Tråden om hobbymåleri/ aka ”Vi som målar”.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror att jag har gått på ett gäng nybörjar-misstag. Dels har jag som @kökshäxan påpekade missat att lägga ett fokus. Jag har hamnat i ”pill” där varje del i sig kanske kan funka frilagt men helheten blir platt och intetsägande.
Sen har jag nog också tänkt fel i min iver att måla något till en specifik plats gjort hela tavlan FÖR matchande både motiv och färgmässigt. Det blir banalt och intetsägande på ngt sätt.

Tekniken är bättre i min senaste målning (dock såklart inte BRA) men den andra är i större grad intressant. Den kommunicerar ngt liksom.
 
Jag tror att jag har gått på ett gäng nybörjar-misstag. Dels har jag som @kökshäxan påpekade missat att lägga ett fokus. Jag har hamnat i ”pill” där varje del i sig kanske kan funka frilagt men helheten blir platt och intetsägande.
Sen har jag nog också tänkt fel i min iver att måla något till en specifik plats gjort hela tavlan FÖR matchande både motiv och färgmässigt. Det blir banalt och intetsägande på ngt sätt.

Tekniken är bättre i min senaste målning (dock såklart inte BRA) men den andra är i större grad intressant. Den kommunicerar ngt liksom.
Jag tycker inte du skall förkasta den så rakt av, för det är ganska lite ändring som behövs för att få målningen att "gå ihop" :)
 
Du kan väl ha uppe båda?

När det gäller tårtdekadensen så är jag böjd att tänka att småtårtorna nog stör ögat lite. Kan det inte ligga en dekadent katt på bordet istället som ligger och slickar grädde från ena tassen?

Bor litet och vet inte om de funkar ihop. Har också en annan stor oljemålning som jag ärvt av min tantkompis som tyvärr gick bort för inte så länge sen. Hon köpte den för sin första sommarjobbs-lön på 20-talet så nänns inte ta ner den ❤💔
 
Grejen är att det blir liksom två olika lägenheter beroende på tavla.....:love:

Ja! Det blev mkt tydligt när jag testade ställa tavlorna såhär (även om ingen av dom är klara).
Tårt-tavlan blir liksom ... ”ljuvlig”. ”Akvarie-kvinnan” blir spårad och gör att man bara ”vafan pågår?”

En granne kom förbi nyss och tyckte ”katten speglar din personlighet”.
 
Som jag uppfattar målningen är huvudmotivet den unga kvinnan och berättelsen är hur hon lever i ett överflöd, blasé och en aning dekandent också kanske, och i målningen gestaltas det av överdådiga kläder och bakverken. Det som är lite problem i målningen är att den stora tårtan i förgrunden tar för mycket fokus, dels genom ljuset på den och dels genom att den hamnat i ett annat bildplan än kvinnan. Ögat vet liksom inte riktigt vad det skall titta på, tårtan eller kvinnan? Ta bort lite av fokus från den stora tårtan, och kanske en liten aning från de andra bakverken också, så sitter målningen perfekt :)

Nu är det bara min tolkning, tycker du inte det stämmer så strunta helt i vad jag skrivit ovan :)
 
Du har säkert rätt @kökshäxan !
Tack för din input och att du tog dig tid! Jag tror att jag stirrat för mkt på den också... plus att jag fick en oklar ”chabby chic”-känsla plötsligen vilket inte kändes riktigt bra.
Mem jag låter den vila ett tag och målar vidare på nåt annat.
 
@tornblomma jag saknar ju helt konstnärlig ådra. Jag kan typ inte ens se vilka färger som passar ihop.

MEN. Jag tänker att det är DIN känsla som räknas. Det är du som ska bo där, vad går du igång på?

Jag avgudar den med fisken. Men den är ju riktigt spårad, så du kanske blir trött på den? Jag skulle dock stanna upp och verkligen titta på den om jag kom in i lägenhetsgarderoben. :love: jag tycker den med tårtorna är magisk också, men på ett heeeelt annat sätt. Vilken känsla är DU ute efter?
 
@tornblomma jag saknar ju helt konstnärlig ådra. Jag kan typ inte ens se vilka färger som passar ihop.

MEN. Jag tänker att det är DIN känsla som räknas. Det är du som ska bo där, vad går du igång på?

Jag avgudar den med fisken. Men den är ju riktigt spårad, så du kanske blir trött på den? Jag skulle dock stanna upp och verkligen titta på den om jag kom in i lägenhetsgarderoben. :love: jag tycker den med tårtorna är magisk också, men på ett heeeelt annat sätt. Vilken känsla är DU ute efter?

Jag är nog mer ute efter ”men vad i helvete pågår” - känslan :cautious::laugh: Känns lite som en återkommande frågeställning i mitt liv :rofl:

Fick ett tips på insta om att addera ngt mörkt turkost av en följare på Instagram. Tror inte att det vore så dumt alls!
 
Du har säkert rätt @kökshäxan !
Tack för din input och att du tog dig tid! Jag tror att jag stirrat för mkt på den också... plus att jag fick en oklar ”chabby chic”-känsla plötsligen vilket inte kändes riktigt bra.
Mem jag låter den vila ett tag och målar vidare på nåt annat.
Jag tror också att det kan vara en bra idé att måla vidare på annat och träna, utveckla sin teknik. Om jag jämför den första teckningen jag gjorde med plattan och den senaste så märks ju en enorm skillnad :D
 
Gjorde en testbit med målning och sedan så drog jag i lite kanaler för benen för att se om det går åt helvete. Måste sy kanalerna innan jag målar och måste använda bomullstråd (tur att jag ska använda naturliga fibrer ändå. :p ), annars blir det för fult att man ser tråden. Men tror att benen kan ge lite mer 3-D känsla.
 

Bifogade filer

  • 80022917_586293605529962_6730331954626953216_n.jpg
    80022917_586293605529962_6730331954626953216_n.jpg
    314,6 KB · Visningar: 110
Gjorde en testbit med målning och sedan så drog jag i lite kanaler för benen för att se om det går åt helvete. Måste sy kanalerna innan jag målar och måste använda bomullstråd (tur att jag ska använda naturliga fibrer ändå. :p ), annars blir det för fult att man ser tråden. Men tror att benen kan ge lite mer 3-D känsla.
Snyggt!
Inte rättvist, du kan både sy och måla :cautious::D:love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp