Tråden om hobbymåleri/ aka ”Vi som målar”.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har gjort lite finishing touches på första katten och har börjat på... en andra katt! :p Det ska bli något slags porträtt av min lilla katt som tyvärr försvann förra året. Tänkte experimentera mer den här gången så vi får se vad det blir i slutändan. Som tur är köpte jag ett set canvaser innan det blev lockdown här så förhoppningsvis kommer jag inte behöva börja måla över tavlor i lägenheten :angel:

IMG_20200318_182026 (1).jpg
 
Jag önskar att min motivation, fantasi och ork va större så jag kunde måla mer.
Oftast när jag kommer hem från jobbet är jag för trött för att måla, när jag har ledig dag eller det är helg gör jag nått annat.

Hur hittar ni inspiration till att ta tag i målandet? 😇

Jag kan bara bara för mig själv, men skulle jag vänta på inspirationen skulle jag inte få mycket gjort, och då inte bara inom kreativt skapande utan med rätt mycket i livet. Det finns ett Picasso-citat: "Inspiration finds you working" som det finns en kärna av sanning i. Jag som vill bli så bra att jag kan göra det jag vill och få de resultat jag vill kommer nog aldrig komma dit om jag väntar på inspiration, utan jag försöker medvetet stimulera mig själv. Ofta kommer lusten att fortsätta väl när jag börjat.
Jag tittar på Youtube-videor med time lapses, lyssnar på art chats och följer massor med konstnärer eftersom deras verk inspirerar mig. Jag kollar på vackra foton och försöker komponera tavlor i mitt huvud för att dra igång de där tankarna och väcka kretsarna. Sen talar jag om för mig själv att när jag har en eftermiddag "ledigt" så skall jag måla. Ibland, som igår kändes det helt oöverkomligt att skapa någonting, så då drog jag några streck och la på lite färg på en akvarell och sen nöjde jag mig så. Jag försöker igen idag om jag har tid eller i morgon.

Som sagt, jag kan bara svara för mig själv och vill man bara ha en mysig hobby kanske det inte är rätt att pusha även dagar så man inte känner för det. Alla har sitt sätt liksom, men för mig är det viktigt att stimulera mitt huvud med kreativitet, och att sedan pusha över tröskeln att "börja", för då finner jag oftast att jag har lust trots allt.
 
@TeamLundVer Att måla abstrakt är svårare än vad man tror! Och ja måla med knivar är allt annat än lätt :D. Det jag gillar med att måla abstrakt (och acryl!) är att blir det fel så är det lite skit samma....man bara fortsätter måla vidare.

Jag har ångestmålat lite ikväll men jag kan lägga ut bild på den när den har torkat, den blev verkligen woooow. Och jag är kräsen och lever med prestationsångest deluxe.

Här är den senaste utöver den idag, gjordes för några dagar sen. Bara använt kniv :). Jag är inte alls nöjd (det blev fel så jag liksom...bara fortsatte och så blev det som det blev haha) men de på facebook tyckte annat hahaha! :o Jag är bara en glad amatör.. Den är inte alls fotad i rätt ljus.

Hur går det med målningen? Jag är nyfiken :idea:
 
Kunde inte sova inatt 🥳 så jag ritade en koltrast istället. Behärskar det här med akvarell/akvarellpennor rätt kasst,och i retroperspektiv så borde jag inte använt just pennor på det här pappret. Men men, det är bra distraktion att rita när man är ledsen, och jag kommer nog aldrig kunna rita mindre platt än en tolvåring (för då, mina damer och herrar, då peakade jag!) Sugen på nakna självporträtt också, men den som lever får se!

Koltrast.jpeg
 
Jag kan bara bara för mig själv, men skulle jag vänta på inspirationen skulle jag inte få mycket gjort, och då inte bara inom kreativt skapande utan med rätt mycket i livet. Det finns ett Picasso-citat: "Inspiration finds you working" som det finns en kärna av sanning i. Jag som vill bli så bra att jag kan göra det jag vill och få de resultat jag vill kommer nog aldrig komma dit om jag väntar på inspiration, utan jag försöker medvetet stimulera mig själv. Ofta kommer lusten att fortsätta väl när jag börjat.
Jag tittar på Youtube-videor med time lapses, lyssnar på art chats och följer massor med konstnärer eftersom deras verk inspirerar mig. Jag kollar på vackra foton och försöker komponera tavlor i mitt huvud för att dra igång de där tankarna och väcka kretsarna. Sen talar jag om för mig själv att när jag har en eftermiddag "ledigt" så skall jag måla. Ibland, som igår kändes det helt oöverkomligt att skapa någonting, så då drog jag några streck och la på lite färg på en akvarell och sen nöjde jag mig så. Jag försöker igen idag om jag har tid eller i morgon.

Som sagt, jag kan bara svara för mig själv och vill man bara ha en mysig hobby kanske det inte är rätt att pusha även dagar så man inte känner för det. Alla har sitt sätt liksom, men för mig är det viktigt att stimulera mitt huvud med kreativitet, och att sedan pusha över tröskeln att "börja", för då finner jag oftast att jag har lust trots allt.
Jo det ligger nog något i det där. Fick ju inspirationen till akvarellen med lastbilen när jag fick se ett foto.

Egentligen skulle jag vilja sätta mig ner med en blyertspenna och öva på att måla människor. Suger verkligen på det, men tycker det är svårt pga för höga krav på mig själv.
 
Jo det ligger nog något i det där. Fick ju inspirationen till akvarellen med lastbilen när jag fick se ett foto.

Egentligen skulle jag vilja sätta mig ner med en blyertspenna och öva på att måla människor. Suger verkligen på det, men tycker det är svårt pga för höga krav på mig själv.

En jättesmart grej om man vill bli säkrare och träna ögat är att ta upp en bild på datorn eller paddan, lägga ett papper över och skissa i ansiktet så, sedan lägger man skissen bredvid sitt papper man övar på och utgår från det när man gör sin skiss. Oftast ser saker inte riktigt ut som vi tror de gör när vi tittar på en människa, och att just träna sig att se de riktiga linjerna är en rätt stor bit av det hela. Vet inte om det hjälper med pressen att prestera, men jag tyckte det knepet hjälpte mig väldigt mycket :idea:
 
Haft några dåliga dagar nu med ihållande huvudvärk och allmän ömklighet. Jag försökte pusha mig till att fortsätta på min spoiler-pastell med Jon Snow över snöig bakgrund med sitt hus märke skymtandes igenom... Meeen jag tycker helt enkelt inte det är särskilt kul. Vet inte om det är för att det är fan art eller om jag är rädd för den.

Istället har jag landat i att komponera en egen slags tolkning av Ofelia, en flicka som flyter på rygg i en damm omringad av mörkt vatten, näckrosor och kanske lite löv... Fortsättning följer...
 
En jättesmart grej om man vill bli säkrare och träna ögat är att ta upp en bild på datorn eller paddan, lägga ett papper över och skissa i ansiktet så, sedan lägger man skissen bredvid sitt papper man övar på och utgår från det när man gör sin skiss. Oftast ser saker inte riktigt ut som vi tror de gör när vi tittar på en människa, och att just träna sig att se de riktiga linjerna är en rätt stor bit av det hela. Vet inte om det hjälper med pressen att prestera, men jag tyckte det knepet hjälpte mig väldigt mycket :idea:
Vill kunna göra något åt det här hållet, att måla av en befintlig bild fixar jag, men att ta något rätt upp å ner från fantasin not so much.
 
Jag kan bara bara för mig själv, men skulle jag vänta på inspirationen skulle jag inte få mycket gjort, och då inte bara inom kreativt skapande utan med rätt mycket i livet. Det finns ett Picasso-citat: "Inspiration finds you working" som det finns en kärna av sanning i. Jag som vill bli så bra att jag kan göra det jag vill och få de resultat jag vill kommer nog aldrig komma dit om jag väntar på inspiration, utan jag försöker medvetet stimulera mig själv. Ofta kommer lusten att fortsätta väl när jag börjat.
Jag tittar på Youtube-videor med time lapses, lyssnar på art chats och följer massor med konstnärer eftersom deras verk inspirerar mig. Jag kollar på vackra foton och försöker komponera tavlor i mitt huvud för att dra igång de där tankarna och väcka kretsarna. Sen talar jag om för mig själv att när jag har en eftermiddag "ledigt" så skall jag måla. Ibland, som igår kändes det helt oöverkomligt att skapa någonting, så då drog jag några streck och la på lite färg på en akvarell och sen nöjde jag mig så. Jag försöker igen idag om jag har tid eller i morgon.

Som sagt, jag kan bara svara för mig själv och vill man bara ha en mysig hobby kanske det inte är rätt att pusha även dagar så man inte känner för det. Alla har sitt sätt liksom, men för mig är det viktigt att stimulera mitt huvud med kreativitet, och att sedan pusha över tröskeln att "börja", för då finner jag oftast att jag har lust trots allt.
Jag väntar heller aldrig på inspiration. Det ena projektet leder alltid till det andra. Och gör det inte det har jag tekniker att ta till för att starta en process.
 
Låter som ett motiv för din stora duk? Eller gissar jag fel? :)

Min stora duk är öronmärkt för en målning av två av våra (häst)uppfödningar. Jag tänker ställa dem i Dorney Wood, lövskog med mark översållad av blåklockor med mjukt ljus som faller mellan träden. Mitt studiostaffli har kommit men både det och duken är lite för stora för rummet jag målar i nu så den får vänta.
Hade inte vågat ta största duken till det här då det finns risk att projektet floppar. Jag har typ inga referenser för tyg och kroppar som är delvis under vatten, och speciellt inte för det mörka brungröna vatten jag vill måla... Men jag vill testa att göra något väldigt "eget".
 
Haft några dåliga dagar nu med ihållande huvudvärk och allmän ömklighet. Jag försökte pusha mig till att fortsätta på min spoiler-pastell med Jon Snow över snöig bakgrund med sitt hus märke skymtandes igenom... Meeen jag tycker helt enkelt inte det är särskilt kul. Vet inte om det är för att det är fan art eller om jag är rädd för den.

Istället har jag landat i att komponera en egen slags tolkning av Ofelia, en flicka som flyter på rygg i en damm omringad av mörkt vatten, näckrosor och kanske lite löv... Fortsättning följer...

Åh älskar Ofelia-målningen!
Ps. Krya på dig!
 
Efter en shout out på Facebook har jag nu bombarderats med inspiration! Fördelen med att ha kreativa vänner som är fotografer/konstnärer/modedesigners osv.
Mina modell-vänner är verkligen overkligt snygga men jag känner att jag vill göra ngt eget och inte bara ”måla snygga människor” utan något måste sticka ut, liksom med ngn form av surrealistiskt inslag. Nu har jag dock en idé och ska dra igång och skissa om en stund!
 
Efter en shout out på Facebook har jag nu bombarderats med inspiration! Fördelen med att ha kreativa vänner som är fotografer/konstnärer/modedesigners osv.
Mina modell-vänner är verkligen overkligt snygga men jag känner att jag vill göra ngt eget och inte bara ”måla snygga människor” utan något måste sticka ut, liksom med ngn form av surrealistiskt inslag. Nu har jag dock en idé och ska dra igång och skissa om en stund!
Är du klar med flickan och fjärilen? Bild? 🙂
 
Efter tre timmars INTENSIVT yvigt måleri till tonerna av Snoop Dogg har jag nu täckt en ny duk!
Ser lite skevt ut men fokuserade bara på att täcka! Så just nu är det liksom platta/döda ytor men har verkligen fattat grejen med att täcka duken i flesta lagret!
Här är en ”sneak peek:

2E578758-88A2-43EB-85DC-3AEECA4D27F1.jpeg
 
Haha ser nu att jag i all hast missat flera fläckar som inte är täckta! 😅 Men ska ju ändå köra flera lager till så det löser sig säkert 🤷🏼‍♀️
Ska in mer färg, ljus, skuggor och detaljer. Håret är bara grundat för att jag ska kunna måla det på riktigt nästa gång. Sen ska ansiktet när jag fått till skuggor och proportioner täckas av fräknar men då måste ju basen vara helt klar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp