Tråden om hobbymåleri/ aka ”Vi som målar”.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har rensat och sorterat bland min triljard skisser och teckningar som bara legat i en hög. Lovade mig själv ett lite mer strukturerat pysselrum i nyårspresent och hittade en hel del teckningar jag faktiskt vill fortsätta på. Känns kul!


EC00DE03-6433-463F-8984-30465FF8C74A.jpeg
 
Jag älskar denna tråd! ❤Den inspirerade mig att skaffa lite akvarellsaker och försöka mig på en amatörbild. Fick hjälp av en instruktionsvideo. Efterhand tänker jag skapa fritt men måste lära mig någon sorts grund/färghantering. Jag lägger in denna bild för att vara motpol till alla proffs så kanske fler vågar följa i mina halvtaffliga spår. 😂
 

Bifogade filer

  • 20200111_135841.jpg
    20200111_135841.jpg
    97,5 KB · Visningar: 148
Jag älskar denna tråd! ❤Den inspirerade mig att skaffa lite akvarellsaker och försöka mig på en amatörbild. Fick hjälp av en instruktionsvideo. Efterhand tänker jag skapa fritt men måste lära mig någon sorts grund/färghantering. Jag lägger in denna bild för att vara motpol till alla proffs så kanske fler vågar följa i mina halvtaffliga spår. 😂
Jag tycker den är fin :) men jag funderar på vilken typ av färg du använt. Är det akvarellfärg eller en täckande vattenfärg?
 
Tack! Vet faktiskt inte. Köpte ett nybörjarkit med akvarellfärger från Panduro. Märket heter Reeves iaf! Ser ut så här:
Då är det akvarellfärg, som är transparent, skillnaden mot gouache är att den är mera täckande men det färdiga resultatet kan se ganska lika ut beroende på hur man målat.

Klok strategi att försöka lära grunderna först. Jag har målat i många år men gör samma när jag försöker lära mig något nytt, som nu att måla växter och det var mycket, mycket svårare än jag trodde.
 
Min man nattade vår dotter ikväll så jag fick lite tid över att måla denna. Också med hjälp av en instruktionsfilm men jag lade till lite mer som stugan, skuggor och granar i förgrunden. 😊 Jag tänker mig att det är jag och min familj som ska hem till en varm stuga. 😄
 

Bifogade filer

  • 20200111_204103.jpg
    20200111_204103.jpg
    64,9 KB · Visningar: 251
Min man nattade vår dotter ikväll så jag fick lite tid över att måla denna. Också med hjälp av en instruktionsfilm men jag lade till lite mer som stugan, skuggor och granar i förgrunden. 😊 Jag tänker mig att det är jag och min familj som ska hem till en varm stuga. 😄
Den tyckte jag var riktigt fin, jag gillar den stilen på målningar :)
 
Det var någon (minns inte vem) här i tråden som skrev om målargrupper på facebook, skulle kanske vara sugen på att gå med i någon sådan för att få fart på målandet, så är det någon som har någon bra grupp att tipsa om tar jag gärna emot :)
 
Hej från ateljén! 👋🏼🎨

Jag har idag tillfälligt (?) lagt hund-temat på is och drog igång med ett nytt stort projekt. Höll på några timmar och hann såhär långt innan jag blev för sugen på vin och gav upp :angel:

Har lagt första lagret. Ska fixa en del skevheter, lägga mer skuggor och ljus. Blir nog att jag låter duken vila imorgon och fortsätter i övermorgon.
Jag är helt besatt av att försöka måla uttryck/känslor. Mer specifikt det inåtvända tomma liksom. Svårt att veta. Hur målar man en känsla? Finns säkert tekniska knep men tror att jag måste öva bara!

B1192364-9624-4C9D-8FB8-1158F32E70FC.jpeg


(Det ska naturligtvis bli en guldfisk i akvariet)
 
Hej från ateljén! 👋🏼🎨

Jag har idag tillfälligt (?) lagt hund-temat på is och drog igång med ett nytt stort projekt. Höll på några timmar och hann såhär långt innan jag blev för sugen på vin och gav upp :angel:

Har lagt första lagret. Ska fixa en del skevheter, lägga mer skuggor och ljus. Blir nog att jag låter duken vila imorgon och fortsätter i övermorgon.
Jag är helt besatt av att försöka måla uttryck/känslor. Mer specifikt det inåtvända tomma liksom. Svårt att veta. Hur målar man en känsla? Finns säkert tekniska knep men tror att jag måste öva bara!

Visa bifogad fil 44099

(Det ska naturligtvis bli en guldfisk i akvariet)
Jättefin!

Jag vet inte riktigt om jag borde kommentera men det är svårare att måla huvudmotivet färdigt först och bakgrunden efter, dels för du då måste sätta valör och kulör mot en vit bakgrund. Samt att bakgrunden kommer målas över motivet och inte tvärtom så kanten på huvudmotivet måste målas en gång till efter att bakgrunden målats för att få övergången rätt och det är svårt att få bra utan att behöva måla om en större del.
 
Jättefin!

Jag vet inte riktigt om jag borde kommentera men det är svårare att måla huvudmotivet färdigt först och bakgrunden efter, dels för du då måste sätta valör och kulör mot en vit bakgrund. Samt att bakgrunden kommer målas över motivet och inte tvärtom så kanten på huvudmotivet måste målas en gång till efter att bakgrunden målats för att få övergången rätt och det är svårt att få bra utan att behöva måla om en större del.

Tack!

Jag vet 😅 men jag börjar alltid med ansiktet. Dyker liksom direkt på det viktigaste 😆🤷🏼‍♀️ jag kommer behöva måla om håret sen när jag lagt bakgrunden så det blir lite extra jobb det är jag medveten om och det ser säkert fel och bakvänt ut för ngn som ”kan måla” liksom, det är jag medveten om! 🙃🙃
 
Tack!

Jag vet 😅 men jag börjar alltid med ansiktet. Dyker liksom direkt på det viktigaste 😆🤷🏼‍♀️ jag kommer behöva måla om håret sen när jag lagt bakgrunden så det blir lite extra jobb det är jag medveten om och det ser säkert fel och bakvänt ut för ngn som ”kan måla” liksom, det är jag medveten om! 🙃🙃
Jag tror jag förstår varför du vill göra så och det är Inte fel eller bakvänt, men svårare rent tekniskt :)
 
Jag tror jag förstår varför du vill göra så och det är Inte fel eller bakvänt, men svårare :)

Ska följa ditt råd och lägga bakgrunden i övermorgon innan jag fortsätter vidare. Som du säger så kan det nog vara lättare att hitta tex rätt nyanser i ansiktet då! Jag kommer behöva fler lager i ansiktet och det kan nog underlätta att ha en bakgrund då som du säger.
Tack för din input! :bow:
 
Du får fram det tomma uttrycket @tornblomma Ser fram emot att se guldfisken! 😁

Själv är jag mil från att kunna måla eller ens skissa ansikten så roar mig med att kludda små oprecisa landskap och silhuetter i akvarell. Igår provade jag måla bl.a blommor i lager men insåg att jag måste skissa med blyerts först för det blev bara oproportionerligt. Gårdagkvällens resultat:
 

Bifogade filer

  • 20200116_215841.jpg
    20200116_215841.jpg
    119,9 KB · Visningar: 136
Någon som har koll på inramning? Jag har tänkt rama in en stor oljemålning jag ska hänga här hemma och var till ramverkstaden här i kvarteret. De ville ha mellan 4000-5000 kr för att rama in den med en bred guldram. Är detta ett "rimligt" pris eller bör jag leta vidare? Kändes spontant ganska saftigt men jag har ingen koll alls! Målningen är 110x80 ca kanske ska tilläggas.
 
Någon som har koll på inramning? Jag har tänkt rama in en stor oljemålning jag ska hänga här hemma och var till ramverkstaden här i kvarteret. De ville ha mellan 4000-5000 kr för att rama in den med en bred guldram. Är detta ett "rimligt" pris eller bör jag leta vidare? Kändes spontant ganska saftigt men jag har ingen koll alls! Målningen är 110x80 ca kanske ska tilläggas.
Jag har innan köpt breda guldramar på Gallerix, de hade inga för visning i butiken men kunde beställa till väldigt bra pris (kanske därför de gick i konkurs?) Jag tror några butiker finns kvar med nya ägare, länk.
 
Jag har innan köpt breda guldramar på Gallerix, de hade inga för visning i butiken men kunde beställa till väldigt bra pris (kanske därför de gick i konkurs?) Jag tror några butiker finns kvar med nya ägare, länk.

Ahh där har jag passerat en del. Tror inte de har den typ av ram jag söker men ska göra ett besök på måndag!

Jag har denna gigant hemma men tyvärr i fel dimensioner för denna duk.. är ngt likande jag är ute efter.

A38CF01E-B393-479C-AD2E-CE5E818678F5.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp