trådlöst?

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare Tiggertjejen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 035
T

Tiggertjejen

Nu har jag kört fast.
Köpte en bärbar dator häromdagen, köpte en trådlös basstation till eller vad det heter.

På den stationära datorn finns ingen trådlöst nätverkskort vilket inte skulle behöve eftersom man skulle koppla adsl till den boxen jag köpte. På den bärbara finns allt.
Men i instruktionerna som följde så visar det ju hur man kopplar trådlöst enbart men vi ska ju bara ha trådlöst till en även om det ska gå igenom den icke trådlösa.

Hoppas någon förstår:crazy:

Sv: trådlöst?

Koppla adsl-modemet in på den stationära datorn och koppla in den trådlösa routern på adsl-modemet Mottagande dator för den trådlösa routern måste ha ett trådlöst nätverkskort, för att det ska fungera.

Då ska jag alltså koppla in trådlösa i lan2 på adsl ock modem in på router

adsl-modemet kopplas till den stationära datorn via lan 1 på adsl-modemet och "adslporten" på baksidan av datorn och den trådlösa routern kopplas in på adsl-modemet via lan 2.

ok och på routerna ska den in på modem i eller en lanport?

Den ska in på modem.

Det ska alltså vara en kabel mellan modem och din stationära dator, samt en kabel mellan modem och trådlös router.

Beror på om du köpt en trådlös router eller bara en accesspunkt. Om du har köpt en router skall du koppla modemet till adsl(el dyl) porten på den o den stationära datorn till en av de vanliga nätverksingångarna på routern.
PL

vad ÄR det du köpt? märke och modell, så kan vi nog hjälpa dig lättare.

En fråga till som var lite oklar.

Skivan man får till ska man ladda ner en mjukvara, ska den laddas ner i den stationära (ej trådlösa) eller den bärbara datorn.

(nu gick det inte att hämta någonstans så det ska bytas idag)

Tack för att ni svarar:)

Det skall inte behövas ngn speciell mjukvara för att ansluta till en router så skivan är nog en hjälp att konfigurera,så var det på min senaste, konfigurering skall göras via kabelanslutning o inte över en trådlös uppkoppling.
PL

Ok, jag lämnade tillbaka den och fick en dyrare till samma pris:)

Öppnade lådan och vad finns i, ingen bruksamvisning men finns skiva att läsa det på.
Sen var där ingen kabel som ska gå mellan modem och router bara adaptern, sen var där en usb sak, jag fattar ingenting.

Fattades en kabel, stod att jag skulle koppla den blåa kablen, bara att byta igen då:crazy:

Vad som behövs är en vanlig nätverkskabel mellan modemet o routern o en mellan routern o den stationära datorn. Tidigare har du haft en korsad kabel mellan modem o dator o den skall du inte använda.

PL

Tack för all hjälp.

Som sagt fattades det en kabel i den nya routern, det är inte en philips jag har nu utan en Netgear.

Ska åka in och byta paketet idag:)

en tanke bara, jag behöver inte ha den stationära datorn igång för att komma in på det trådlösa på den bärbara?

Ska endast ha trådlöst på den bärbara.

Herre jisses! Nu sitter ja som ett enda stort frågetecken :eek: Jag har beställt en bärbar, tänkte att ja skulle ha sånt bredband som ni pratar om. Men ja inser nu att ja inte hajar ett smack! Känner mig som iq badboll......

Jag kan nog hjälpa dig när jag fått igång mitt, slipper köra in och få mny kabel, sambos pappa hade en:)

Liknande trådar

IT & mobiler Vad ska man använda för program för att redigera video? Det behöver vara gratis. Jag har försökt med clipchamp men blir galen på loopen...
Svar
0
· Visningar
277
Senast: Wille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 709
Senast: Pratsch
·
IT & mobiler Jag håller på att bli totalt tokig här. Jag har en dator och en router. De har fungerat bra ihop och jag har helt automatiskt kunnat...
Svar
8
· Visningar
2 680
Senast: aiquen
·
Övr. Barn Vilka appar om barn har ni? Varför har ni valt att ha dem/vad ger de? Finns det appar som ni inte skulle kunna tänka er att ha? Jag...
Svar
7
· Visningar
692
Senast: pollex
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka