Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tyvärr ser mer eller mindre allt utanför kattinhängnaden ut såhär i min trädgård. :yuck: Det har även börjat försöka leta sig in i gräsmattan och kommit in i två rabatter, på väg in i en tredje. Jag klipper ofta och försöker minimera antalet ställen där jag måste rensa för hand. Så min plan är att försöka göra klippbart med gräsklipparen på de flesta ställen, det är det inte nu... Det är som att de insett förlorat krig på de här ställen utanför kattinhängnaden (trots att det är hälften av trädgården!) och lämnat högar med jord/sten lite här och där, samt mängder med grenhögar och bortglömda gamla verktyg et.c. Alltså inte klippbart för tillfället. :p
 
Har kikat på just denna tidigare men tyckte den såg så klen ut. Ser betydligt bättre ut på din bild nu av nån anledning. Men hur tycker du den funkar i blåst? Fladdrar plasten mycket?

Jag kör andra säsongen med mitt i år.

Tycker det fungerar över förväntan och har helt klart varit värt sina pengar!

Måste dock förankras riktigt ordentligt för att inte blåsa bort
 
Tjoho, fick ner morötter, aster och sallat i jorden! :)

Strödde också ut frö till blåklint (blå och flerfärgad) samt röd kornvallmo i min blomsteråker. Odlade förra året honungsfacelia, ringblomma, ringkrage, gurkört och sommarmalva där. Nu har vitklövern invaderat men än finns det jordblottor kvar där jag rafsade ner mina fröer. Ser hjärtblad som borde komma av malva eller ringblomma, samt facelia som kommit upp en bit nu med ganska många plantor. Blir kul att se vad det blir för blomning där i år. Vitklövern är ju skitjobbig i rabatterna men här kan den få blomma, happy days för mina bin. :) Nästa år kanske vi harvar upp den igen. Eller bygger gäststuga/orangeri där. :d
 
Nu har jag blandat nässelvatten :up: Jäklar vad gödning jag kommer ha! Bokashi, vallört och nässlor. Kan säker göra nåt med kirskål med. Har mängder så det vore ju inte fel om det kom till nytta.
Imorgon ska jag gå ett varv med röjsågen och snygga till runt vinbärsbuskarna. Nässlor, kärs och vallört tar över på nolltid! Har gett upp att försöka gräva bort det, jag kör bara över med trimmern lite då och då.
 
Jätteprästkragarna omskolade :up:
Blev inte mer då jag gått och blivit sjuk :down:
Violkungsljusen har varit ute hela dagen idag och det oförskämt bra ut så om barnen samarbetar i morgon och jag orkar så tänkte jag försöka plantera ut dem. Innebär dock lite ogräsrensning samt flytt av floxen först :cautious:
 
Fina gul/röda plommonträdet.
DSCN2319.JPG


Idag blir det rabarbermuffins :d
 
Vi har blivit med bin! :love: supermysigt. Förutom att de bosatt sig i vår fasad :down:
Bitanten på länsstyrelsen som man måste få godkänt av för att få döda dem går inte att få tag på heller :rage:
Helst hade jag bara flyttat dem längre ner i trädgården men det är väl omöjligt?

Nu kan tro de var nyfikna idag när jag bar ut tomaterna som hade fått blommor. De surrade förbi och liksom "håhåhå, godis :d"

Alltså har ni (medvetet) skaffat bin och så har de valt fasaden i stället för en bikupa? Eller är det en svärm som bara kommit flygande och landat hos er? Svärmen är iofs "fredlig" att ta om man gör det någorlunda tidigt för då har de fyllt sin honungsblåsa för att kunna ge sig ut på äventyr med mat i magen. Och då är inte så aggressiva alls utan lugna och mätta. Men jag är ju bara teoretiker än så länge, så jag vågar inte rekommendera dig att helt utan risk gå ut och sopa ner dem i en pappkartong. Men det sägs att det ska gå med en ny svärm. :)

Om det är en vilsekommen svärm så ska de ju helst ha ett "riktigt" hem i form av en bikupa - och såklart inte i er fasad. Sök på er lokala biodlarförening om du inte får tag på bitillsyningsmannen, hittar du någon att ringa där så hjälper de säkert er vidare!
 
Kirskål ja. Det går att få bukt på det.. genom att slänga ut en pressening på backen. Den behöver ligga där i 2-3 år så tipset är att så ett lager gräsmatta ovanpå. Jag har inte testat själv mer än att jag la ut en presenning i höstas - i år äter kaninerna glatt upp dem så jag ser det som en win-win. Ett annat sätt är, om jag fattar det rätt, att slänga ut wellpapp på backen och minst 40 cm sand (funkar kanske bäst om man ska göra om det till grönsaksland (googla ”odla i sand”))

Bladen ger energi till roten så se till att förstöra bladen...

Ps. Vallört får fart på komposten också 😉
 
Någon som ska åka till Lisebergs trädgårdsdagar nästa vecka?
Vill åka in men vet i tusan om jag borde, har ju råkat köpa på mig Allåkerbär nu oxå :o.
 
Kirskål ja. Det går att få bukt på det.. genom att slänga ut en pressening på backen. Den behöver ligga där i 2-3 år så tipset är att så ett lager gräsmatta ovanpå. Jag har inte testat själv mer än att jag la ut en presenning i höstas - i år äter kaninerna glatt upp dem så jag ser det som en win-win. Ett annat sätt är, om jag fattar det rätt, att slänga ut wellpapp på backen och minst 40 cm sand (funkar kanske bäst om man ska göra om det till grönsaksland (googla ”odla i sand”))

Bladen ger energi till roten så se till att förstöra bladen...

Ps. Vallört får fart på komposten också 😉
Ha. Ha. Ha. :meh:

Jag har kirskål överallt på min tomt. Plus i omgivande marker. Jag kan inte täcka in hela trädgården och tomten, och samt omgivande skog och åkrar......
 
Alltså har ni (medvetet) skaffat bin och så har de valt fasaden i stället för en bikupa? Eller är det en svärm som bara kommit flygande och landat hos er? Svärmen är iofs "fredlig" att ta om man gör det någorlunda tidigt för då har de fyllt sin honungsblåsa för att kunna ge sig ut på äventyr med mat i magen. Och då är inte så aggressiva alls utan lugna och mätta. Men jag är ju bara teoretiker än så länge, så jag vågar inte rekommendera dig att helt utan risk gå ut och sopa ner dem i en pappkartong. Men det sägs att det ska gå med en ny svärm. :)

Om det är en vilsekommen svärm så ska de ju helst ha ett "riktigt" hem i form av en bikupa - och såklart inte i er fasad. Sök på er lokala biodlarförening om du inte får tag på bitillsyningsmannen, hittar du någon att ringa där så hjälper de säkert er vidare!
de har tagit sig in i ett hål i foten mellan tegelstenarna och huserar mellan tegelfasaden och den gamla träfasaden slå att få ut dem är nog inte det lättaste.

Jag har googlat (såklart) och troligtvis är det murarbin dvs solitärbin och om jag förstod det rätt så brukar de flytta efter några veckor?

Fridlysta om inte annat så vi verkar inte kunna göra för mycket. Fast huset ska ju putsas...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • "Bästa mashen"? Blötning, smaklighet, stärkelse?
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp