Tråden om hobbymåleri/ aka ”Vi som målar”.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har insett att jag nog hittat min stil i de surrealistiska djurporträtten. Jag måste ha det märkliga liksom. Plus att jag gillar kombon människor och djur, stiliserat och liksom frilagda. Jag vill ha rena bakgrunder, lite platta ytor och att motiven liksom poppar ut på ett märkligt sätt och väcker frågetecken.
Jag känner inte heller behovet att det måste vara realistiskt som i ett fotografi.

Goood tog tre månader av "hobbykonstnärsskap" för att inse vad min grej är :rofl:
Men nu kommer jag köra på min linje och det är ju gött att jag iaf hittat den. Nu ska jag "bara" träna upp min teknik! 🙄
 
Ni är kanske trötta på min gråing vid det här laget. :D Jag är lite trött på den själv nu, men endast ryttarinnans ansikte och alla korrigeringar återstår. Har lite ångest för ansiktet, då det är så litet och pilligt och jag vill att det skall finnas en likhet också. Min rygg kommer jubla när det här tavlan är klar. Skall spara ihop till ett bättre staffli så jag kan stå ordentligt vid det. Nu har jag bara ett fältstaffli som är rätt vingligt :cautious:

Skuggorna på hästens vänstra sida är tydligare än vad som syns här. Mitt studioljus och mobilkameran samarbetar inte så väl.
Visa bifogad fil 41948

WOOOW!!
 
Ni är kanske trötta på min gråing vid det här laget. :D Jag är lite trött på den själv nu, men endast ryttarinnans ansikte och alla korrigeringar återstår. Har lite ångest för ansiktet, då det är så litet och pilligt och jag vill att det skall finnas en likhet också. Min rygg kommer jubla när det här tavlan är klar. Skall spara ihop till ett bättre staffli så jag kan stå ordentligt vid det. Nu har jag bara ett fältstaffli som är rätt vingligt :cautious:

Skuggorna på hästens vänstra sida är tydligare än vad som syns här. Mitt studioljus och mobilkameran samarbetar inte så väl.
Visa bifogad fil 41948
Den är verkligen helt magisk! 😍 Det övergår mitt förstånd hur man kan måla så naturtroget!
 
Ni är kanske trötta på min gråing vid det här laget. :D Jag är lite trött på den själv nu, men endast ryttarinnans ansikte och alla korrigeringar återstår. Har lite ångest för ansiktet, då det är så litet och pilligt och jag vill att det skall finnas en likhet också. Min rygg kommer jubla när det här tavlan är klar. Skall spara ihop till ett bättre staffli så jag kan stå ordentligt vid det. Nu har jag bara ett fältstaffli som är rätt vingligt :cautious:

Skuggorna på hästens vänstra sida är tydligare än vad som syns här. Mitt studioljus och mobilkameran samarbetar inte så väl.
Visa bifogad fil 41948
Man märker att en hästgalning gjort den - du har fått med tyngden i hästen och lättheten i rörelsen i kombination med samlingens "utdragna tidsrymd". Man känner ansträngningen i att gå genom hörnet 😍
 
20191203_231904.png

Då jag fått insider info om att @Houdinie har fått sin julklapp i förväg nu så känner jag att det är riskfritt att lägga in bilden här :D Jag tycker att den blev väldigt fin :up:
 
@kökshäxan & @tornblomma Den är 60x80 om jag minns rätt :idea: Ryttarens ansikte är nog ca 2x2 cm :nailbiting:

@Zinfernia @pepp @Saigon @BornAgain Tack hörrni :love: Bli superglad av att höra att den ser bra ut. Det är så lätt för mig att bara se alla fel, eller undra om jag ser den som den verkligen ser ut. Jag lider definitivt av artist's curse och känner extra press då den är typ en inofficiell kommission (Heter det så på svenska? Beställning?). Vill bara få den klar och godkänd av ryttaren i fråga så jag kan andas ut och börja på andra, mindre tavlor jag går och tänker på.
 
En blank och fin häst får en blank och fin teckning, och tvärtom :angel::D Jag målar bara vad jag ser :sneaky::p
Tack!! :love:

Haha, såklart! Men som medlem i många konstnärsgrupper på FB ser jag många bilder på djur som skall se blanka ut men som istället ser föråldrade/dammiga ut, och var för ett par år sedan när jag började också skydlig till en och annan dammig gammal häst :rofl:
 
Visa bifogad fil 42016
Då jag fått insider info om att @Houdinie har fått sin julklapp i förväg nu så känner jag att det är riskfritt att lägga in bilden här :D Jag tycker att den blev väldigt fin :up:
Jag tycker mig nästan se @Houdinie i hästen. Han ser ut att vara kapabel och hygglig men som han inte heller tar skit. Fast han bråkar inte, utan drar sig snarare undan och undviker dig om galoscherna inte passar :)
 
Letade efter en duk i storlek medium i mina gömmor medan undermålningen på ryttaren torkar, och råkade hitta den här gamla saken som jag glömt att jag hade. Jag ställde undan den eftersom den inte funkade riktigt som jag tänkt, och nu funderar jag på om jag skall försöka lite till med den eller bara måla över... Tanken var att ta fram hästen lite till och lägga en hint av rök/dimma i skymningsljuset. Nu vet jag inte ens om jag gillar idén längre... Plus att dukens format skulle funka till min nya lilla idé jag funderar på.

IMG_20191220_163554.jpg


Eller kanske göra en Francis Bacon och slänga den på tippen.
 
Haha, såklart! Men som medlem i många konstnärsgrupper på FB ser jag många bilder på djur som skall se blanka ut men som istället ser föråldrade/dammiga ut, och var för ett par år sedan när jag började också skydlig till en och annan dammig gammal häst :rofl:
Åh men vad snällt sagt isåfall! :love: Då bör jag säga att den vita färgen har varit min bästa vän i många år :D det får ett porträtt att genast leva upp och få liv :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp