Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor

Nja, jag tror mer det är Stockholmsslang så våt is känns lite långsökt. ”Haru nån vådis?” Det är iaf över 100 år gammalt.
sägs vara knoparmoj
1743565315143.webp

Kina har ju haft, och har väl fortfarande, regler om max antal barn. Gäller det även kinesiska medborgare som bor i andra länder?

Kina har ju haft, och har väl fortfarande, regler om max antal barn. Gäller det även kinesiska medborgare som bor i andra länder?
Nä de har tagits bort nu är man mer orolig för att det föds för få barn i förhållande till en åldrande befolkning.

Edit: rättar mig själv. 3 barn får man föda tydligen. Skitkonstigt ha den siffran.

Ja
Nä de har tagits bort nu är man mer orolig för att det föds för få barn i förhållande till en åldrande befolkning.

Edit: rättar mig själv. 3 barn får man föda tydligen. Skitkonstigt ha den siffran.
Ja, siffran har ju ökat de senaste åren - först var det väl två barn, och nu tre. Men gäller det alla kinesiska medborgare, eller enbart de som bor i Kina? Måste man följa sådana lagar även om man inte bor i landet?

Ja

Ja, siffran har ju ökat de senaste åren - först var det väl två barn, och nu tre. Men gäller det alla kinesiska medborgare, eller enbart de som bor i Kina? Måste man följa sådana lagar även om man inte bor i landet?
Juridiskt så har de flesta lagar nationell tillämpning. Sen kan ju dock länder bestämma att deras lagar, eller vissa av dom, ska ha universiall tillämpning/ha tillämpning i hela värden. Tex USA har vissa sådana lagar, tex deras skattelagstiftning.

Hur Kina har gjort vet jag inte.
Men gällande just denna fråga så var det väl aldrig förbjudet såsom olagligt att ha fler barn men under 1-barns policyn så tror jag man förlorade samtliga barnbidrag, socialbidrag mm. Kanske även andra konsekvenser.

Ovan stämde ganska bra. Denna sida anger bla följande: https://www.ui.se/landguiden/lander-och-omraden/asien/kina/befolkning-och-sprak/
Ettbarnspolitiken, som inleddes i början av 1980-talet, innebar att par som skaffade fler än ett barn ofta förlorade samhällsförmåner och fick betala straffavgifter.

Straffavgifter innebär väl dock att det nog var olagligt på visst sätt.

Utifrån ovan så blir ju reglerna i Kina inte relevanta om man inte bor i landet eftersom man knappast har rätt till samhällsförmåner om man bor utomlands. Skulle man flytta hem så blir ju dock reglerna tillämpliga.

Mitt bröd blir alltid frysskadat i frysen, varför? Jag använder fryspåsar!
Är det på något sätt dåligt att äta frysskadat bröd?

Det är helt ofarigt med frysskadat.

Funderar på om du har luft i påsen? Ju mindre luft desto bättre hållbarhet. Eftersom jag bor ensam och inte bjuder andra på mitt brös så suger jag ur luften innan jag knyter
Jag bakar ungefär var tredje vecka och har aldrig frysskador på mitt bröd.

Funderar på om du har luft i påsen? Ju mindre luft desto bättre hållbarhet. Eftersom jag bor ensam och inte bjuder andra på mitt brös så suger jag ur luften innan jag knyter
Det lärde farmor mig som liten. (Viskar: så gör jag idag med fast jag är sambo)

Det lärde farmor mig som liten. (Viskar: så gör jag idag med fast jag är sambo)
Tack för svar!
Ja, det är väl kanske luften. Får tänka på det. Och då kan jag äta mitt skadade bröd imorgon 🥳

Alla de frysar som vi haft som har "självavfrostande" egenskaper ger alltid frysbrända varor. Vi har däremot två stora frysboxar (olika storlek och olika märken) som aldrig frostar av sig själva och de har varor kvar sedan minst tre år och de är inte frostbrända alls. Vi behöver inte rensa ur varje halvår av den anledningen heller.

Alla de frysar som vi haft som har "självavfrostande" egenskaper ger alltid frysbrända varor. Vi har däremot två stora frysboxar (olika storlek och olika märken) som aldrig frostar av sig själva och de har varor kvar sedan minst tre år och de är inte frostbrända alls. Vi behöver inte rensa ur varje halvår av den anledningen heller.

Låter logiskt

Om en platsannons är skriven på engelska, ska jag söka på engelska då? Står inte angivet i annonsen. Jag vet att kontoret som tjänsten är placerad på är svenskspråkigt och ansvarig rekryterare likaså. Visserligen är flytande engelska en merit men känns det lite krystat att söka på engelska eftersom jag själv är svenskspråkig också?

Om en platsannons är skriven på engelska, ska jag söka på engelska då? Står inte angivet i annonsen. Jag vet att kontoret som tjänsten är placerad på är svenskspråkigt och ansvarig rekryterare likaså. Visserligen är flytande engelska en merit men känns det lite krystat att söka på engelska eftersom jag själv är svenskspråkig också?
Jag hade nog ringt och frågat - passa på att visa dem att du är intresserad och driven :)

Jag hade absolut sökt på engelska med de uppgifter som du anger. Annars, mejla och fråga :) ?

Liknande trådar

Kultur Varför har det blivit sådan extrem hype kring Taylor Swift? Jag förstår verkligen inte det 2 3
Svar
51
· Visningar
3 171
Senast: EmmaBovary
·
Mat Är inte julbord världens konstigaste sak? Man lagar mat för en hel vecka till en måltid. NOLL hänsyn till att magsäcken har precis samma... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 455
Senast: Pilot
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
18 541
Senast: qitis
·
Katthälsa Jag har debatterat med mig själv om jag verkligen ska skapa den här tråden, men efter de senaste veterinärbesöken är det vissa... 2
Svar
36
· Visningar
2 874

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka