Svensk politik 5

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.

MJLee

Trådstartare
Detta är tyvärr en ganska dålig trådstart så jag väljer att fylla på med lite mer information.

Här fortsätter vi att diskutera svensk politik, förhoppningsvis från olika synvinklar och förhoppningsvis med färre korta lätt kryptiska utrop följda av en länk.
Från reglerna:
"För att förenkla för de som söker svar på frågor skall frågan besvaras direkt i tråden, inte genom en länk till en annan plats. Länkar är dock tillåtna som en fördjupning efter ett uttömmande svar."

Välkomna LSD

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/43BxWV/krishanteraren-hon-tog-i-sa-att-hon-nastan-sprack

Senast ändrad av en moderator:
@LenaH

Men det viktigaste kan väl inte vara att samarbeta på bekostnad av det egna partiets ideologi?
Vilka väljare hoppas man attrahera då?

Att rycka upp sig i det här fallet tycker jag vore en återgång till liberala ideal istället för att lägga sig platt för andra partier.

Men hur kan man då tycka samarbete med C V Mp och S är ok ?

C vägrar sitta med V
OM de kryper in i regering med V hoppas jag C får lika mkt skit om "ryggradslösa" som L får nu.

Som det ser ut nu så kommer ju oavsett vad L gör så är de ju "ute" redan, de kommer inte rädda sej över 4% och ser hellre att det blå blocket får de % i de som redan är över 4%. Visst som det ser ut NU kommer inte M Kd och Sd få majoritet, MEN som det ser ut NU så kommer inte S V och Mp eller S C och Mp inte heller få majoritet, eftersom C och V inte kan sitta i samma regering (som sagt som det ser ut NU) ... Så det är mycket intressant hur C kommer ställa sej till nuvarande läge.
Fast C är även de kända för att inte hålla sina "ståndpunkter" ... Äta skon tex, det hände ju ... Inte att hon åt skon men att de gjorde det som var anledningen till det. Inte hölls det emot C ?

I dagarna kom Skogsstyrelsens rapport om förlusten av biologisk mångfald i skogen.

Resultatet av den betyder också att regeringens nationella plan för EU:s naturrestaurerings-lag är ungefär lika värdelös som väntat, regeringen anser ju i sitt förslag till implementering av den nya EU-lagen att det finns noll behov av att restaurera skog. Skogsstyrelsen menar tvärtom i sin rapport att det saknas ungefär 1,56 miljoner hektar skyddad och i många fall även aktivt restaurerad skog för att säkra livsmiljöer och undvika sådant som artutdöende och förlust av livsmiljöer. De tar också upp problemet med minskad finansiering av naturvårdande skötsel, som bekant har regeringen kraftigt skurit ned på miljöbudgeten de senaste åren.

Avverkningstakten har ökat enormt under den här regeringens tid vid makten dessutom. 2022 avverkade man 6 000 hektar skyddsvärd skog om året, senaste åren avverkar man i snitt 26 000 hektar skyddsvärd skog om året.

Med andra ord är regeringens miljöpolitik fortfarande dålig, skogens arter och ekosystem är fortfarande hotade och vatten är fortfarande vått.

Men hur kan man då tycka samarbete med C V Mp och S är ok ?

C vägrar sitta med V
OM de kryper in i regering med V hoppas jag C får lika mkt skit om "ryggradslösa" som L får nu.

Som det ser ut nu så kommer ju oavsett vad L gör så är de ju "ute" redan, de kommer inte rädda sej över 4% och ser hellre att det blå blocket får de % i de som redan är över 4%. Visst som det ser ut NU kommer inte M Kd och Sd få majoritet, MEN som det ser ut NU så kommer inte S V och Mp eller S C och Mp inte heller få majoritet, eftersom C och V inte kan sitta i samma regering (som sagt som det ser ut NU) ... Så det är mycket intressant hur C kommer ställa sej till nuvarande läge.
Fast C är även de kända för att inte hålla sina "ståndpunkter" ... Äta skon tex, det hände ju ... Inte att hon åt skon men att de gjorde det som var anledningen till det. Inte hölls det emot C ?
Jag förstår faktiskt inte riktigt vad frågan till mig är? :)
Min synvinkel är att det inte kan vara det viktigaste att samarbeta, ffa inte innan vi har ett valresultat, väl där får ju de partier som kan tänka sig att regera tillsammans vara lite pragmatiska men nu - inför stundande valrörelse - ser jag ju hellre att partierna profilerar sig utifrån ideologi och där vet jag inte riktigt vad L vill.

Med det sagt så bryr jag mig inte speciellt mycket om L ändå, mitt svar var till @Smoothi om vad som var det viktigaste och än så länge sitter inte L i regering med SD iallafall (och lär väl aldrig göra) och inget av de partierna får min röst i höst oavsett vilket.

Jag förstår faktiskt inte riktigt vad frågan till mig är? :)
Min synvinkel är att det inte kan vara det viktigaste att samarbeta, ffa inte innan vi har ett valresultat, väl där får ju de partier som kan tänka sig att regera tillsammans vara lite pragmatiska men nu - inför stundande valrörelse - ser jag ju hellre att partierna profilerar sig utifrån ideologi och där vet jag inte riktigt vad L vill.

Med det sagt så bryr jag mig inte speciellt mycket om L ändå, mitt svar var till @Smoothi om vad som var det viktigaste och än så länge sitter inte L i regering med SD iallafall (och lär väl aldrig göra) och inget av de partierna får min röst i höst oavsett vilket.
Jag svarar här om jag får även om det inte var riktat till mig.

Jag tycker att det är rekordeligt att partier talar om och visar upp för väljarna att olika partier kan och vill samarbeta med varandra innan valet och sen stå för det.

För det får ju inte bli som med MP förra gången att man gladerligen tycker det är viktigt att samarbeta med S och sen plötsligt är det inte så viktigt längre att kunna samarbeta och då tog allt slut :laugh:

@gulan vad tycker du om att din favoritpolitiker, Alice Teodorescu Måwe, får finansiellt stöd av en anonym och privat givare till hennes säkerhetsarrangemang?
Känner jag vill svara @EmmaBovary i den förra tråden:

Jag anser att upplägget med en anonym donator är problematiskt. Om en politiker i Europaparlamentet får ekonomiskt stöd från en privat givare uppstår alltid frågor om transparens och oberoende.
Det är som sagt inget hemlighet att jag är en stor beundrare av Alice Teodorescu Måwe. Hon är en mycket stark och stridbar debattör. Skarp och vågar ta strid i frågor där många andra fegt står och håller klaffen. Hon har verkligen bevisat att hon står stadigt och rakryggat när det bokstavligen stormar kring henne. Jag har djup respekt för sådana människor.
Hon har gått som segrare ur fler sådana stormar och jag har på känn att hon kommer att komma som segrare ur sin analys kring Hamas brutala attack den 7 oktober och nu när hon som den starka feminist hon är, tydligt ställt sig på det iranska folket och speciellt på kvinnornas sida och skräder inte ordern i sin kritik mot den fruktansvärda mördar regimen i Iran. NER MED MULLORNA!!!!! Med tanke på hur aggressiv den islamistiska pro palestinska rörelsen är och blivit oskyldigt attackerad av en galen vänsterextremist som hör och häpna var anställd på vänsterns kontor under Jonas Sjöstedt i hjärtat av Europas demokrati. Den iranska regimen riktar nu också sin uppmärksamhet mot dissidenter i Europa via (som vanligt genom proxy) Foxtrots terror ledare och beställer mord på regimkritiker - är det inte svårt att förstå att hon behöver ett starkt säkerhetsskydd.
Så min uppfattning ä tvådelad:
Jag har full förståelse för att hon kan behöva skydd, men jag förstår inte varför finansieringen måste komma från en anonym donator. I längden är öppenhet alltid bättre för hennes egen trovärdighet. Jag avböjer att dra för stora slutsatser innan mer fakta finns och jag hoppas att hon kommer att komma med en närmare förklaring.

Jag svarar här om jag får även om det inte var riktat till mig.

Jag tycker att det är rekordeligt att partier talar om och visar upp för väljarna att olika partier kan och vill samarbeta med varandra innan valet och sen stå för det.
Jag tänker lite tvärtom faktiskt, jag gillar när det blir lite mer dynamiskt och det inte är lika förutsägbar blockpolitik.

Med det sagt så respekterar jag din åsikt och uppskattar när du ventilerar dina åsikter och inte bara kör SD-oneliners. :)

@gulan vad tycker du om att din favoritpolitiker, Alice Teodorescu Måwe, får finansiellt stöd av en anonym och privat givare till hennes säkerhetsarrangemang?
Känner jag vill svara @EmmaBovary i den förra tråden:

Jag anser att upplägget med en anonym donator är problematiskt. Om en politiker i Europaparlamentet får ekonomiskt stöd från en privat givare uppstår alltid frågor om transparens och oberoende.
Det är som sagt inget hemlighet att jag är en stor beundrare av Alice Teodorescu Måwe. Hon är en mycket stark och stridbar debattör. Skarp och vågar ta strid i frågor där många andra fegt står och håller klaffen. Hon har verkligen bevisat att hon står stadigt och rakryggat när det bokstavligen stormar kring henne. Jag har djup respekt för sådana människor.
Hon har gått som segrare ur fler sådana stormar och jag har på känn att hon kommer att komma som segrare ur sin analys kring Hamas brutala attack den 7 oktober och nu när hon som den starka feminist hon är, tydligt ställt sig på det iranska folket och speciellt på kvinnornas sida och skräder inte ordern i sin kritik mot den fruktansvärda mördar regimen i Iran. NER MED MULLORNA!!!!! Med tanke på hur aggressiv den islamistiska pro palestinska rörelsen är och blivit oskyldigt attackerad av en galen vänsterextremist som hör och häpna var anställd på vänsterns kontor under Jonas Sjöstedt i hjärtat av Europas demokrati. Den iranska regimen riktar nu också sin uppmärksamhet mot dissidenter i Europa via (som vanligt genom proxy) Foxtrots terror ledare och beställer mord på regimkritiker - är det inte svårt att förstå att hon behöver ett starkt säkerhetsskydd.
Så min uppfattning ä tvådelad:
Jag har full förståelse för att hon kan behöva skydd, men jag förstår inte varför finansieringen måste komma från en anonym donator. I längden är öppenhet alltid bättre för hennes egen trovärdighet. Jag avböjer att dra för stora slutsatser innan mer fakta finns och jag hoppas att hon kommer att komma med en närmare förklaring.
Angående vänsterextremister så har det nyligen dimpt ner flera ljudupptagningar från domstolar i mitt flöde där dom blivit dömda för attacker mot både journalist och politiker. Så där får man veta den exakta sanningen och vilket klientel dom är :)

Jag tycker nästan synd om alla de medlemmar och förtroendevalda i L som nu går ut och säger att de går ur partiet och/eller ställer sina uppdrag till förfogande om den nya linjen ligger fast.

Jag tycker nästan synd om alla de medlemmar och förtroendevalda i L som nu går ut och säger att de går ur partiet och/eller ställer sina uppdrag till förfogande om den nya linjen ligger fast.
Samtidigt som man redan regerat på en politik styrd av SD i snart 4 år och accepterat mängder av helt anti-liberal politik och ovärdig behandling av svenskar. Jag fattar att den nya linjen är way off alla gränser, men redan innan var man långt bortom gränserna tänker jag. (Jag är alltså lite förvånad över att dessa nu ganska många högljudda kritiker inte redan hittat en ny plats för sitt engagemang i politiken i den ohållbara situation som varit de facto ganska länge, samtidigt som jag vet att vanvettet inte helt hade kapat alla lokala L-fästen).

Samtidigt som man redan regerat på en politik styrd av SD i snart 4 år och accepterat mängder av helt anti-liberal politik och ovärdig behandling av svenskar. Jag fattar att den nya linjen är way off alla gränser, men redan innan var man långt bortom gränserna tänker jag. (Jag är alltså lite förvånad över att dessa nu ganska många högljudda kritiker inte redan hittat en ny plats för sitt engagemang i politiken i den ohållbara situation som varit de facto ganska länge, samtidigt som jag vet att vanvettet inte helt hade kapat alla lokala L-fästen).
Jag håller verkligen med, tycker det är lite märkligt att det är just nu gränsen går när den borde gått redan vid Tidöavtalet. Vad är ens skillnaden att bjuda in dem i regeringen när man redan fört deras politik i fyra år? Sen tycker jag att det är bra att de till slut får nog, men det är ganska sent att få ryggrad nu.

Det håller jag så sett med om, det är ju bara en känsla, medlidande, som råkat väckas hos mig just nu. Jag vet ju att flera kända från det partiet, som jag tycker är hyfsat vettiga, har varit kritiska ett bra tag.

Om jag hade varit varmare fästad vid det partiet, eller om jag hade trott att liberalism som ideologi förmår mer än vad jag tror att den gör, hade jag behövt mycket starkare reaktioner för länge sen, minst sedan tidöavtalet ingicks.

L ministrarna gaddar ihop sig och hotar avgå om SM får sparken. Det drar ihop sig till en riktig batalj. Aldrig sett nått liknande i svensk politik. Vilka gör bort sig? Vem håller kvar L i Riksdagen efter valet eller vem får äran att vara ansvarig för att L kastas ut från Riksdagen efter valet?

L ministrarna gaddar ihop sig och hotar avgå om SM får sparken. Det drar ihop sig till en riktig batalj. Aldrig sett nått liknande i svensk politik. Vilka gör bort sig? Vem håller kvar L i Riksdagen efter valet eller vem får äran att vara ansvarig för att L kastas ut från Riksdagen efter valet?
Åh då får du vänja dig, debatt är det L alltid varit kända för. Taket i det partiet är högt, extremt högt.

Nya tider ger alla partier med hård partipiska och enbart tystnadsplikt så då blir det lite friskt med ilsken liberal debatt tycker jag.

Det kan vara räddningen för liberalerna att medlemmar får debattera nu igen också en vinst för demokratin.

Åh då får du vänja dig, debatt är det L alltid varit kända för. Taket i det partiet är högt, extremt högt.

Nya tider ger alla partier med hård partipiska och enbart tystnadsplikt så då blir det lite friskt med ilsken liberal debatt tycker jag.

Det kan vara räddningen för liberalerna att medlemmar får debattera nu igen också en vinst för demokratin.
Men alla dessa hot. Är det just bara hot och när söndagen är över så är alla sams igen?

Men handen på ❤️, är verkligen alla Liberaler i partiet villiga att riskera sina höga arvoden?

Men alla dessa hot. Är det just bara hot och när söndagen är över så är alla sams igen?

Men handen på ❤️, är verkligen alla Liberaler i partiet villiga att riskera sina höga arvoden?
Jag vet inte. I teorin att Det är klart att även om man debatterar hårt så måste vissa förlora i sakfrågan. Om det är debatten som är viktig hittar man väl på ett nytt debattämne, kanske närliggande?

Vad vet jag? Liberalismen är ändå en politisk strömning vars ideologi som lever till skillnad från kommunismen. Rätta mig om jag har fel? Kan en liberal bli köpt? Tja är de då verkligen liberala? Vi får se. På något sätt måste partierna lära sig debattera igen i det nya medielandskapet annars förlorar nästa generationen vår demokrati.

Liberalismen verkar väldigt dålig på miljöarbete det är nog liberalismens största svaghet, de blir för kapitalistiskt giriga vilket då skulle hindra folk från att hoppa a., Kapitalistisk girighet. En teori. Vet ej.

Jag hoppas verkligen att SM blir petat och en ny partiledare väljs -även om jag tycker SM har gjort bra ifrån sig och tänker på förutsättningarna. Hon hade med all säkerhet kunna växa och bli en riktigt bra politiker. Den röda linjen skulle ha tagits bort från början och hon skulle ha varit tydligt med det. Risken om hon nu blir kvar är att L kommer få en del röster som helt försvinner eftersom jag inte tror att de kommer kunna komma över spärren. Med en ny partiledare kommer det signalera kaos = väldigt få stödröster och L går i graven -for ever!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad får nämnas i en tråd?
  • Borttagna inlägg - igen.
  • Har din tråd försvunnit?
  • Annonserng och Länkning - Läs här först!!!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Helt knäckt
  • Svensk politik 9

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka