Tråden om hobbymåleri/ aka ”Vi som målar”.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har nu fått ett stort projekt, en beställning som kommer troligen ta hela nästa vecka i anspråk. Det är en "modebild" och efter mina märkliga djurporträtt känns det temat lite .... trist liksom. Men jag har fått ett tydligt uppdrag så det är väl bara ta tag i det. Tänkte att motivet var lätt men började skissa upp det igår och insåg att det är ju PISS-SVÅRT. Det är ett porträtt men det är liksom HÅR som BLÅSER I VINDEN ÖVERALLT.
Var nära att ge upp och fälla en tår, men bröt ihop light typ och ska komma igen och fortsätta att skissa ikväll tänkte jag ;)
Något kan du ju klämma in. En myra, eller en mygga eller något på strategisk plats. En skalbagge som tappat kontrollen i vinden och trasslat in sig i håret. :D
 
Ikväll började jag grunda fjärilarna och lite växtlighet. Såhär långt hann jag.
F51AAF26-A187-45F8-BC28-5D4C2F8DD5AA.jpeg


Det är mycket kvar än lite varstans men allt kladdar ihop om det inte får torka mellan varven.
 
Jag målar med akvarell, passar perfekt i lägenheten. Får man det någonstans där det inte ska vara så använder man nära en blöt trasa. 🙂
Jag har målat olja i liten lägenhet - jag vet inte om färgerna är snällare nu än när jag höll på - men jag fick ont i huvudet och drömde konstiga drömmar. Så man ska vara försiktig med lösningsmedlen i oljefärg
 
Jag har målat olja i liten lägenhet - jag vet inte om färgerna är snällare nu än när jag höll på - men jag fick ont i huvudet och drömde konstiga drömmar. Så man ska vara försiktig med lösningsmedlen i oljefärg
Absolut!
Jag målar dock aldrig med annat än akvarell då jag inte är bekväm med annan färg. Eller ja, guache målar jag med också såklart.
 
Jag har målat olja i liten lägenhet - jag vet inte om färgerna är snällare nu än när jag höll på - men jag fick ont i huvudet och drömde konstiga drömmar. Så man ska vara försiktig med lösningsmedlen i oljefärg
W & N har en serie vattenspädbara oljefärger i studiokvalitet, Artisan heter de. Jag har inte provat dem själv men de har sålts i väldigt många år så helt kassa kan de inte vara.
 
Mår risigt idag men tänkte försöka dra ner och måla om en stund om magkramperna lägger sig 🙏🏼🙏🏼
Kände mig så oglamourös att jag duschade, sminkade mig och tog på mig en paljettklänning. Rimligt?? 🤷🏼‍♀️😅
Låg utsträckt i min sammetschäslong i denna sk outfit när grannen kom förbi med Coca-Cola till mig.
Hon tyckte det var heeelt orimligt men var inte förvånad :rofl:
 
Tack snälla, men har du testat? Tror många sitter på massa talanger de aldrig utvecklar!
Ja, och jag har ingen talang alls för att måla tyvärr. Provat teckna också men det är samma där. Har en kompis som är superduktig på att teckna porträtt både i akvarell, olja och kol som försökt hjälpa mig men det ser ut som om en 3 åring har ritat varje gång jag försökt.
 
Ja, och jag har ingen talang alls för att måla tyvärr. Provat teckna också men det är samma där. Har en kompis som är superduktig på att teckna porträtt både i akvarell, olja och kol som försökt hjälpa mig men det ser ut som om en 3 åring har ritat varje gång jag försökt.
Du kan ju måla naivistiskt, flera stora konstnärer har varit just naivister :)
 
Så enkelt är det inte. Man bör ju kunna måla ändå..
Jag gör naivistisk skulptur, men hade aldrig blivit bra om jag inte kunde skulptera och teckna tekniskt bra.
Det finns exempel på båda, av de jag skulle sätta främst är det flera som är "äktnaivister", alltså som aldrig målat på ett annat sätt. Främst kanske inte är helt rätt ord, de jag uppskattar mest är nog bättre.
 
Det finns exempel på båda, av de jag skulle sätta främst är det flera som är "äktnaivister", alltså som aldrig målat på ett annat sätt. Främst kanske inte är helt rätt ord, de jag uppskattar mest är nog bättre.
Ett exempel på konstnär är Kristalova som skapar keramik utan keramiska bakgrund. Men samtidigt så ju mer keramik hon skapar desto mer färdighet får hon.
Har ett liknande exempel till, men där är resultatet kasst enligt mig.
 
Nu är hela duken täckt och där är två fjärilar!
Nu måste detta vila/torka innan jag kan göra det sista. Kanske blir det klar denna vecka...

2F7EDB18-5A23-45AD-8BD4-B6389441F399.jpeg


Det som är kvar är detaljer på handen, musens tass. Lite mer ljus/detaljer i håret och kanske lite finlir på fjärilarna (ljus/mönster osv)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp