Våt is? Aldrig hört dockVar kommer ordet "vådis" ifrån?![]()

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Våt is? Aldrig hört dockVar kommer ordet "vådis" ifrån?![]()
Nja, jag tror mer det är Stockholmsslang så våt is känns lite långsökt. ”Haru nån vådis?” Det är iaf över 100 år gammalt.Våt is? Aldrig hört dock![]()
Ja, då är det nog för långt avstånd. Jag associerade till danska ^^Nja, jag tror mer det är Stockholmsslang så våt is känns lite långsökt. ”Haru nån vådis?”
Tydligen ska det vara ålderdomligt och kan även betyda dryck av något slag.Ja, då är det nog för långt avstånd. Jag associerade till danska ^^
Sorry, uttryckte mig uselt. Ja, jag såg att ordet finns men vad det är lyckades jag itne riktigt begripaSlang för vatten. Lustigt du inte fick någon träff, när jag googlade efter en förklaring fick jag flera träffar men ingen förklaring.
sägs vara knoparmojNja, jag tror mer det är Stockholmsslang så våt is känns lite långsökt. ”Haru nån vådis?” Det är iaf över 100 år gammalt.
Jo, hittade också det och att det kunde ha germanskt(?) ursprung.sägs vara knoparmoj
Visa bifogad fil 164885
Nä de har tagits bort nu är man mer orolig för att det föds för få barn i förhållande till en åldrande befolkning.Kina har ju haft, och har väl fortfarande, regler om max antal barn. Gäller det även kinesiska medborgare som bor i andra länder?
Ja, siffran har ju ökat de senaste åren - först var det väl två barn, och nu tre. Men gäller det alla kinesiska medborgare, eller enbart de som bor i Kina? Måste man följa sådana lagar även om man inte bor i landet?Nä de har tagits bort nu är man mer orolig för att det föds för få barn i förhållande till en åldrande befolkning.
Edit: rättar mig själv. 3 barn får man föda tydligen. Skitkonstigt ha den siffran.
Juridiskt så har de flesta lagar nationell tillämpning. Sen kan ju dock länder bestämma att deras lagar, eller vissa av dom, ska ha universiall tillämpning/ha tillämpning i hela värden. Tex USA har vissa sådana lagar, tex deras skattelagstiftning.Ja
Ja, siffran har ju ökat de senaste åren - först var det väl två barn, och nu tre. Men gäller det alla kinesiska medborgare, eller enbart de som bor i Kina? Måste man följa sådana lagar även om man inte bor i landet?
Det är helt ofarigt med frysskadat.Mitt bröd blir alltid frysskadat i frysen, varför? Jag använder fryspåsar!
Är det på något sätt dåligt att äta frysskadat bröd?
Det lärde farmor mig som liten. (Viskar: så gör jag idag med fast jag är sambo)Det är helt ofarigt med frysskadat.
Funderar på om du har luft i påsen? Ju mindre luft desto bättre hållbarhet. Eftersom jag bor ensam och inte bjuder andra på mitt brös så suger jag ur luften innan jag knyter
Jag bakar ungefär var tredje vecka och har aldrig frysskador på mitt bröd.
Det är helt ofarigt med frysskadat.
Funderar på om du har luft i påsen? Ju mindre luft desto bättre hållbarhet. Eftersom jag bor ensam och inte bjuder andra på mitt brös så suger jag ur luften innan jag knyter
Jag bakar ungefär var tredje vecka och har aldrig frysskador på mitt bröd.
Tack för svar!Det lärde farmor mig som liten. (Viskar: så gör jag idag med fast jag är sambo)
Mitt bröd blir alltid frysskadat i frysen, varför? Jag använder fryspåsar!
Är det på något sätt dåligt att äta frysskadat bröd?
Alla de frysar som vi haft som har "självavfrostande" egenskaper ger alltid frysbrända varor. Vi har däremot två stora frysboxar (olika storlek och olika märken) som aldrig frostar av sig själva och de har varor kvar sedan minst tre år och de är inte frostbrända alls. Vi behöver inte rensa ur varje halvår av den anledningen heller.
Jag hade nog ringt och frågat - passa på att visa dem att du är intresserad och drivenOm en platsannons är skriven på engelska, ska jag söka på engelska då? Står inte angivet i annonsen. Jag vet att kontoret som tjänsten är placerad på är svenskspråkigt och ansvarig rekryterare likaså. Visserligen är flytande engelska en merit men känns det lite krystat att söka på engelska eftersom jag själv är svenskspråkig också?
Jag hade absolut sökt på engelska med de uppgifter som du anger. Annars, mejla och frågaOm en platsannons är skriven på engelska, ska jag söka på engelska då? Står inte angivet i annonsen. Jag vet att kontoret som tjänsten är placerad på är svenskspråkigt och ansvarig rekryterare likaså. Visserligen är flytande engelska en merit men känns det lite krystat att söka på engelska eftersom jag själv är svenskspråkig också?