Bukefalos 28 år!

Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och jag personligen orkar inte i ett sådant scenario sitta och hålla koll på vad jag "får" skriva i vilken tråd. Min hjärna är inte helt hundra ännu efter alltför långvarig stress så mödan det skulle medföra gör att det inte blir värt det. Jag hänger i trädgårdstråden för att det bla är avslappnande plus då att jag lär mig nya saker.
Samma här. Det blir som att skriva/läsa dubbelt.
 
jag tänker att om det finns en tråd om rosor (-sorter mm) så ger det sig kanske lite automatiskt. Och då kanske det inte gör något om man skriver lite av varje i båda trådarna. :) Och det är också lättare för moderator att flytta över om det blir väldigt mycket.

Jag har förståelse för din synpunkt men håller för min del inte med. Då skippar jag hellre det hela för det skulle som sagt bli en ansträngning jag inte behöver.
 
Nu behöver vi inte överdriva.
Detta går lite off topic.
Men faktum är att babbeltrådarna gör att forumet i stort ser "mindre levande" ut, om för många ämnen blandas in i dem. Kommer du som ny bukefalist så kanske du inte ger dig in i babbeltrådarna det första du gör.
För oss inventarier kanske det inte gör så stor skillnad.


Jag förstår hur du tänker. Kan du förstå min tanke?
Jag tänker bara att du (och säkert nån mer??) har sån koll på olika sorters rosor, så det hade varit trevligt om just den biten fick en egen tråd. Kanske kan det ge effekten att fler intresserar sig för rosor, även om de inte ger sig in i babbelträden?
Sen tänker jag att ämnen som rör "vad man gör med rosorna" (planerar, planterar, dödar bladlöss etc) absolut kan vara i trädgårdstråden, då det är mer babbelämne.
Kan det kanske vara en idé att den som upplever att den som upplever att det är en bra idé själv startar en tråd om ämnet och frågar om personerna som kan det kan tänka sig att dela med sig av sin kunskap där då?
 
Återkommer till detta med squash, blommor och pollinering.
Jag har ett gäng på gång som är runt 6-7 cm långa. Deras blommor är väldigt långt ifrån att ha slagit ut. De kommer att hinna bli i ätstorlek innan blomman slår ut.

Funderar på vad som händer om de inte blir polllinerade. Ruttnar de då? Eller vad händer.

Dessa vardagslivets mysterier....
:D

Mina blev ju garanterat inte polinerade eftersom de första 2 blommorna var honblommor, och ingen hane har ännu slagit ut. Trots det fortsätter frukten växa? Vi får väl se om de ruttnar om nån vecka eller fortsätter växa.
 
Mina blev ju garanterat inte polinerade eftersom de första 2 blommorna var honblommor, och ingen hane har ännu slagit ut. Trots det fortsätter frukten växa? Vi får väl se om de ruttnar om nån vecka eller fortsätter växa.
Samma här. Har de där två som har knoppar och fortsätter växa. Ska bli spännande att se hur stora de är när de slår ut.

Har nästan lust att sätta en påse runt något fruktämne för att se vad som händer om det inte blir pollinerat :D
 
Vad händer om man vill skriva om rosor, gurka, zucchini och ogräs? Vilken tråd lägger man den i? Eller ska jag göra en tråd om rosor, gurka, zucchini och ogräs? Trädgårdstråden är bra eftersom man lättfattligt kan överse alla aspekter av trädgårdar. Själv har jag ingen och har gett upp orkidéer. Har tagit död på 11 stycken senaste åren. Även om det bara tangerar trädgård, har någon förslag på höga (gröna antar jag) växter som kan överleva stark solsken och värme i västfönster?

Det enda som överlever hemma hos mig är ampelliljor, möjligen för att katten äter upp den innan jag hinner ta död. Det här med att ta skott och odla egna är... dödfött :grin:
 
Samma här. Har de där två som har knoppar och fortsätter växa. Ska bli spännande att se hur stora de är när de slår ut.

Har nästan lust att sätta en påse runt något fruktämne för att se vad som händer om det inte blir pollinerat :D
Mina har blommorna trillat av ifrån och frukten är nog 15 cm åtminstone nu.

Än så länge ser de bra ut!
 
jag tänker att om det finns en tråd om rosor (-sorter mm) så ger det sig kanske lite automatiskt. Och då kanske det inte gör något om man skriver lite av varje i båda trådarna. :) Och det är också lättare för moderator att flytta över om det blir väldigt mycket.

Men nu går väl det här med utbrutna trådar på tok över styr om man inte ens kan skriva om rosor i en trädgårdstråd? :confused: Jag förstår er tanke men någon måtta får det väl ändå vara? Börjar faktiskt bli riktigt less på att trådarna ständigt bryts ut så fort ett par inlägg går OT och så får de en trådstart som ingen förstår för att kontexten försvann samtidigt som det blir ett konstigt "hål" i den ursprungliga tråden.

Vill någon läsa specifikt om rosor så finns det ju faktiskt en utmärkt sök-funktion som är väldigt enkel att använda.
 
Vet inte om jag vill dela med mig nån bild på det. :rofl: Så väldigt fult. Men alltså, jag tog vita staketpinnar och satte runt som en ram. Sen slängde jag nätet över buskarna och drog fast i krokarna i pinnarna. Har ingen pinne i mitten, men det kan du säkert ha.
Äh...

_20180630_181531.JPG


Snörena är till för att lyfta väldigt hängande grenar.
 
Idag har vi köpt lite nytt till trädgården. Ett äppelträd (vi hade inga sedan innan) och två rosplantor (Leonardo da Vinci och Louise Odier) från finaste lilla handelsträdgården. Vi hade kunnat köpa så mycket mer där men vi fick inte in mer i bilen. Bl.a. förälskade jag mig i en liten trädgårdssoffa som var jättesöt och skön att sitta i. När jag sedan köpte jord på Bauhaus fick också en tanig björnbärsplanta och en jordgubbsplanta följa med hem.

Vi har börjat skörda körsbär idag. Det kommer hur mycket bär som helst! Ikväll blir det körsbärsmojito :d
 
Handlar inte alls på något sätt om att spåra ur i tråden!!
Rosor växer absolut i trädgården! Grejen är bara att det är så svårt att hitta rosdiskussionerna som finns inblandade i trädgårdstrådarna, om man vill gå tillbaka till dem. Eller om man är ny.
Tycker ni inte att rosorna förtjänar en egen tråd?
(vi moderatorer har börjat bryta ut diskussioner ur babbeltrådarna, när det finns ämnen som förtjänar egen uppmärksamhet eftersom de försvinner i mängden i babbeltrådarna - hade jag eller @lizan orkat och haft tid att plöja hela den här tråden för att leta rosdiskussioner, så hade vi brutit ut det. Mitt inlägg var mer än vädjan om att ni själva kan ordna en egen tråd...)

Bara som en parentes så startade jag den första trädgårds-/odlingstråden (om jag minns rätt) nyårsdagen 2015 som då fick namnet ”Våren 2015” och den inleddes just med rosor. Så jag tycker absolut att det är relevant med rosor. De är precis lika mycket trädgård som gurkor, rosenvial och pluggboxar.
 
Idag har vi köpt lite nytt till trädgården. Ett äppelträd (vi hade inga sedan innan) och två rosplantor (Leonardo da Vinci och Louise Odier) från finaste lilla handelsträdgården. Vi hade kunnat köpa så mycket mer där men vi fick inte in mer i bilen. Bl.a. förälskade jag mig i en liten trädgårdssoffa som var jättesöt och skön att sitta i. När jag sedan köpte jord på Bauhaus fick också en tanig björnbärsplanta och en jordgubbsplanta följa med hem.

Vi har börjat skörda körsbär idag. Det kommer hur mycket bär som helst! Ikväll blir det körsbärsmojito :d

Leonardo da Vinci funderade jag starkt på när jag skulle köpa rosa rosor! Så fin!
 
Pionfråga: Fick ett par gamla pioner som stod i kompakt skugga i en annan trädgård för tre år sedan. Rotklumparna ramlade sönder, så nu är de sex stycken. De kommer upp, men har inte blivit större och blommar inte.

Tänker flytta dem och göra rätt den här gången, för de blommade vackert där de stod inne i halvmörkret på förra stället. Vilken årstid passar bäst för flytt? Vilken jord, och vilka ljusförhållanden vill de ha? Finns det några hemligheter med just pioner som man bör veta om?
Om man planterar dom för djupt kan det vara så att de inte blommar. https://www.odla.nu/fragor-svar/pionplantering
 
Åh jag drägglar över dina franska kungsljus :heartheart:heart!
Visst är de fina!

De bara kom. När jag rensat rabatten från kvickrot och lupiner så dök det upp det ena efter det andra. Jag tror kungsljusen kom tredje året?
De får bete sig som de vill. Jag försöker skaka ner frön ungefär där de står men det kommer förstås vildingar lite överallt. :love:

Gillar att de parat ihop sig med liljorna (som jag köpt).
 
@athena_arabians kan du inte lägga upp några bilder på dina rosor( och eventuellt andra växter.....:cautious:) i din trädgård så man kanske kan få lite inspiration? :love:

Jag hoppas du orkar stanna kvar i tråden, jag gillar dina inlägg!

Kanske senare. Som stämningen är på Buke just nu känner jag mig inte ett dugg välkommen i någon tråd och är livrädd för att skriva något som gör att jag får drevet efter mig för det orkar jag inte med. Jag tänker inte riskera att gå sönder för att vara kvar på forumet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp