Tråden om hobbymåleri/ aka ”Vi som målar”.

Status
Stängd för vidare inlägg.
:heart

Jag tycker att den är jättenajs! Hade passat hemma hos mig! Den känns liksom dekorativ och trevlig att vila ögonen på! Förstår att du gillar den!!

Imorgon ska jag köpa en ny duk och börja skissa upp porträttet på min kompis. Det blir ehm rätt lättklätt :D dvs mycket hud att måla! Kanske borde jag träna på att blanda hudfärg på en mindre yta innan jag drar igång. Tänker i vanlig ordning köra minst 70x50 på själva tavlan
Får vi se en bild på hur den färdiga rävmålningen blev?

:)
 
Den är inte klar! Tänkte måla en höstig bakgrund och sen har jag rätt mkt kvar på klänningen och håret. Hinner inte måla ngt i helgen mest troligt. Ska köra igång nästa v (även med porträttet av min kompis) :)
Jag missförstod, jag trodde den var klar när du skrev om kommande målning. De flesta konstnärer brukar nog göra som du, arbeta parallellt med flera dukar :)
 
Jag missförstod, jag trodde den var klar när du skrev om kommande målning. De flesta konstnärer brukar nog göra som du, arbeta parallellt med flera dukar :)

Nejdå det var jag som i sedvanlig ordning uttryckte mig virrigt ;) Är nig smart att jobba lite parallellt för variation så en inte ”fastnar”, plus att färgen hinner torka.
Trevlig helg alla peppiga människor i tråden! 🥂🙏🏼⭐🎨
 
Den är inte klar! Tänkte måla en höstig bakgrund och sen har jag rätt mkt kvar på klänningen och håret. Hinner inte måla ngt i helgen mest troligt. Ska köra igång nästa v (även med porträttet av min kompis) :)

Är fett pepp på att se den målningen efter att ha fått se din inspo/musa. När jag har fixat en snygg uppsättning 1700tals underkläder, så kanske man kan beställa ett bordelligt porträtt? :D
 
Började med att måla en miniatyr och har nu börjat föra över idén på den stora duken.
Detta är bara början, hoppas jag att ni förstår! Och YES solbrillorna är skeva som fan men tar tag i det sen ;)

644B7283-4FFF-400E-A4FA-D9EB6C0E7B9D.jpeg
 
Jag tycker du bara blir bättre och bättre, intressant att se var det tar vägen :)

Tack! :bow:

Min målar-kompis tyckte att jag hade lite för kalla nyanser så la till lite mer varma toner. Kroppen kommer bli lite ljusare då den är mer i solen och inte skuggas av hatten tänker jag.
 

Bifogade filer

  • AE011015-455A-4CFA-A400-9FE685DCFE99.jpeg
    AE011015-455A-4CFA-A400-9FE685DCFE99.jpeg
    445,5 KB · Visningar: 93
Har btw hustlat mig till en ateljé i huset nu! Ett litet rum med fönster mot innergården som nog varit kontor nån gång på 30-40-talet att döma av fynden jag hittade i bokhyllan och lådor. Märkligt att rummet inte är uthyrt men jag fick en egen nyckel av en gubbe i huset så nu har jag en ”egen” mini-ateljé! Ska städa upp där ngn dag tänkte jag :)
 
Har btw hustlat mig till en ateljé i huset nu! Ett litet rum med fönster mot innergården som nog varit kontor nån gång på 30-40-talet att döma av fynden jag hittade i bokhyllan och lådor. Märkligt att rummet inte är uthyrt men jag fick en egen nyckel av en gubbe i huset så nu har jag en ”egen” mini-ateljé! Ska städa upp där ngn dag tänkte jag :)
Öppen ateljé, flödande champagne, ett myller av mer eller mindre klädda människor, spontana violinserenader, poetiska drömmar. ett kreativt näste av sällan skådat slag. :love:
 
Nu kastar jag in handduken för idag!
Svårt att fota och hålla i en så stor duk, den lutar ngt, så proportionerna blir lite märkliga.
Är såklart inte klar, är svinförkyld så har stått och nyst och snörvlat och tappade orken lite med händera så de skevar och behöver fixas imorgon.
Min målarkompis tyckte att jag hade målat "modigt". Jag har försökt att inte fega ut utan kört på bara. Kommer behöva snygga till skuggorna och kanske glazera lite med målarmedium osv så att de inte blir så hårda.

Här är iaf dag 1 av min kompis Chrystelle!

crystelledag1.jpg
 
Till tonerna av ”Fyra bugg och en coca cola” (yes musiksmak on top :angel: ;) ) har jag nu målat i ett par timmar.
Insåg the hard way att jag måste liksom TÄCKA innan jag kan måla 3865332 strån i hatten. Joråsåatt eeee.... Så nu är jag på väg till frissan medan basen torkar lite.
Hatten ska bli ngn slags strå-variant och tanken är att den kommer få liv när jag målar på själva strukturen (ska köpa en mini-mini-pensel på vägen hem från frissan).

När jag tänker på motivet så tänker jag typ cool 80-tals powerlady ala Grace Jones. Körde därför pastellig bakgrund. Men såklart ska den inte vara platt (lite samma här, jag ville bara täcka liksom).

När det gäller stolen/fåtöljen..... tror att den kommer rama in henne med skuggor men vilken färg tycker ni att den ska vara? Hade ngn liten tanke på typ persika/rosa. Lite varmare sådär? Kom gärna med input!

Här är jag nu! Tyvärr väldigt jobbig lysrörs-belysning ... målningen är lite ”djupare” i färgen IRL

CEF1B99A-325B-4C30-BABA-183629DC39C5.jpeg
 
Till tonerna av ”Fyra bugg och en coca cola” (yes musiksmak on top :angel: ;) ) har jag nu målat i ett par timmar.
Insåg the hard way att jag måste liksom TÄCKA innan jag kan måla 3865332 strån i hatten. Joråsåatt eeee.... Så nu är jag på väg till frissan medan basen torkar lite.
Hatten ska bli ngn slags strå-variant och tanken är att den kommer få liv när jag målar på själva strukturen (ska köpa en mini-mini-pensel på vägen hem från frissan).

När jag tänker på motivet så tänker jag typ cool 80-tals powerlady ala Grace Jones. Körde därför pastellig bakgrund. Men såklart ska den inte vara platt (lite samma här, jag ville bara täcka liksom).

När det gäller stolen/fåtöljen..... tror att den kommer rama in henne med skuggor men vilken färg tycker ni att den ska vara? Hade ngn liten tanke på typ persika/rosa. Lite varmare sådär? Kom gärna med input!

Här är jag nu! Tyvärr väldigt jobbig lysrörs-belysning ... målningen är lite ”djupare” i färgen IRL

Visa bifogad fil 38421

hennes bröstvårta borde skymta lite under/vid ringfingret, för annars sitter den himla högt upp, det stör mitt öga iaf. Men jag är ingen konstnär 😁
 
Till tonerna av ”Fyra bugg och en coca cola” (yes musiksmak on top :angel: ;) ) har jag nu målat i ett par timmar.
Insåg the hard way att jag måste liksom TÄCKA innan jag kan måla 3865332 strån i hatten. Joråsåatt eeee.... Så nu är jag på väg till frissan medan basen torkar lite.
Hatten ska bli ngn slags strå-variant och tanken är att den kommer få liv när jag målar på själva strukturen (ska köpa en mini-mini-pensel på vägen hem från frissan).

När jag tänker på motivet så tänker jag typ cool 80-tals powerlady ala Grace Jones. Körde därför pastellig bakgrund. Men såklart ska den inte vara platt (lite samma här, jag ville bara täcka liksom).

När det gäller stolen/fåtöljen..... tror att den kommer rama in henne med skuggor men vilken färg tycker ni att den ska vara? Hade ngn liten tanke på typ persika/rosa. Lite varmare sådär? Kom gärna med input!

Här är jag nu! Tyvärr väldigt jobbig lysrörs-belysning ... målningen är lite ”djupare” i färgen IRL

Visa bifogad fil 38421
Men duuuuu jag är sååå imponerad över skuggorna! Jag har skitsvårt för det och du målar ju helt fantastiskt :love: De där trosorna ... Jag trodde helt seriöst att det var riktiga skuggor först :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp