Bukefalos 28 år!

Tråden om hobbymåleri/ aka ”Vi som målar”.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det står mellan ngn typ av mintgrön/turkos eller så mjukt rosa typ. Två färger jag verkar återkomma till om och om igen :p :angel: Ett alternativ vore också att måla bakgrunden mörk typ nästan svart så att de "poppar" fram.. men det känns inte riktigt som min stil riktigt.

Turkos var första färgen som poppade upp i mitt huvud när jag läste din fråga :love:
Du är Så bra :heartd
 
Och så var de helt plötsligt två!!!

Visa bifogad fil 43084

Fick stora problem med frågan. Hur målar man "vitt" utan att faktiskt måla VITT? Insåg att jag måste jobba i många lager, så detta är det första. Kommer göra massa riktigt vita "highligts" sen när detta torkat, och även mer djup med tex blått och röda toner tror jag. Bägge pudlarnas päls ska också få en lockig textur och känslan av FLUFF. Men för det måste jag först lägga en bakgrund som får torka och sen måla det fluffiga liksom "ovanpå" tänker jag.

Sååååååå nu till den stora frågan! Vad ska jag välja för färg på bakgrunden? HELP ME OUT!! :bow:
Jag tänker spontant ROSA men bestämde mig för att låta tavlan stå och tänka på saken till åtminstone imorgon.

(och yes det är massa skevheter och konstigheter men jag tror att jag har koll på dessa och kan fixa det i kommande lager).

Gredelin! Kanske mest för att kunna ha en anledning till att använda det ordet :D :angel: men också för att det kan passa fint☺️
 
Det står mellan ngn typ av mintgrön/turkos eller så mjukt rosa typ. Två färger jag verkar återkomma till om och om igen :p :angel: Ett alternativ vore också att måla bakgrunden mörk typ nästan svart så att de "poppar" fram.. men det känns inte riktigt som min stil riktigt.

Min första tanke var definitivt svart, men så insåg jag att det bara var för att det är vad jag skulle valt om det var Min tavla! 😅 Någonting pastelligt känns definitivt mer Tornblomma. Jag gillar också tanken på ljusblå (robins egg?) eller turkost.
 
Test nr 1!
Hundarna ska ju få mer skuggor/ljus/detaljer så de kommer bli mer framträdande ...

2764F62B-0A14-46A2-813D-C04BBCFF32BF.jpeg
 
Blev tydligen så peppad på det nya decenniet att jag inte ens kunde somna inatt 🤷‍♀️
Men pga den dö-tiden hittade jag en jätterolig rit-app, Sketches. Jag har aldrig ritat på skärm förut, kändes något svårmanövrerat på liten mobilskärm men skam den som ger sig!

Testade på lite och åstadkom en märklig gullig hund under tiden. Mycket bra app för tidsfördriv!
292989F6-C8E3-41F0-9BFA-5E150F5E82C3.png
 
Jag provade måla i en ”annan stil” än min vanliga go-to. Använde fortfarande kolpensel though, men på mörk botten och med framförallt vit färg. Blev nästan lite oljekänsla i målandet, och jäklar vad snabbt det gick!

Problemet är bara att den blev så grymt mycket mörkare på iPhonen jämfört med paddan O_o Ser knappt ens motivet nu :confused::D Det digitala skapandets struggle — olika skärmar...

E01EFB0A-6273-493A-AFE8-6C416EA37234.jpeg
 
Jag provade måla i en ”annan stil” än min vanliga go-to. Använde fortfarande kolpensel though, men på mörk botten och med framförallt vit färg. Blev nästan lite oljekänsla i målandet, och jäklar vad snabbt det gick!

Problemet är bara att den blev så grymt mycket mörkare på iPhonen jämfört med paddan O_o Ser knappt ens motivet nu :confused::D Det digitala skapandets struggle — olika skärmar...

Visa bifogad fil 43322
Coolt när den är så mörk...och så plötsligt ser man motivet :)
 
Jag provade måla i en ”annan stil” än min vanliga go-to. Använde fortfarande kolpensel though, men på mörk botten och med framförallt vit färg. Blev nästan lite oljekänsla i målandet, och jäklar vad snabbt det gick!

Problemet är bara att den blev så grymt mycket mörkare på iPhonen jämfört med paddan O_o Ser knappt ens motivet nu :confused::D Det digitala skapandets struggle — olika skärmar...

Visa bifogad fil 43322

På min TN-skärm syns den väldigt bra, men på IPS-skärmen är den mörk. Den senare har ju ett annat djup på svärtan vilket nog är boven i dramat, inte lätt att veta vad för slags skärm man skall ha om man jobbar digitalt?. Gillar verkligen skuggningen kring näsan och på sidan av kraniet. Definitivt oljekänsla i den!
 
Men tack!
Fick sån sjuk feeling plötsligen. Har testat att måla päls som är kort och sammetblank men jävlar vad kul att måla FLUFF! Använde en stor pensel och bara KLADDADE LOSS!

Spela även denna hetsiga på repeat medan jag gick loss:


Insåg nu att jag har har målarfärg i håret och INNE i näsan :rofl:
Fluff är verkligen kul att måla! Mycket mera fritt och vildare :love:

Du håller på att stjäla mitt jobb :D:love:
 
På min TN-skärm syns den väldigt bra, men på IPS-skärmen är den mörk. Den senare har ju ett annat djup på svärtan vilket nog är boven i dramat, inte lätt att veta vad för slags skärm man skall ha om man jobbar digitalt?. Gillar verkligen skuggningen kring näsan och på sidan av kraniet. Definitivt oljekänsla i den!

Tack för feedback! Jag jobbar med bla. mobilapps- och speldesign, så just det där med olika skärmar och problematiken däromkring är vardag :D Kan hända att just denna bild kommer hamna i ett spel för tablets, så gäller att hitta en känsla som är väldigt mörk och ruggig... men inte FÖR mörk.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp