Tråden om hobbymåleri/ aka ”Vi som målar”.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan någon ge mig råd? Jag fick ett oljeporträtt för 12 år sedan. Konstnären hann inte applicera något hen kallade för skydd på. Nåt man målar över hela duken för att det ska hålla bättre. Vad är det för något, och kan jag stryka på det så här långt i efterhand?

Du tänker på fernissa och den kan absolut appliceras i efterhand. Tvätta duken varsamt så den är ren från typ fett och damm och applicera fernissa med en moddlare eller likande. Fernissa finns som blank yta, satinmatt och helmatt. Blank är mest smickrande för mörka toner då den ger djupet i färgen, men kan vara svår att hänga då ljuset kan ge blänk på tavlan. Satinmatt ger inte den kristallklara ytan men är lite lättare att hänga i ett rum med vanliga fönster.
 
Linolja har bra torkegenskaper men en tendens att eftergulna och det märks särskilt för vit färg. Vissa tillverkare river därför ibland vitt med en annan olja som som t.ex. vallmoolja som inte gulnar lika mycket men däremot är en betydligt sämre torkare. Jag skulle gissa att det är anledningen. Studiofärger försöker man ofta göra ganska lika för alla kulörer för det blir enklare att måla men ju högre kvalitet desto mer tillåts de ofta variera och jag har för mig att du skrivit att du köper färg av konstnärskvalitet?

Tack för förklaringen. Det förklarar varför det ljusa torkar så långsamt. Yes jag använder Konstnärsfärg (Sennelier) :)
 
Glömde fråga, är det transparent mixing white du köpt eller någon annan sort? Som kökshäxan säger, en mixing white brukar ha lite andra egenskaper än zink, titan och blyvitt.
Jag tänkte främst på alkydmedium. De förkortar torktiden till ~12 h i rumsvärme. :)

Köpte Wintor & Newton (dock konstnärsserien) när jag skulle ha sånna mängder.
 
Det tar sig där i det turkosa vattnet...
Målade om näsan och min kompis ställde upp som modell. Hon är från Gambia så nu är personen helt plötsligt mixad typ 😁

B5DC33E5-593E-4B91-B7E9-A8D09484FD52.jpeg


Jag måste också spänna om duken ... men får inte till den, den har sån där skuv-spännar och de verkar ... halvbra minst sagt. Kanske ska testa att slå kilar.
 
Förgrunden och korrigeringar kvar nu. Jag kan inte bestämma mig för om jag ska lasera kroppen varmare som jag först tänkt eller göra hela målningen svalare. Känner mig jättefrustrerad över att ljuset är så dåligt att jag knappt ser vad jag gör, och alla färger blir konstiga/för mättade... Ett ännu större dilemma är att jag är rejält missnöjd. Likheten finns där men jag tycker bara inte om den. Dock är det för sent att ångra sig nu utan jag får rädda det som räddas kan, bryta ihop och gå vidare.

aX5GCVy.jpg
 
Förgrunden och korrigeringar kvar nu. Jag kan inte bestämma mig för om jag ska lasera kroppen varmare som jag först tänkt eller göra hela målningen svalare. Känner mig jättefrustrerad över att ljuset är så dåligt att jag knappt ser vad jag gör, och alla färger blir konstiga/för mättade... Ett ännu större dilemma är att jag är rejält missnöjd. Likheten finns där men jag tycker bara inte om den. Dock är det för sent att ångra sig nu utan jag får rädda det som räddas kan, bryta ihop och gå vidare.

aX5GCVy.jpg
Jättefin målning, skulle inte kunna göra det bättre själv.
Det enda jag funderar på när jag ser bilden (nu hoppas jag att det inte är fotot som förvränger), men som det ser ut verkar den grå kroppen och det varma huvudet verkar vara två "enskilda" individer, lite som att huvudet sitter påklistrat kroppen. Klurar lite på om det finns något sätt å få det att smälta ihop bättre.
Antingen som du själv skrev om att göra det svalare eller göra det varmare.
Kanske till och med kan räcka med lite varmare toner vid halsen. Det är nog det spontana som dök upp i mitt huvud just nu.

Måste ändå säga att jag är imponerad då jag inte skulle kunna göra det bättre själv, eller åtminstone inte ha tålamod till det kanske vi ska säga. 🙈 😅
Jag vet själv hur det är när man målar att man kan bli lite "hemmablind" och missar saker.

Oavsett tror jag det kommer bli riktigt bra när du väl bedömer att du är klar. :heart
 
Jag måste också spänna om duken ... men får inte till den, den har sån där skuv-spännar och de verkar ... halvbra minst sagt. Kanske ska testa att slå kilar.
Att spänna duken med kilarna är inte är bra för man spänner sönder hörnen på duken, särskilt på en större duk, att lossa duken är alltid att föredra.
Förgrunden och korrigeringar kvar nu. Jag kan inte bestämma mig för om jag ska lasera kroppen varmare som jag först tänkt eller göra hela målningen svalare. Känner mig jättefrustrerad över att ljuset är så dåligt att jag knappt ser vad jag gör, och alla färger blir konstiga/för mättade... Ett ännu större dilemma är att jag är rejält missnöjd. Likheten finns där men jag tycker bara inte om den. Dock är det för sent att ångra sig nu utan jag får rädda det som räddas kan, bryta ihop och gå vidare.

aX5GCVy.jpg
Jag tror jag är med på vad du menar och det blir lätt så när man målar i dåligt ljus, man ser inte färgerna riktigt rätt. Men jag tror du fixar till det lätt och jag gillar målningen :)
 
Att spänna duken med kilarna är inte är bra för man spänner sönder hörnen på duken, särskilt på en större duk, att lossa duken är alltid att föredra.

Jag tror jag är med på vad du menar och det blir lätt så när man målar i dåligt ljus, man ser inte färgerna riktigt rätt. Men jag tror du fixar till det lätt och jag gillar målningen :)

Ok tack för tipset! Får nog lämna in den ... mvh oteknisk person
 
Jättefin målning, skulle inte kunna göra det bättre själv.
Det enda jag funderar på när jag ser bilden (nu hoppas jag att det inte är fotot som förvränger), men som det ser ut verkar den grå kroppen och det varma huvudet verkar vara två "enskilda" individer, lite som att huvudet sitter påklistrat kroppen. Klurar lite på om det finns något sätt å få det att smälta ihop bättre.
Antingen som du själv skrev om att göra det svalare eller göra det varmare.
Kanske till och med kan räcka med lite varmare toner vid halsen. Det är nog det spontana som dök upp i mitt huvud just nu.

Måste ändå säga att jag är imponerad då jag inte skulle kunna göra det bättre själv, eller åtminstone inte ha tålamod till det kanske vi ska säga. 🙈 😅
Jag vet själv hur det är när man målar att man kan bli lite "hemmablind" och missar saker.

Oavsett tror jag det kommer bli riktigt bra när du väl bedömer att du är klar. :heart

Jag tror att få hade gjort det bättre än @Valerianovna ! Jag hade själv inte varit i närheten!
 
Minns ni den där "konstkännaren" som avfärdade mig som värdelös och sa att jag på sin höjd kunde måla östermalmstanters hundar?
Haha idag har jag varit och plåtat referensfoton till en mkt högdragen helig birma på sagda område :rofl: Han hade kanske rätt ändå! :D
 
Ok tack för tipset! Får nog lämna in den ... mvh oteknisk person
Haha, gammalt inlägg jag som kom med av misstag. Man kan spänna lite med kilarna men man får passa sig så att inte spänningen blir för stor i hörnen. Det är geometrin, en cm töjning på mitten är en cm fördelat på hela längden men längst ut i hörnet blir det kanske hundra procents töjning om du hänger med i min något oprecisa förklaring.
 
T
Haha, gammalt inlägg jag som kom med av misstag. Man kan spänna lite med kilarna men man får passa sig så att inte spänningen blir för stor i hörnen. Det är geometrin, en cm töjning på mitten är en cm fördelat på hela längden men längst ut i hörnet blir det kanske hundra procents töjning om du hänger med i min något oprecisa förklaring.

Tack för förklaringen! Ska experimentera lite imorn då!
Imorn kommer även en spekulant på "räven". Har blivit typ ner-mailad ang denna...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp