Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan någon förklara för mig varför det alltid är så att ogräset växer snabbare än det man sått i trädgårdslandet??
Just nu väntar jag mest på att mina sådda rader ska börja synas ordentligt, så jag kan gå en rundra och minska på ogräsmängden. För ogräset växer som … … ogräs...
 
Kan någon förklara för mig varför det alltid är så att ogräset växer snabbare än det man sått i trädgårdslandet??
Just nu väntar jag mest på att mina sådda rader ska börja synas ordentligt, så jag kan gå en rundra och minska på ogräsmängden. För ogräset växer som … … ogräs...

Jag gick precis in här för att skriva exakt detta. Raderna med grönsaer kan jag ju skilja från ogräser, men så har jag hipp som happ sått blommor mellan. Jag skulle behöva rensa, men vissa ogräs kan jag inte skilja från sådd. :arghh:

Men svaret på frågan ligger nog just varför en växt har kommit att betraktas som ett ogräs. De är snabbväxande, etablerar sig snabbt, är torktåliga och samsas gärna tätt med andra växter.
 
Jag gick precis in här för att skriva exakt detta. Raderna med grönsaer kan jag ju skilja från ogräser, men så har jag hipp som happ sått blommor mellan. Jag skulle behöva rensa, men vissa ogräs kan jag inte skilja från sådd. :arghh:

Men svaret på frågan ligger nog just varför en växt har kommit att betraktas som ett ogräs. De är snabbväxande, etablerar sig snabbt, är torktåliga och samsas gärna tätt med andra växter.
I min rabatt så är jag väldigt osäker på om det växer ogräs eller nävor, tänker att jag får bestämma det när dom blommar :rofl:
 
Kan någon förklara för mig varför det alltid är så att ogräset växer snabbare än det man sått i trädgårdslandet??
Just nu väntar jag mest på att mina sådda rader ska börja synas ordentligt, så jag kan gå en rundra och minska på ogräsmängden. För ogräset växer som … … ogräs...
För att ogräset bara gror och sprider sig på platser som passar den växten. Dessutom så är det arter som anpassat sig just för att spira när jorden är bar, det är deras nisch. Det du sått har säkert en annan nisch i sitt vilda tillstånd och är kanske heller inte framdrivet för att täcka jorden fort.
 
Hoppar in lite här och frågar om de här tre buskarna, vad är det för några?
 

Bifogade filer

  • DSC_5327.JPG
    DSC_5327.JPG
    356 KB · Visningar: 61
Jag flyttade till en gård i vintras och nu har jag ingen aning om vad jag håller på med i trädgården. :p Det stod en gammal rosbuske i ett hörn och typ allt var dött så jag har klippt bort det mesta. Längst ut i kanten av busken (som nu är borta...) finns kanske sex nya, levande gröna stänger på typ 30 cm. Vad gör jag? Det ser lite galet ut då de bildar en ring runt ett hörn, och i mitten finns inget. Och hur sköter jag den, vill den ha mycket vatten? Help! :laugh:
 
Inte för att vara sån men långprognosen säger sol sol sol och runt eller över 25 grader varje dag. När ska det regna? Tänk om det kommer en lång monsunperiod likt denna långa värmebölja...

Det är väl så det brukar se ut? Lagom tills att mina tomater ska mogna så kommer det bara regna och regna...
Just nu skulle jag hellre ha det, snart iaf. 3 ston med föl snart, och om det inte kommer regn snart så blir det ont om bete.
 
Här har jag lyxen att gå hemma hela dagarna och fippla men likförbannat blir inget vettigt gjort med grönsakerna. Ruskigt nöjd med odlingslådan i växthuset, den håller verkligen fukten trots denna värmen så gurk- och tomatplantorna utvecklas fint. Jag vattnar mest vid gurkan och så får fukten sprida sig till resten i lådan. Jag har aldrig haft gurka innan så det blir spännande. Alltså gurka, toppar ni era gurkor?
 
Jag gick precis in här för att skriva exakt detta. Raderna med grönsaer kan jag ju skilja från ogräser, men så har jag hipp som happ sått blommor mellan. Jag skulle behöva rensa, men vissa ogräs kan jag inte skilja från sådd. :arghh:

Men svaret på frågan ligger nog just varför en växt har kommit att betraktas som ett ogräs. De är snabbväxande, etablerar sig snabbt, är torktåliga och samsas gärna tätt med andra växter.
Kan någon förklara för mig varför det alltid är så att ogräset växer snabbare än det man sått i trädgårdslandet??
Just nu väntar jag mest på att mina sådda rader ska börja synas ordentligt, så jag kan gå en rundra och minska på ogräsmängden. För ogräset växer som … … ogräs...
Dricker vin/jobbar. Skål!
Min far lärde mig ett knep som hjälpt mig massor.

Han drog rader och sådde. Men han täckte med sand, inte jord.
Dvs raderna var streck av sand. Lätt att se var raden var och enkelt att hacka ogräs mellan raderna. Betydligt enklare att ta hand om det ogräs som blivit kvar i raderna när mellanrummen är rensade.
 
Gurka....

Jag satte två egendrivna slanggurkor i växttunneln. Bägge blev rätt omedelbart uppätna och försvann. :cry:
Blad för blad. Visserligen var de små men de hade karaktärsbladoch jag trodde i min enfald att de skulle växa bättre i tunnelns värme och feta jord än inne under lysrör.

Får leta efter gurkplantor när jag åker till större staden imorgon.
 
Får leta efter gurkplantor när jag åker till större staden imorgon.

Synd att du inte bor närmre, för jag har fler gurkplantor än jag kommer ha plats med i växthuset :nailbiting:

Här är det ju hett som ett helvete och har så varit hela maj, så jag har redan kunnat skörda spetspaprikor, tomatkartar växer för fullt och förutom alla lökar och ärtor, så har även den tidiga sortens potatis börjat skjuta upp blast :eek:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp