Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Spetspaprikorna frodas och det blir nog en rätt tidig skörd på just dem, för nu har det börjat bli små paprikor på plantorna :d

32235315_2201771293173658_4675745910913761280_n.jpg
 
Jaha! Så ska man med försvagad motståndskraft (odlaodlaodla alltalltallt) bege sig till sin lokala lilla Ica Nära-butik för lite nödvändiga inköp. Och vad mular de upp i ansiktshöjd direkt man kommer in - jodå, ett antal små söta olivträd för 150 spänn stycket. :rage: Det är en konspiration! Nästa gång har de säkert aprikos- och mullbärsträd till salu också, de jävlarna.

Enbart en nerborrad blick i golvet och tanken på att kvaliteten bör vara bättre på en riktig plantskola, lyckades ta mig därifrån med den kattmat som var det egentliga syftet med att handla. Men jag hörde hur de små träden ropade förtvivlat efter mig, så på något sätt blev det köpt en burk inlagda oliver också. Subtil marknadsföring. :cautious:
 
Kommit på ett användningsområde för vallörten! Gödning! Så enkelt, så självklart. Läste att man bara behöver borra hål i en hink, fylla med vallört som får ruttna till i hinken och så samlar man upp väskan som kommer ut. Busenkelt!
Har satt en hink i växthuset i hopp om gratis gödning. Har visserligen lakvatten från bokashin men mer går alltid åt.
 
Köpte ett billigt "växthus" i plast på Rusta som jag smällde upp på altanen i ett försök att faktiskt lyckas med mina plantor i år utan att misshandla dom grovt.

20180511_095140.jpg

Är överraskande nöjd! 10 tomatplantor, 3 gurkplantor, 4 paprikaplantor och lite annat smått och gott fick flytta ut ögona bums efter att ha blivit flyttade till större krukor. Nu blir det andra natten för dom där ute och hittills verkar allting stormtrivas. :) Brevid står två musselsquash i vad jag gissar kommer bli alltför små krukor.

(Växthuset förankrade vi i altangolvet med klammer)
 
Åh vad roligt med en trädgårdstråd! Jag har inte varit här på buke sen typ 5 år eller nått 😮

Jag har i vilket fall köpt ett hus med 5500 kvadrat tomt. I en liten hörna bor kaniner och höns (såklart 😀) och i en annan hörna ligger en damm och ett växthus... och sen är det i princip bara gräsmatta av resten. Men jag håller på att bygga upp odlingar! Förra året var det mest tomater i växthuset... det blev 14 st. Av någon anledning så hade jag stoppat i fel frön i drivkrukorna så det dök upp 10 tomater istället för 10 lavendel! Och till råga på det tog vindruvan över hela taket i växthuset och drog mig i håret så fort jag försökte komma in och vattna tomater... till slut slutade jag helt enkelt gå in i växthuset över huvud taget och bara väntade på hösten så jag fick rensa ur och höststäda växthuset.

I år är det lite mer kontrollerat... kanske. Jag försöker sprida ut odlingarna upp till boningshuset i år... så målet är att odla, skörda och ta hand om vad 7 pallkragar klarar av att producera. Men min odlingsplanering har redan gått åt skogen och jag råkade börja på ytterligare ett land.. och jag råkade så majs (till hönorna)... och jag råkade ändra om i sådderna i pallkragen... jag försöker säga stopp men så hör jag den där lilla busen som säger ”det finns många goda anledningar till att så (insert name here) också...”

Jag har blivit ”förtidspensionerad” och tänkte minska matkontot genom att odla min egna föda. Vissa dagar vill jag bara sitta på pallkragskanten och gråta och andra dagar så är allt tipptopp. Så vi får se hur det blir med allt... det värsta som kan hända är att allt hamnar i komposten i höst haha!

(Jag hade visst inga bra foton kvar i mobilen.)
 
Ojojoj vad duktig jag trots allt hunnit vara dessa två dagar (belåten klapp på axeln). Igår omskolade jag hälften av mina jätteprästkragar. Idag hämtade jag och barnen först lite hästskit som jag sedan myllade ner i tre av mina murarbaljor. Alla tomater jag ska behålla, utom en, åkte ut i dessa. Planen är att bygga bättre stöd åt dem i morgon.

20180511_203757.jpg

Planterade ner allihop 30-40cm. Vi får väl se hur de tar mitt lilla tilltag. :nailbiting:
 
Jag tog reda på alla hallonsskott, eller nästan i alla fall, som spridit sig och planterade dem i små krukor. 1 fick grannen, 2 ska förskolan få nästa vecka och resterande 27 ska med på växtloppisen om två veckor har jag tänkt. De ser inte så glada ut just nu så vi får väl se hur det går.
20180511_203737.jpg
 
Violkungsljusen som jag kommer ha själv har fått komma ut och lufta sig under eftermiddagen medan jag funderade över var jag ska flytta mossfloxen som står där bla violkungsljusen ska planteras.
Floxen är verkligen supersöt :love: men den är dålig som marktäckare...
20180511_203911.jpg


I helgen hoppas jag hinna omskola övriga 200(?) Violkungsljus dvs de som ska med på loppis samt resten av jätteprästkragarna. Vi får väl se hur det går med det.

Päronträdet som inte togs av daga av entreprenören förra sommaren har fått päronrost. :down: fick tips om att klippa bort och bränna alla angripna blad vilket verkar vara typ alla.

Vi har blivit med bin! :love: supermysigt. Förutom att de bosatt sig i vår fasad :down:
Bitanten på länsstyrelsen som man måste få godkänt av för att få döda dem går inte att få tag på heller :rage:
Helst hade jag bara flyttat dem längre ner i trädgården men det är väl omöjligt?

Nu kan tro de var nyfikna idag när jag bar ut tomaterna som hade fått blommor. De surrade förbi och liksom "håhåhå, godis :d"
 
Köpte ett billigt "växthus" i plast på Rusta som jag smällde upp på altanen i ett försök att faktiskt lyckas med mina plantor i år utan att misshandla dom grovt.

Visa bifogad fil 14706
Är överraskande nöjd! 10 tomatplantor, 3 gurkplantor, 4 paprikaplantor och lite annat smått och gott fick flytta ut ögona bums efter att ha blivit flyttade till större krukor. Nu blir det andra natten för dom där ute och hittills verkar allting stormtrivas. :) Brevid står två musselsquash i vad jag gissar kommer bli alltför små krukor.

(Växthuset förankrade vi i altangolvet med klammer)

Har kikat på just denna tidigare men tyckte den såg så klen ut. Ser betydligt bättre ut på din bild nu av nån anledning. Men hur tycker du den funkar i blåst? Fladdrar plasten mycket?
 
Köpte ett billigt "växthus" i plast på Rusta som jag smällde upp på altanen i ett försök att faktiskt lyckas med mina plantor i år utan att misshandla dom grovt.

Visa bifogad fil 14706
Är överraskande nöjd! 10 tomatplantor, 3 gurkplantor, 4 paprikaplantor och lite annat smått och gott fick flytta ut ögona bums efter att ha blivit flyttade till större krukor. Nu blir det andra natten för dom där ute och hittills verkar allting stormtrivas. :) Brevid står två musselsquash i vad jag gissar kommer bli alltför små krukor.

(Växthuset förankrade vi i altangolvet med klammer)

Jag har funderat på ett plastväxthus för mina tomatplantor som måste ut pga att de har blivit så pass stora, men inte sett något billigt som är tillräckligt rymligt. Men det där ser ju bra ut! Detmåste jag kika på.
 
Har kikat på just denna tidigare men tyckte den såg så klen ut. Ser betydligt bättre ut på din bild nu av nån anledning. Men hur tycker du den funkar i blåst? Fladdrar plasten mycket?

Jag har funderat på ett plastväxthus för mina tomatplantor som måste ut pga att de har blivit så pass stora, men inte sett något billigt som är tillräckligt rymligt. Men det där ser ju bra ut! Detmåste jag kika på.

Det var ju tokbilligt så jag kunde inte låta bli! Är sugen på ett till, lite mindre, sen när tomaterna blivit större och kanske behöver mer plats. Stommen är metall som säkert kommer rosta bort :D men växterna trivs hur bra som helst hittills.

Bor ju vid havet så här kan det ju blåsa rejält, det är nog ett måste att man förankrar det på något sätt oavsett tror jag. Men plastöverdraget är ganska tight, så det håller sig bra på plats känns det som!
 
Oj vilka mängder kirskål :nailbiting:
då skulle du svimma om du kom förbi hemma vi d mig.

Eftersom den finns nere vid bäcken så frodas den fantastiskt där. Fuktigt och gott om näring. Har kirskål i stort sett i hel trädgården. Åkern intill har massor av späd kirskål längs diket mot mig.

för det mesta syns väldigt lite av den eftersom jag klipper gräset. Men skulle jag åka bort ett par veckor mitt i sommaren skulle min gräsmatta nog se ut som ett kirskålshav.
Den syns ju inte om den hålls efter men tittar snabbt upp så fort den har en chans.

jag har resignerat och bestämt mig för att inte ödsla energi på det. Bara hålla efter i normal omfattning. Slår med lite där det inte går att klippa gräs, och rycker bort i samtliga rabatter.
 
9.jpg
Morgon i trädgården, hittade små söta violer som blommar nu. :) Älskar att vara ute med kameran en mulen dag efter lite regn.

Petade igår ner två sorters bönor, samt mangold och rädisa i landet. Satte också ner rödlökar från förra året som aldrig tog sig och blev något, hittade dem nu när vi grävde. De hade lite gröna skott så satte dem i ett hörn. Antar att de blir träiga om man vill äta men tänkte de kunde få gå i blom och så kanske jag kan få lite frö. :) Lökblommor är ju rätt fina tycker jag. Orkade inte mer, men hoppas få ner resterande morötter, sallat och sommaraster idag. Det har regnat en del så det är härligt fuktigt och varmt för de små fröerna. Mer regn men också mer sol och värme väntas på långprognosen.

Jordgubbarna som jag rensade bland nyligen ser oförskämt glada och ståtliga ut. Hoppas på bär och många års glädje.
 
Det var ju tokbilligt så jag kunde inte låta bli! Är sugen på ett till, lite mindre, sen när tomaterna blivit större och kanske behöver mer plats. Stommen är metall som säkert kommer rosta bort :D men växterna trivs hur bra som helst hittills.

Bor ju vid havet så här kan det ju blåsa rejält, det är nog ett måste att man förankrar det på något sätt oavsett tror jag. Men plastöverdraget är ganska tight, så det håller sig bra på plats känns det som!

Tyvärr verkar det slut överallt. Men det kan vara värt att hålla utkik efter om det kommer tillbaka.
 
då skulle du svimma om du kom förbi hemma vi d mig.

Eftersom den finns nere vid bäcken så frodas den fantastiskt där. Fuktigt och gott om näring. Har kirskål i stort sett i hel trädgården. Åkern intill har massor av späd kirskål längs diket mot mig.

för det mesta syns väldigt lite av den eftersom jag klipper gräset. Men skulle jag åka bort ett par veckor mitt i sommaren skulle min gräsmatta nog se ut som ett kirskålshav.
Den syns ju inte om den hålls efter men tittar snabbt upp så fort den har en chans.

jag har resignerat och bestämt mig för att inte ödsla energi på det. Bara hålla efter i normal omfattning. Slår med lite där det inte går att klippa gräs, och rycker bort i samtliga rabatter.
De verkar föröka sig fort när de väl rotat sig! Huva men låter klokt att inte ödsla allt för mycket tid på dem
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp