa en ny TV skulle det nog också vara åt det billigare hållet, eftersom jag nog inte känner att den extra bildkvaliteten är värd de extra pengarna.

(och just Samsung skulle just jag nog inte betala en massa extra för, då jag inte har så mycket erfarenhet av dem och den lilla jag har inte varit helt positiv - surfplatta för många år sedan där skärmen flimrande, jobbmobil som krånglade en hel del, etc)

Jag har värk i skinkan. En läkare diagnosticerade det som piriformissyundrom.

Frågor jag får av vården är om det strålar ut i benet. Hur känns det när det strålar??
Jag är förvirrad. Jag får ont i vad och skenben - är det strålar från sätesmusklerna?

Förklara, snälla.

Jag har värk i skinkan. En läkare diagnosticerade det som piriformissyundrom.

Frågor jag får av vården är om det strålar ut i benet. Hur känns det när det strålar??
Jag är förvirrad. Jag får ont i vad och skenben - är det strålar från sätesmusklerna?

Förklara, snälla.
För mig betyder strålar att smärtan känns värre på ett ställe men känns på fler sammanhängande ställen. Lättast att jämföra är nog ischias, för mig gör det ont hela vägen från höften ner i knät.
Koncentrerad smärta är att det gör ont på ett mer exakt ställe tex en armbåge, men om det stråkar ut smärta från armbågen kan det göra ont upp mot överarmen och/eller ner mot underarmen.

För mig betyder strålar att smärtan känns värre på ett ställe men känns på fler sammanhängande ställen. Lättast att jämföra är nog ischias, för mig gör det ont hela vägen från höften ner i knät.
Koncentrerad smärta är att det gör ont på ett mer exakt ställe tex en armbåge, men om det stråkar ut smärta från armbågen kan det göra ont upp mot överarmen och/eller ner mot underarmen.
Aha. Då vet jag vad jag ska svara!
Sammanhängande smärta. Det har jag inte.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Israels och USAs krig mot Iran
  • Begreppet Ekonomisk tillväxt
  • Svensk politik 5

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat