Tråden om hobbymåleri/ aka ”Vi som målar”.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, och jag har ingen talang alls för att måla tyvärr. Provat teckna också men det är samma där. Har en kompis som är superduktig på att teckna porträtt både i akvarell, olja och kol som försökt hjälpa mig men det ser ut som om en 3 åring har ritat varje gång jag försökt.
Återigen - tycker du att det är kul? Om "ja" rita på! Om "nej" gör något annat
 
Det finns ju de som anser att Nils Rundgren, Björnjägaren" var en riktig konstnär.
1573487294444.png

Och Nils Nilsson Skum (som dock spelar i en egen liga, eftersom han dokumenterade sin värld)
 
Det finns exempel på båda, av de jag skulle sätta främst är det flera som är "äktnaivister", alltså som aldrig målat på ett annat sätt. Främst kanske inte är helt rätt ord, de jag uppskattar mest är nog bättre.
Men de bra naivisterna har en känsla för rytm och proportioner och inte minst en förståelse för vad som är hjärtat i det som de önskar avbilda. Det finns en logik i galenskapen
 
Men de bra naivisterna har en känsla för rytm och proportioner och inte minst en förståelse för vad som är hjärtat i det som de önskar avbilda. Det finns en logik i galenskapen
Galenskap är väl inte det man främst tänker på när det gäller naivistisk konst? Känsla för rytm och proportioner kanske även om inte heller det är helt nödvändigt, däremot att vilja något med sin målning om än det bara är att man tycker det är roligt och vill måla, det räcker förstås ganska långt :)
 
Nu ger jag nog upp för idag.... är typ i stånd att skjuta mig men har lagt första lagret på mode-porträttet. Inser att jag kommer behöva mindre penslar.. (eller egentligen en ny hjärna och kropp kanske :p )

A6BF7E1A-50EC-4A21-A47D-5C6079C0BB25.jpeg



Vettefan varför allt ser guldaskigt ut i min kamera men jaja lite ser man ju..
Är provocerad över att det är HÅR ÖVERALLT. Men men.. och svårt också att måla smink. Jag som precis målat mitt första öga liksom häromdagen, nu ska ögonjäveln vara sminkad med nån slags eyeliner....?
 
Senast ändrad:
Jag har målat olja i liten lägenhet - jag vet inte om färgerna är snällare nu än när jag höll på - men jag fick ont i huvudet och drömde konstiga drömmar. Så man ska vara försiktig med lösningsmedlen i oljefärg

Måste bara inflika någonting - Oljefärg i sig innehåller inget lösningsmedel utan endast pigment, olja och i billigare färger "fillers". Man kan alltså måla helt lösningsfritt med olja, och det finns också luktfria lösningsmedel från bl.a. Färgriket om man vill späda färgen. :) Doften av oljan i oljefärgen kan dock vara irriterande för vissa har jag hört, själv tycker jag det luktar gott :nailbiting:
 
Nu ger jag nog upp för idag.... är typ i stånd att skjuta mig men har lagt första lagret på mode-porträttet. Inser att jag kommer behöva mindre penslar.. (eller egentligen en ny hjärna och kropp kanske :p )

Visa bifogad fil 39504


Vettefan varför allt ser guldaskigt ut i min kamera men jaja lite ser man ju..
Är provocerad över att det är HÅR ÖVERALLT. Men men.. och svårt också att måla smink. Jag som precis målat mitt första öga liksom häromdagen, nu ska ögonjäveln vara sminkad med nån slags eyeliner....?

Så fint! Älskar dramatiken!
 
Du är fantastisk! Så begåvad!

Men tack snälla :heart

Jag har ju som jag skrivit tidigare (öh tror jag) dragit igång och spelar piano också! Lånar ett piano av en pensionär i huset. Mina ungdomliga kollegor är övertygade om att alla mina nya hobbies är ett tydligt tecken på en annalkande 40-årskris :rofl:

Häromdagen förslog jag även till en ovan nämnd kollega att vi borde söka till Melodifestivalen. HUR SVÅRT KAN DET VARA??? Vi behöver bara typ tre tonartsbyten och en vindmaskin. Iofs kanske nån snygg dansare men liksom...? Kan Arja Saijonmaa så kan väl vi?

Min kollega trodde jag fått ngn slags light-psykos :cautious:
 
Men tack snälla :heart

Jag har ju som jag skrivit tidigare (öh tror jag) dragit igång och spelar piano också! Lånar ett piano av en pensionär i huset. Mina ungdomliga kollegor är övertygade om att alla mina nya hobbies är ett tydligt tecken på en annalkande 40-årskris :rofl:

Häromdagen förslog jag även till en ovan nämnd kollega att vi borde söka till Melodifestivalen. HUR SVÅRT KAN DET VARA??? Vi behöver bara typ tre tonartsbyten och en vindmaskin. Iofs kanske nån snygg dansare men liksom...? Kan Arja Saijonmaa så kan väl vi?

Min kollega trodde jag fått ngn slags light-psykos :cautious:
Eller så har du äntligen förstått vad du ska ägna dig åt här i livet! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp