Bukefalos 28 år!

Tråden om hobbymåleri/ aka ”Vi som målar”.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är också ett sätt! Jag tycker att båda sätten är häftiga, det råa är väldigt poppis det också :up:
Ofta så får man lära sig hur det ser ut i grunden och/eller rita fint först innan man kan börja göra det mera rått och "slarvigt" - iallafall för min del. Så du har en fördel där! :D Och ett förlåtande material :up:

Ska försöka testa blendingteknik på nästa målning kanske! Egentligen borde jag kanske anmäla mig till ngn slags grundkurs i måleri :)

Ska snart gå ner i ateljén (känns proffsigt att säga så hahaha men jag har ju faktiskt egen nyckel nu ;) ) och måla.
Har köpt en gigantisk duk som jag ska skissa upp ngt nytt på. Såg nu att jag den har en liten skada/hål. Hur lagar man lättast detta? Ska man bara låta färgen "ta ihop det" eller ska man kanske grunda med ngt? :) Nån som vet?
 
Ska försöka testa blendingteknik på nästa målning kanske! Egentligen borde jag kanske anmäla mig till ngn slags grundkurs i måleri :)

Ska snart gå ner i ateljén (känns proffsigt att säga så hahaha men jag har ju faktiskt egen nyckel nu ;) ) och måla.
Har köpt en gigantisk duk som jag ska skissa upp ngt nytt på. Såg nu att jag den har en liten skada/hål. Hur lagar man lättast detta? Ska man bara låta färgen "ta ihop det" eller ska man kanske grunda med ngt? :) Nån som vet?
Det finns ju konstnärer utan någon utbildning som blivit poppis bara för att ;)
Men om du tycker att det är roligt och märker att du stöter på hinder där det kunde vara nyttigt med att lära sig mera teknik (som kroppspositioner eller färger etc), gör det! :)
 
Ska försöka testa blendingteknik på nästa målning kanske! Egentligen borde jag kanske anmäla mig till ngn slags grundkurs i måleri :)

Ska snart gå ner i ateljén (känns proffsigt att säga så hahaha men jag har ju faktiskt egen nyckel nu ;) ) och måla.
Har köpt en gigantisk duk som jag ska skissa upp ngt nytt på. Såg nu att jag den har en liten skada/hål. Hur lagar man lättast detta? Ska man bara låta färgen "ta ihop det" eller ska man kanske grunda med ngt? :) Nån som vet?
Eller kanske i att teckna kroki? Det ger ju väldigt mycket just när det gäller former och proportioner.

Hålet skulle jag bara strunta i. Dina målningar tål ett litet hål. Du får väl kleta extra färg där sen.
 
Ska försöka testa blendingteknik på nästa målning kanske! Egentligen borde jag kanske anmäla mig till ngn slags grundkurs i måleri :)

Ska snart gå ner i ateljén (känns proffsigt att säga så hahaha men jag har ju faktiskt egen nyckel nu ;) ) och måla.
Har köpt en gigantisk duk som jag ska skissa upp ngt nytt på. Såg nu att jag den har en liten skada/hål. Hur lagar man lättast detta? Ska man bara låta färgen "ta ihop det" eller ska man kanske grunda med ngt? :) Nån som vet?
Det beror på vilken typ av skada och hur petig du är. Duken är normalt gjord av bomull eller linne eller en blandning av dem och grundas med någon typ lim och sedan oftast en vit akrylfärg. Oljan i färgen man målar med skall helst inte nå och sugas upp av bomulls/linnefibrerna av hållbarhetsskäl samt kanske allra mest för att det suger ut oljan (bindemedlet) ur färgen och lämnar pigmentet bart och det kommer synas som en fläck i den färdiga målning.

Är själva duken skadad kan man försöka reparera med en bit väv på baksidan, är bara grunderingen skadad är det enklare då löser man det med att lägga på lite ny grundering (typ akryl-väggfärg) över skadan innan man målar.

Är väven hel men det blivit en "bula" kan man väldigt försiktigt fukta på baksidan så att bomullsfibrerna drar ihop sig.

Gigantisk duk, hur stor är den? :)
 
Senast ändrad:
Det beror på vilken typ av skada och hur petig du är. Duken är normalt gjord av bomull eller linne eller en blandning av dem och grundas med någon typ lim och sedan oftast en vit akrylfärg. Oljan i färgen man målar med skall helst inte nå och sugas upp av bomulls/linnefibrerna av hållbarhetsskäl samt kanske allra mest för att det suger ut oljan (bindemedlet) ur färgen och lämnar pigmentet bart och det kommer synas som en fläck i den färdiga målning.

Är själva duken skadad kan man försöka reparera med en bit väv på baksidan, är bara grunderingen skadad är det enklare då löser man det med att lägga på lite ny grundering (typ akryl-väggfärg) över skadan innan man målar.

Är väven hel men det blivit en "bula" kan man väldigt försiktigt fukta på baksidan så att bomullsfibrerna drar ihop sig.

Gigantisk duk, hur stor är den? :)

Tack för tips! Ska kolla på den igen. Är ett litet ”stick” och en liten liten bula typ.
Den är typ 130x90 om jag minns rätt! Kanske överdrev med ”gigantisk” men hyfsat stor är den iaf
 
Är väven hel men det blivit en "bula" kan man väldigt försiktigt fukta på baksidan så att bomullsfibrerna drar ihop sig.
Funderade lite på det och bomull sväller när det blir fuktigt, det ser man när man väter ett akvarellpapper i bomullslump, linne däremot drar ihop sig. Men det brukar funka även med en ren bomullsduk eftersom bomullsfibrerna drar ihop sig när de torkar.
 
Nu har jag ”basmålat” stolen genom att lägga stora fält av skuggor och ljusare partier. Har har en idé om att bakgrunden sen ska skina igenom. Men det måste jag ju måla typ i övermorgon eller likn. Just nu ser det förjävligt ut MEN jag tänker ha is i magen och fullfölja min plan. Ser det fortfarande förjävligt ut då så målar jag över och tänker om 😅🤷🏼‍♀️
 
Hej igen alla duktiga i tråden. I afton tänkte jag att min modell skulle få ett par bröstvårtor ;)
Vart skulle ni placera dom? Jag och grannen är mkt oense om vart de borde sitta 😅

(Har ingen ny bild där stolen är målad så blir denna)

ECFE5CC4-A6B1-45EA-920C-1A51F582879F.jpeg
 
Hej igen alla duktiga i tråden. I afton tänkte jag att min modell skulle få ett par bröstvårtor ;)
Vart skulle ni placera dom? Jag och grannen är mkt oense om vart de borde sitta 😅

(Har ingen ny bild där stolen är målad så blir denna)

Visa bifogad fil 38551

Med tanke på skuggorna så borde dom vara placerade rätt högt upp. Blir nog konstigt om man placerar dom lågt. Ser ut som om hon lutar sig lite bakåt med, så då borde placeringen även ligga högre än om hon sitter rakt upp.
 
Med tanke på skuggorna så borde dom vara placerade rätt högt upp. Blir nog konstigt om man placerar dom lågt. Ser ut som om hon lutar sig lite bakåt med, så då borde placeringen även ligga högre än om hon sitter rakt upp.

Hon har även implantat så tror det påverkar. På referensbilden är de blurrade men tror de har suttit lite högre upp som du säger.
 
Ok här är jag nu!
Har försökt dra upp struktur i hatten.
På referensbilden sitter hon i en korgstol där de små hålen släpper igenom bakgrunden liksom. Men jag börjar undra om det inte kan funka med en mer stängd yta. Mer som en fåtölj som det ser ut nu (men såklart måste jag lägga in fler detaljer/finlir).
Vad tror ni? :)


583568CB-92E0-4445-93C7-1B4857AADF53.jpeg
 
Det som slår mig är att vårtgårdarna är obefintligt små och att solen verkar skina från 2 håll iom att skuggorna går åt 2 håll, men det kanske finns något parasoll eller liknande som ger den effekten?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp