Tråden som försvann!??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare rubytoo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 347

rubytoo

Trådstartare
Blev lite besviken när tråden om Flyinges nya hingstar försvann???

Så därför så måste jag bara flagga upp för att de tar in Roven** :bow:

Jag har ju flertalet gånger skrivit om honom här och önskat att man fått in ett fullblod i avel som verkligen är en dubbeltalang.

rovenxx4_c.jpg

roven_actie1.jpg

rovenxx2_c.jpg

rovenxx3_c.jpg

rovenxx1_c.jpg

Roven is an offspring of the famous American thoroughbred sire Lefty, the Argentinian sire Pretencioso and the Irish stallion Samos III xx. The family tree of Roven goes back to 1890 and shows a lot of winners. The stallion Roven is an elegant, long-ligned throughbred stallion, with big and powerful movement. Roven is a type of throughbred stallion that conforms to the KWPN standards. Roven himself showed a lot of talent as a showjumper. Roven was born in Chili, out of a very strong damline. He was exported to the USA as a young horse and there he had an excellent showjumping career with the famous American rider Geoffrey Welsch. Roven was very successful in 1999 in the High Preliminary Classes (1.50 m.).

He won at Lake Placid, Old Salem, Clement Sartoga, New York and the Attitash Equine Festival in New Hampshire.. His co-operative character and his ideal mouth, makes him very suitable as a sire for dutch mares and warmblood mares in general. Roven will make a significant contribution to the KWPN breeding program, because of his excellent and classic way of jumping and also because of his conformation, which is desired by the KWPN. Therefore Roven is the type of thoroughbred that is so much wanted by the KWPN breeders and he can give the Dutch mare population the necessary injection with his famous throughbred bloodlines. Roven xx performed excellent with Peter Geerink in the 1.40 m. jumping. Foal crop: Roven xx received a very praiseworthy foal report from the KWPN jury. Quote: ³Roven showed a uniform collection of royally developed, riding type, athletic foals which were high legged and standing in a good rectangular model. The foals have a good trot and a very supple, powerful, balanced canter. Made Grand Prix debut in 2004

Här kan man läsa om honom och se en film

Äntligen så finns det en "riktig" fullblodshingst (eller snart han måste ju gå igenom nålsögat först ;) )

Sv: Tråden som försvann!??

Jag misstänker att tråden blev borttagen för att det redan står massor om denna hingst i tråden om Bruksprovet 2007. Så posta ditt inlägg där istället.

Jag är enig med KickiH.
Jag såg inte tråden om Flyinges nya hingstar, men det blev kanske väl mycket reklam för en enskild hingsthållare.
Forumets regler, du vet?

mvh

Roven är så vacker!! Hade jag haft pengar hade jag köpt ett sto till bara för att få betäcka med honom ;). Hur många % fullblod kan man ha in en häst egentligen.. ;)
Hoppas riktigt många använder honom så man har möjligeht att köpa ett föl iallafall ;)
Ulrika

Kan bara hålla med dig, har spanat in honom i ett par år, och hoppats på att han skulle dimpa ner här så småning om. Härligt. :bow: :bow:

Jag tror inte du behöver vara orolig att lägga honom på ett sto med mkt fullblod. varför skulle du vara det??

Med tanke på att pappan till Roven har lämnat flera mkt bra hopphästar som är rena fullblod så skulle det kanske inte vara ett hinder.

I Sverige är man alldeles för försiktig med att använda fullblod både till att rida på och att avla med och det är väldigt ledsamt

Tror du det.. Avkomman kommer att bli 87,5% xx, och av det är 12,5% arab.. Man vet ju inte hur länge han kommer att finnas i Sverige ju..
Ullrika

Roven är så vacker!! Hade jag haft pengar hade jag köpt ett sto till bara för att få betäcka med honom ;). Hur många % fullblod kan man ha in en häst egentligen.. ;)
Hoppas riktigt många använder honom så man har möjligeht att köpa ett föl iallafall ;)
Ulrika

Ja i ett fullblod är det ju 100 % och mer än så kan du ju aldrig få!:D

------

Han var ju urläcker!!! Och fux dessutom! Han blir en het kandidat till mitt sto!
Kommer han att stå fysiskt här i Sverige eller bara på import?

Malin

Jovial 369 var ju 97% fullblod, och det var ju inte precis fel på honom;)

Ja i ett fullblod är det ju 100 % och mer än så kan du ju aldrig få!:D

------

Han var ju urläcker!!! Och fux dessutom! Han blir en het kandidat till mitt sto!
Kommer han att stå fysiskt här i Sverige eller bara på import?

Malin

Jag har hört att han står på Flyinge redan :).
Jo jag fattar att det är 100% fullblod i ett fullblod, men funderade mest över när man tappar fördelarna med ett halvblod, så att det mer blir som ett fullblod, eller i mitt fall, mer som en anglo? Jovial kanske lika bra kunde ha varit ett förbaskat bra fullblod! ;).
Ulrika

Jag såg inte tråden om Flyinges nya hingstar, men det blev kanske väl mycket reklam för en enskild hingsthållare.
Forumets regler, du vet?
Huvudet på spiken... :idea:
Hur skulle det se ut om vi skulle börja flagga här för alla hingsthållares nyförvärv? ;)

Med andra ord, även denna tråd är VÄLDIGT mycket på gränsen för vad som kan tillåtas.
VI kan gärna diskutera OM hingstarna, men undvika allt som liknar marknadsföring...

Jag har hört att han står på Flyinge redan :).
Jo jag fattar att det är 100% fullblod i ett fullblod, men funderade mest över när man tappar fördelarna med ett halvblod, så att det mer blir som ett fullblod, eller i mitt fall, mer som en anglo? Jovial kanske lika bra kunde ha varit ett förbaskat bra fullblod! ;).
Ulrika

Fast ett bra fullblod både i fälttävlan eller hoppning behöver inte ha några som helst fördelar från halvblod snarare är det tvärtom ;)

åh....vad han är underbar:love:
Hoppas nu verkligen att han går igenom, men det skulle jag nog tro att han gör....:d

Absolut inte. Det enda som gör att fullbloden är mer "svåra" är banan, dvs de upplevelser de haft genom att rejsa mot varandra.

Ett fullblod som släppt banan (eller som inte gått i träning) i huvudet är betydligt mer lättriden än en halvblodshäst och betydligt mer lättlärd

Förstår inte heller denna rädsla med fulbloden, skulle aldrig dra mig för att lägga en ren fullblods hingst på varken Shady eller Busan. Roven har jag ju ändå funderat på till Busan, fast jag trodde jag skulle få köra ner henne, än att kunna betäcka här i sverige med honom.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Radannons Hello everyone, this is not a fully related topic, but I hope you can help me. I'm a student of "Equine Sports and Business" from the...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: Ponsa
·
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så... 5 6 7
Svar
124
· Visningar
9 661
Senast: YlvaG
·
Övr. Barn Jag och barnen ska resa. Jag kollar på vilka dokument som behövs. Vissa länder kräver ju medgivande från den andra vårdnadshavaren. Vi...
Svar
14
· Visningar
2 056
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Ni glömmer väl inte... I år är jag hemma så inga problem med en handduk och de lila syrénerna kommer precis att ha slagit ut. Jag kommer...
Svar
10
· Visningar
586
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka