Bukefalos 28 år!

Tråden om hobbymåleri/ aka ”Vi som målar”.

Status
Stängd för vidare inlägg.
@spaghettimonster Som oljenörd och konstnärsmaterialsshoppaholic (det var nog det längsta ord jag någonsin knackat ned på ett keyboard) är jag väldigt nyfiken på vad du beställt?! Har också massor med visioner om att måla plein air i sommar trots att jag avskyr hetta, vind och uv-strålning, målar ungefär lika snabbt som ett trögdjur och är mer eller mindre en nattvarelse. Typ stå i gigantisk solhatt med vinden susande upp under kjolen och låtsas att jag är en nutida Monet...:idea:
 
@spaghettimonster Som oljenörd och konstnärsmaterialsshoppaholic (det var nog det längsta ord jag någonsin knackat ned på ett keyboard) är jag väldigt nyfiken på vad du beställt?! Har också massor med visioner om att måla plein air i sommar trots att jag avskyr hetta, vind och uv-strålning, målar ungefär lika snabbt som ett trögdjur och är mer eller mindre en nattvarelse. Typ stå i gigantisk solhatt med vinden susande upp under kjolen och låtsas att jag är en nutida Monet...:idea:

Ett oljefärgskit med 10 färger av märket Van Gogh, har ingen aning om det är bra grejer egentligen, enligt någon recension jag läste någonstans skulle de väl vara helt ok för nybörjare :) Klickade också hem lite penslar och en kniv att blanda färger med. Kitet innehöll någon form av medium och terpentin också, och något att måla på tänkte jag köpa lokalt. Spanade in att de har block med papper för oljemålning på en lokal affär, tänkte köpa såna att testa på först, har aldrig oljemålat innan. Jag har ju verkligen ingen aning vad jag sysslar med men den som lever får se vad det blir till :p
 
Jag hade blivit väldigt nöjd om jag lyckats måla detta i oljepastell, snälla spara den! Om man ger saker lite tid kan man se på dem med nya ögon senare, plus att det är roligt att ha kvar för att se sin utveckling (eller för att titta tillbaka och se att "just den där detaljen gillar jag hur den blev").
Tusen tack, vad snälla ni är! :love: Beröm jag inte känner att jag förtjänar, men blir förstås glad! Ska spara den. Får se vad jag ger mig på härnäst. Hade varit kul att göra ett större porträtt på min medryttarhäst, men jag misstänker att proportionerna kommer bli helt åt skogen och så blir jag bara missnöjd. :o
 
Åh vad kul att det var han, vad duktig du är! Jag har inte sett honom på 7-8 år (oj så fort tiden går) men direkt när jag såg bilden tänkte jag på honom :love:
Haha, vad komiskt! Men du måste sett honom på Instagram eller Facebook sen dess antar jag?!? Här är fotot som jag tagit, och haft som inspiration.

9A365966-2328-4437-BD8F-FBD40BE1A2CE.jpeg
 
Och sista projektet är bara kladd, men i större format. Har brottats med väldigt mycket jobbiga tankar på sistone och behövde något att sysselsätta mig med som gjorde att jag fick annat att tänka på. Bestämde mig för att köpa ett A3 skissblock och kladda på. Inga krav på att det skulle bli bra utan bara använda färgerna på större ytor. Kladdkritor är inte det enklaste mediet direkt, men ganska kul med begränsningar. :D

Själv ser jag typ bara felen på den här bilden.:cautious: Men känner mig duktig som vågade! :D Är nog inte helt klar heller egentligen, men är inne på att antingen kasta den eller bara lägga den i en låda och glömma. :angel:

Visa bifogad fil 46309
Var någonstans är det här? Tycker nästan jag känner igen fjällmassiven i bakgrunden.
 
Stockholms södra skärgård. :angel: Det ska föreställa moln, men jag håller med om att det ser mer ut som berg. :D Hade väldigt få ljusa färger att jobba med så de fick bli lite mörkare än tänkt.
Och jag som tyckte jag kände igen siluetten, haha där fick jag. Men hästporträttet ovan ser jag inte fel på - fantastiskt fint foto ❤
 
Ett oljefärgskit med 10 färger av märket Van Gogh, har ingen aning om det är bra grejer egentligen, enligt någon recension jag läste någonstans skulle de väl vara helt ok för nybörjare :) Klickade också hem lite penslar och en kniv att blanda färger med. Kitet innehöll någon form av medium och terpentin också, och något att måla på tänkte jag köpa lokalt. Spanade in att de har block med papper för oljemålning på en lokal affär, tänkte köpa såna att testa på först, har aldrig oljemålat innan. Jag har ju verkligen ingen aning vad jag sysslar med men den som lever får se vad det blir till :p

Jag har en del Van Goghs och tycker de är väldigt trevliga. De är student grade och de flesta pigmenten har hög ljusfasthet så de är alldeles utmärkta att börja med :up: Hoppas du blir nöjd!
 
Hepp Hepp jag vågade prova, äntligen 🥳
Alltså, hur svårt är det inte att måla abstrakt när man är en perfektionist med prestationsångest?? 🙈🙈 Jag vill så gärna ha ett facit så jag vet om jag gör rätt eller fel 🙄

Jag har med detta första försöksobjekt lärt mig :
*att måla med kniv är inte alls så lätt som det ser ut
*att man inte ska ha lika mycket guld och kopparfärg som de färger man tänkt ska dominera.
*att mörka färger tar mer plats än ljusa
*att man måste släppa på prestigen

IMG_20200311_233549.jpg

Den är ljusare än på bilden
For ser om jag kan ta en bättre bild i dagsljus
 
@TeamLundVer Att måla abstrakt är svårare än vad man tror! Och ja måla med knivar är allt annat än lätt :D. Det jag gillar med att måla abstrakt (och acryl!) är att blir det fel så är det lite skit samma....man bara fortsätter måla vidare.

Jag har ångestmålat lite ikväll men jag kan lägga ut bild på den när den har torkat, den blev verkligen woooow. Och jag är kräsen och lever med prestationsångest deluxe.

Här är den senaste utöver den idag, gjordes för några dagar sen. Bara använt kniv :). Jag är inte alls nöjd (det blev fel så jag liksom...bara fortsatte och så blev det som det blev haha) men de på facebook tyckte annat hahaha! :o Jag är bara en glad amatör.. Den är inte alls fotad i rätt ljus.
 

Bifogade filer

  • 20200308_221545.jpg
    20200308_221545.jpg
    339,9 KB · Visningar: 206
Här är en till med prestationsångest 🙋‍♀️ har äntligen lyckats börja med ett porträtt, första gången jag målar något som ska vara verklighetstroget. Det är tänkt att vara ett första test på en tavla av min svägerskas katt som jag tänkte ge i present (bara det, varför sätter jag så höga mål direkt :nailbiting:). Tycker ändå att det har gått över förväntan hittills även om jag gjort många misstag, så jag kanske ger den här versionen när den är klar.

Har någon tips på hur man kan göra tunna hårstrån, typ morrhår? Har en riktigt tunn pensel men tycker att det är skitsvårt, blir liksom hackigt och färgen täcker inte canvasen helt?

IMG_20200312_081448.jpg
 
Här är en till med prestationsångest 🙋‍♀️ har äntligen lyckats börja med ett porträtt, första gången jag målar något som ska vara verklighetstroget. Det är tänkt att vara ett första test på en tavla av min svägerskas katt som jag tänkte ge i present (bara det, varför sätter jag så höga mål direkt :nailbiting:). Tycker ändå att det har gått över förväntan hittills även om jag gjort många misstag, så jag kanske ger den här versionen när den är klar.

Har någon tips på hur man kan göra tunna hårstrån, typ morrhår? Har en riktigt tunn pensel men tycker att det är skitsvårt, blir liksom hackigt och färgen täcker inte canvasen helt?

Visa bifogad fil 46829
Jättefint det blev! Prova med att späda ut färgen och/eller att använda andra föremål än penseln att måla med som kanten på palettkniven t.ex. . Men gör det inte på målningen direkt utan testa först på någon provyta :)
 
Jättefint det blev! Prova med att späda ut färgen och/eller att använda andra föremål än penseln att måla med som kanten på palettkniven t.ex. . Men gör det inte på målningen direkt utan testa först på någon provyta :)
Tack! :) jag har ingen palettkniv men ska testa att späda ut färgen
 
Tack! :) jag har ingen palettkniv men ska testa att späda ut färgen
Du kan också prova med en vanlig bordskniv utan taggar eller vass egg, det är bara att experimentera :)

En pensel är mjukare och att måla tunna linjer som morrhår är då lättare med en tunnare färg men det är inte alltid en tunnare färg passar in eftersom strukturen på färgen blir helt annorlunda jämfört med tjockare färg och då kan det ibland funka bättre med ett fastare föremål istället för pensel.
 
Testade lite olika grejer med... varierande resultat :p

Visa bifogad fil 46882

Men åh så kul med frack på katten :love: Gillar dina färger i pälsen. Vad för färg använder du?
Min metod hade varit annorlunda för akryl än för olja. Med oljwfärf hade jag gjort en mix med opaka/väl täckande pigment och en del titanvitt i och sedan hade jag spätt den rätt mycket i linolja eller liquin fine detail beroende på hur fort jag vill att den skall vara torr. Ibland är jag rädd att svira iväg med mina linjer så då målar jag i morrhåren med lite vitt eller svart kol innan jag målar i dem. Sen gillar jag oftast en linerpensel med riktigt långa borst av styvare kvalitet som jag ser till att få riktigt med färg på. Sen målar man med lätt hand och hoppas på det bästa 🙂
För akryl typ samma procedur fast med vatten eller sk. Fluid-medium man kan köpa vilka tunnar färgen och oftast fördröjer torktiden.
 
Den här närmar sig slutet. Jag är inte klar med bringan, armbågen, bettet och luggen, samt att ögat måste ljusas upp ser jag nu. Det är lite färg och ljus i botten på det men det syns inte på bild eller på avstånd. Lärdom - ibland blir det FÖR subtilt och då verkningslöst. Bålen och frambenen låter jag vara så jag får en ofärdig look.
XIy8xO5.jpg


Ser att jag glömde ta bort spegelvändningen, oh well. Vill bli klar med den nu så jag får tid att göra klart mitt "webbprojekt" och öppna mitt nya set med akvareller :love:.Tänkte försöka mig på en tolkning av en kronhjort :nailbiting: Jag har like glitterakvareller också jag så gärna vill använda, men kanske inte törs den här gången.
 
Men åh så kul med frack på katten :love: Gillar dina färger i pälsen. Vad för färg använder du?
Min metod hade varit annorlunda för akryl än för olja. Med oljwfärf hade jag gjort en mix med opaka/väl täckande pigment och en del titanvitt i och sedan hade jag spätt den rätt mycket i linolja eller liquin fine detail beroende på hur fort jag vill att den skall vara torr. Ibland är jag rädd att svira iväg med mina linjer så då målar jag i morrhåren med lite vitt eller svart kol innan jag målar i dem. Sen gillar jag oftast en linerpensel med riktigt långa borst av styvare kvalitet som jag ser till att få riktigt med färg på. Sen målar man med lätt hand och hoppas på det bästa 🙂
För akryl typ samma procedur fast med vatten eller sk. Fluid-medium man kan köpa vilka tunnar färgen och oftast fördröjer torktiden.
Tack :D målar i akryl. Jag har något form av medium, kommer inte ihåg exakt vad det heter, men det funkade lite bättre med det i alla fall. Men jag ska kolla på en sån pensel, kommer säkert att behöva något liknande till framtida projekt. Kan canvasen också spela in? Tycker att den är så bucklig med det kanske alla är? :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2023 -den andra
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp