Tråden om hobbymåleri/ aka ”Vi som målar”.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Verkar vara flera nu som kommit igång, jättekul!

Själv köpte jag målargrejer för flera månader sedan som jag inte har vågat röra förrän i förrgår :laugh: Men till slut insåg jag att det inte är hela världen om det blir dåligt och att det bara är att sätta igång.

pixlr_20200316215032877.jpg

Till vänster så långt som jag orkade i förrgår, sen ställde jag den i köket så jag kan se den och störa mig på sånt jag borde fixa till :D Igår tog jag fram den igen och pillade lite mer, kändes som att jag inte åstadkommit nånting men när man jämför såhär så tycker jag allt att det går framåt :)

Till höger är alltså så långt jag har kommit nu, får se när jag orkar fortsätta. Måste störa mig lite till först tror jag... :p
 
Jag önskar att min motivation, fantasi och ork va större så jag kunde måla mer.
Oftast när jag kommer hem från jobbet är jag för trött för att måla, när jag har ledig dag eller det är helg gör jag nått annat.

Hur hittar ni inspiration till att ta tag i målandet? 😇
 
Jag önskar att min motivation, fantasi och ork va större så jag kunde måla mer.
Oftast när jag kommer hem från jobbet är jag för trött för att måla, när jag har ledig dag eller det är helg gör jag nått annat.

Hur hittar ni inspiration till att ta tag i målandet? 😇

Jag är ganska ofta hemma på dagarna men tycker att inspirationen går i vågor. Hade ju lagt ner men så fick jag feeling igen. Man måste nog liksom "go with the flow" tror jag! :)
 
Corona times ... kanske spelar in? Många håller sig hemma mer nu tror jag!
Fin hund! :heart Vad måler du med, akryl?
Haha ja, det är väl en utmärkt karantänsysselsättning :D Oavsett anledning tycker jag det är roligt med fler konstnärer i tråden, och att till och med du fick lusten tillbaka :laugh:

Tack! Ja precis, panduros egna :) Mitt minne av olja är att det tar orimligt lång tid att torka så det fick bli akryl!
 
IMG_20200317_233609.jpg


Ursäkta spam :angel: Klarade förstås inte av att vänta för jag har beroenden istället för hobbies, hah. Kladdade vidare och försökte framhäva formerna i ansiktet och på halsen mer och lade till en bakgrundsfärg. Nu känner jag redan att jag har lust att gå vidare till ett mer inspirerande motiv, just den här målningen var nog mest ett övningsobjekt och särskilt nöjd är jag inte :p Och jisses vad länge det kommer ta innan den torkar så mycket som jag målade idag O_o Nu vill jag köpa duk att måla på förstås men för tillfället tror jag det är bäst att jag fortsätter på mina papper pga utrymmesbrist.
 
Visa bifogad fil 47124

Ursäkta spam :angel: Klarade förstås inte av att vänta för jag har beroenden istället för hobbies, hah. Kladdade vidare och försökte framhäva formerna i ansiktet och på halsen mer och lade till en bakgrundsfärg. Nu känner jag redan att jag har lust att gå vidare till ett mer inspirerande motiv, just den här målningen var nog mest ett övningsobjekt och särskilt nöjd är jag inte :p Och jisses vad länge det kommer ta innan den torkar så mycket som jag målade idag O_o Nu vill jag köpa duk att måla på förstås men för tillfället tror jag det är bäst att jag fortsätter på mina papper pga utrymmesbrist.

Fint!

Om du bor i Sthlm kan jag tipsa om att Kreatima vid Hötorget har spända dukar på mega-rea! De är uppspända på kilram så bara att köra igång. Var där idag och köpte så många jag kunde bära med mig. Den minsta var 65x55 och kostade 70 kr! Och ja det måttet är LITET nästan miniatyr i min värld :rofl: :D
 
Fint!

Om du bor i Sthlm kan jag tipsa om att Kreatima vid Hötorget har spända dukar på mega-rea! De är uppspända på kilram så bara att köra igång. Var där idag och köpte så många jag kunde bära med mig. Den minsta var 65x55 och kostade 70 kr! Och ja det måttet är LITET nästan miniatyr i min värld :rofl: :D

Tack för tipset men jag bor tyvärr inte ens i Sverige :p Jag tycker också om större tavlor så om jag någon gång målar något till hemmet ska det målas STORT no doubt :cool:
 
Tack för tipset men jag bor tyvärr inte ens i Sverige :p Jag tycker också om större tavlor så om jag någon gång målar något till hemmet ska det målas STORT no doubt :cool:

Äsch då!
Håller med! Jag har köpt en spänd duk nu som är 1,50 hög! :D Mitt standarmått är annars 110x80 typ. Det känns lagom liksom!

Tur att jag har 3,50 i takhöjd här hemma när jag ska hänga grejer så småningom :p
 
Äsch då!
Håller med! Jag har köpt en spänd duk nu som är 1,50 hög! :D Mitt standarmått är annars 110x80 typ. Det känns lagom liksom!

Tur att jag har 3,50 i takhöjd här hemma när jag ska hänga grejer så småningom :p

Härligt! :love: Som inredningsdetalj vill jag absolut att tavlor ska synas och då måste de ju vara stora. Jag hoppas på att flytta till en lägenhet med mer utrymme till sommaren, men tills dess får jag nöja mig med mindre alster. Eller så kan jag göra om hela lägenheten till ett enda konstnärligt kaos, inte helt orimligt? :idea:
 
Härligt! :love: Som inredningsdetalj vill jag absolut att tavlor ska synas och då måste de ju vara stora. Jag hoppas på att flytta till en lägenhet med mer utrymme till sommaren, men tills dess får jag nöja mig med mindre alster. Eller så kan jag göra om hela lägenheten till ett enda konstnärligt kaos, inte helt orimligt? :idea:

Låter rimlig!
Jag bor väldigt litet (i en etta) men bygger liksom på höjden :D
 
Eftersom jag bor så litet så är jag så nöjd med att vi i huset har så bra förspänt för pyssel!
Vi har ett sk "hobbyrum" i huset dit alla som bor i huset är välkomna att måla, snickra, pyssla. Det är stort och rymligt och rent krasst är det bara jag och ibland en gubbe som hänger där nere. Och han hänger där mest för att snick-snacka med mig tror jag :D
Det finns en stor dörr i hobbyrummet som alltid är låst och dit huvudnyckeln inte passar. En dag så frågade jag honom vart den dörren ledde och fick veta att det går till "arkivet". Rent krasst ett gammalt kontor som blev övergivet på typ 40-talet. Det visade sig att den enda som hade nyckeln dit i huset var gubben och han lämnade glatt över nyckeln till mig så nu har jag ett eget rum där jag kan förvara dukar, torka tavlor ostört utan att ngn blir kladdig osv. Har röjt bort en massa skräp och spindelnät och helt enkelt flyttat in. (Rekade med styrelsen och de bara KÖÖÖÖÖÖR!)
 
Dag två och jag börjar i stort sett bli klar!
lite skevheter som ska fixas och är lite osäker om det där tyget blev så bra.Tanken är att göra ngt typ halv-abstrakt som liksom poppar upp men vettefan...

Visa bifogad fil 47143

Love it! Snacka om en "Titta på mig!" tavla som kommer synas på lång väg. Riktigt proffsig komposition då både ljuset uppifrån och över axeln leder blicken till hennes ansikte och sen till fjärilen. Hade du tänkt göra fjärilens färg lite tydligare på någon fläck eller är den klar? Jag tycker tyget blev riktigt bra och det enda jag jobbat mer med är kanske viket precis där nacken möter axeln så att tyget draperas mer runt henne likt en svepning - om det nu är tanken att hon skall vara svept i tyget.
 
Love it! Snacka om en "Titta på mig!" tavla som kommer synas på lång väg. Riktigt proffsig komposition då både ljuset uppifrån och över axeln leder blicken till hennes ansikte och sen till fjärilen. Hade du tänkt göra fjärilens färg lite tydligare på någon fläck eller är den klar? Jag tycker tyget blev riktigt bra och det enda jag jobbat mer med är kanske viket precis där nacken möter axeln så att tyget draperas mer runt henne likt en svepning - om det nu är tanken att hon skall vara svept i tyget.

Tack ❤ Jag har funderat på att lägga på lite mer färg på fjärilen! La på lite mer turkost det sista jag gjorde idag men det kan nog bli effektfullt med lite mer färg! Tack för tipset om tyget, såklart borde det gå runt liksom lite mjukt bakom nacken! Ska ändra hur det faller precis där. Det är nog precis det som behövs! Tack :bow:
 
Jag är ganska ofta hemma på dagarna men tycker att inspirationen går i vågor. Hade ju lagt ner men så fick jag feeling igen. Man måste nog liksom "go with the flow" tror jag! :)
Go with the flow.. inte riktigt ja hänger med på hur du menar där.
Just nu verkar inspirationen för att teckna/måla ligga lågt och har gjort länge, fick förvisso upp en liten inspiration när jag hittade ett foto på den lastbilen jag provade att göra i akvarell, men får sällan just den känslan numera. 🤔
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp