Bukefalos 28 år!

Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
de har tagit sig in i ett hål i foten mellan tegelstenarna och huserar mellan tegelfasaden och den gamla träfasaden slå att få ut dem är nog inte det lättaste.

Jag har googlat (såklart) och troligtvis är det murarbin dvs solitärbin och om jag förstod det rätt så brukar de flytta efter några veckor?

Fridlysta om inte annat så vi verkar inte kunna göra för mycket. Fast huset ska ju putsas...

Aha! Nej är det inte en svärm vanliga honungsbin så tjänar det ju inte så mycket till att flytta på dem. Knepigt ställe att sätta sig på också. Men jag har humlor som verkar bo i små skrymslen och prång i min tegelfasad. Och det får de gärna fortsätta göra. :love:
 
Nu har ja äntligen fått ändan ur och börjat så. Jag har sått rosa jättevädd mellan sparrisraderna, ett land med rödbetor, flerfärgade betor och rädisor. Det landet har kantats med mangold. Sedan har jag även sått morot (massor! ). Det delar land med vitlök. Där har jag även sått svart och rosa blåklint mellan raderna och portulak i kanten.

Imorgon ska jag färdigställa kållandet så att det är klart när det är dags att sätta ut plantorna, samt plantera mina nyinköpta vindruvor och hallon. Efter det är det dags att börja rensa den sista femtedelen av lotten.
 
Ha. Ha. Ha. :meh:

Jag har kirskål överallt på min tomt. Plus i omgivande marker. Jag kan inte täcka in hela trädgården och tomten, och samt omgivande skog och åkrar......

Hehe. Vissa saker lär man sig att leva med. Det va mest ett tips... jag har ett område där kirskålsrötterna är kraftigare än min stortå och jag la rätt snabbt ner projektet att ordna till. Tänkte däremot testa att plantera in en annan invasiv växt vid ena sidan av kirskålsrabetten och se vad som händer (dvärghäxört). Myskmadra sägs ge kirskålen konkurrens också. Det är därför den fula presenningen ligger där den ligger... i väntan på att jag odlat fram tillräckligt många dvärghäxört. Supergulliga rackare med hjärtformade blad och vita små blommor.
 
Aha! Nej är det inte en svärm vanliga honungsbin så tjänar det ju inte så mycket till att flytta på dem. Knepigt ställe att sätta sig på också. Men jag har humlor som verkar bo i små skrymslen och prång i min tegelfasad. Och det får de gärna fortsätta göra. :love:
Alltså eftersom de inte verkar göra någon skada på fasaden så hade det inte varit hela världen om vi inte varit igång och ska putsa den gamla tegelfasaden. Har byggt till och nu ska allt bli putsat. Vill 1 inte låta dem dö där inne. 2 inte bli attackerad när vi putsar den väggen.
 
Nej såklart! Men fortsätt jaga bitillsyningsmannen så vet den nog råd. Eller så hör med Anticimex direkt? Jag vet att en kompis hade en svärm honungsbin som satte sig på ett sådant mysko sätt i en fasad så det gick inte att lösa på annan väg än att ta död på dem, jag har för mig att det var Anticimex som verkställde det hela där.
 
Nej såklart! Men fortsätt jaga bitillsyningsmannen så vet den nog råd. Eller så hör med Anticimex direkt? Jag vet att en kompis hade en svärm honungsbin som satte sig på ett sådant mysko sätt i en fasad så det gick inte att lösa på annan väg än att ta död på dem, jag har för mig att det var Anticimex som verkställde det hela där.
Anticimex gör inget utan tillstånd från bitillsyningsmannen så just nu sitter vi mellan två stolar.

Jaja jag njuter av många bär på buskarna så länge :p
 
Nu har ja äntligen fått ändan ur och börjat så. Jag har sått rosa jättevädd mellan sparrisraderna, ett land med rödbetor, flerfärgade betor och rädisor. Det landet har kantats med mangold. Sedan har jag även sått morot (massor! ). Det delar land med vitlök. Där har jag även sått svart och rosa blåklint mellan raderna och portulak i kanten.

Imorgon ska jag färdigställa kållandet så att det är klart när det är dags att sätta ut plantorna, samt plantera mina nyinköpta vindruvor och hallon. Efter det är det dags att börja rensa den sista femtedelen av lotten.

Låter som en fest för alla sinnen, precis som det ska vara! Tack vare allt roddande kring växthusprojektet så ligger jag löjligt efter med såddbiten, grävde idag ännu en omgång för att röja (ännu en jävla gång) för åkerfräken och en massa smått fröogräs. Så nu finns åtminstone en del av ytan som SKA sås i morgon. Bondbönor, sockerärter, morötter och ett stort antal betor. :d
 
Nån som vill byta ogräsland med mig? :cautious: :yuck:
*om man blundar ser man inga ogräsrötter*
20180512_191026.jpg
 
Låter som en fest för alla sinnen, precis som det ska vara! Tack vare allt roddande kring växthusprojektet så ligger jag löjligt efter med såddbiten, grävde idag ännu en omgång för att röja (ännu en jävla gång) för åkerfräken och en massa smått fröogräs. Så nu finns åtminstone en del av ytan som SKA sås i morgon. Bondbönor, sockerärter, morötter och ett stort antal betor. :d

Hoppas du får sått idag! :) Jag är så nöjd att det blev av igår. Jag tycker att jag har grävt, grävt och grävt och ogräset tar liksom aldrig slut. Och jag är en sådan där jobbig typ som får allt färdigt innan jag börjar med nästa sak. Jag ska bara ... SEDAN ska jag så. Men det funkar ju inte, för det finns hela tiden en massa som ska rensas och grävas.
 
Alltså eftersom de inte verkar göra någon skada på fasaden så hade det inte varit hela världen om vi inte varit igång och ska putsa den gamla tegelfasaden. Har byggt till och nu ska allt bli putsat. Vill 1 inte låta dem dö där inne. 2 inte bli attackerad när vi putsar den väggen.

Puffa in rök och se om det påskyndar flytten. Funkar sådär på vanliga honungsbin, men kanske bättre på vilda enar.
 
För övrigt så fick jag tag på han som plöjde mitt land ifjol, men som Inte fräste upp det fastän jag beställde uppfräsning under senhösten. Detta för att jag skulle kunna rensa bort så mycket ogräsrötter som möjligt i höstas och att en del skulle frysa bort.

Nu gjorde han ju aldrig det som sagt, så jag misstänker att det kommer bli onödigt mycket ogräsrensande i år istället :mad: Sagt är att han ska komma och göra det nästa fredag så jag hoppas han dyker upp då, som utlovat!
 
Jag känner mig ohjälpligt efter med trädgårdslandet och behöver ta beslut idag huruvida det är lönt att ta tag i det eller ej. Kommer uppskattningsvis kunna så på friland nästa helg om jag bestämmer mig för att köra, men är det lönt? Känns sent...? Småland zon 4-5.
 
Jag känner mig ohjälpligt efter med trädgårdslandet och behöver ta beslut idag huruvida det är lönt att ta tag i det eller ej. Kommer uppskattningsvis kunna så på friland nästa helg om jag bestämmer mig för att köra, men är det lönt? Känns sent...? Småland zon 4-5.

Klart att det är lönt! Kör, bara kör! Sallat, nypotatis i juli-augusti, betor, rädisor, morötter sockerärter, bondbönor, andra bönor (de ska ju knappt börja sås förrän nu ändå) - allt detta måste funka! Ev. handla på dig lite småplantor som mina kålsorter? Ser så inspirerande och motiverande ut när man ser något grönt direkt när det är i ordning. Eller squash som färdig liten planta i trädgårdsbutiken, en eller två och så är de kvadratmetrarna till nytta!
 
Fixade två pallkragar idag, försökte få dem att stå någorlunda vågrätt men det är inte det lättaste när spaden slår emot berget man bor på.
Good enough is enough!

Sen inser jag mer och mer vilken skatt man sitter på som hästägare, det finns alltid något att lägga i landet, gick bara ut i hagen och mockade upp skit som jag lade nederst i pallarna. Sen tog jag av den dåliga hösilagebalen och täckte med, toppen ju :)
 

Bifogade filer

  • DSC_8294.JPG
    DSC_8294.JPG
    536,9 KB · Visningar: 30
Jag känner mig ohjälpligt efter med trädgårdslandet och behöver ta beslut idag huruvida det är lönt att ta tag i det eller ej. Kommer uppskattningsvis kunna så på friland nästa helg om jag bestämmer mig för att köra, men är det lönt? Känns sent...? Småland zon 4-5.

Jag bor också i Småland 🙂 Det är inte alls sent. Snarare mer lagom (beroende på vad du tänkt så)
 
Mördarsniglarna har hittat till min trädgård. Jag plockar och plockar och eftersom jag avskyr att döda nåt, bär jag över dem till andra sidan gatan (trafikerad asfalt) och slänger dem i gräset under en buske. Både sniglar och snäckor. Men det hjälper inte. Nu har de hittat mina underbara stora Trädliljor och om jag inte sitter där hela natten och vaktar, äter de upp dem. Nu hade en stor snigel gnagt av hela den grova stjälken på en av trädliljorna - och jag har dödat min första snigel med en vass spade.

Jag funderar nu på alternativ. Så humant det bara går (.....) Många tipsar om Snigel Effekt. Sniglarna äter av det, det innehåller metall, sniglarna blir proppmätta och dör. Nån som har tankar kring det medlet? det ska vara ofarligt för alla andra djur och insekter.

Bilden visar min ena trädlilja ifjol. Före sniglarna.....

IMG_1575.JPG
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp