Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Finns tex taggig slanggurka också. Tips: ta inte det. Kunde inte hålla i våra ens, de var grymt taggiga. Goda, men taggiga :p.
Vi kan väl säga så här, att det finns väldigt fyrkantiga personer i min familj som aldrig skulle ens tänka tanken att äta annat än gurka med slätt skal...
Så...

Det är rätt frustrerande att det är så få frön i gurkfröpåsarna, tycker jag.
Förra året hade jag bara EN slanggurkeplanta som grodde och det är ju inget billigt projekt att chansa...
 
Vi kan väl säga så här, att det finns väldigt fyrkantiga personer i min familj som aldrig skulle ens tänka tanken att äta annat än gurka med slätt skal...
Så...

Det är rätt frustrerande att det är så få frön i gurkfröpåsarna, tycker jag.
Förra året hade jag bara EN slanggurkeplanta som grodde och det är ju inget billigt projekt att chansa...
https://www.impecta.se/sv/artiklar/slanggurka-beit-alpha.html vi köpte denna billig och många frön ;).
 
Någon som har erfarenhet av tomaten "Tigerella"? Hittade en äldre påse med frön kvar i och satte ned, men medan resten av tomaterna har ploppat upp visar sig inget där, satte två. Tänkte om de tar ovanligt lång tid på sig, eller om fröerna helt enkelt är "döda".
 
Mina tomater dog :cry:
Satsar på att så dom i mars i stället. Har fullt i tvättstugan nu :rofl:
IMG_20190225_113135_186.jpg


Purjolöken går bra i alla fall. Har sått lite bönor och ärtor också som kom upp efter tre dagar. Persilja och basilika är på g också. Vill verkligen ha vår.
 
TjippTjipp!
Glad balkongodlare här. Jag brukar om somrarna ha luktärt på balkongen, och brukar ha Fire & Ice tillsammans med något rosa (senast Stars & Stripes och Royal Rose).
Men i år vill jag gå mot blått, men är lite vill i vilken jak är ute efter. Har någon tips på en sort som är så korn-/duvblå som möjligt?
82044D81-6465-4E10-BC99-DCC8E096A22B.jpeg
 
Någon som har erfarenhet av tomaten "Tigerella"? Hittade en äldre påse med frön kvar i och satte ned, men medan resten av tomaterna har ploppat upp visar sig inget där, satte två. Tänkte om de tar ovanligt lång tid på sig, eller om fröerna helt enkelt är "döda".
Japp har odlat tigrella flera gånger. Den är kul men smakar lite blekt jämfört med andra sorter. Jag tycker det varit lättodlade.
Jag har sått rejält gamla tomatfrön. De brukar gro ändå. Men om det bara var två frön så kanske just de två var de som inte grodde i just den påsen ;)
 
Det är rätt frustrerande att det är så få frön i gurkfröpåsarna, tycker jag.
Förra året hade jag bara EN slanggurkeplanta som grodde och det är ju inget billigt projekt att chansa...
Oj.
Jag brukar pricka en bit plastfolie och lägga över krukorna, för att hålla fuktigheten jämn. Sedan när grodden lyfter plasten tar jag av den.
De vill ha varmt för att gro. I det rum där jag förgror så har jag ett element som håller tempen på ca 25 grader tills jag fått allt att gro.
 
Hur många körsbärstomat-plantor behöver jag? Jag tänkte ägna sommaren åt att lära mig äta tomat och sambon är nog ingen storkonsument. Jag hade nyss typ 13 plantor men la upp till salu och har redan sålt över hälften :rofl: räcker det med tre åt mig själv?
 
Hur många körsbärstomat-plantor behöver jag? Jag tänkte ägna sommaren åt att lära mig äta tomat och sambon är nog ingen storkonsument. Jag hade nyss typ 13 plantor men la upp till salu och har redan sålt över hälften :rofl: räcker det med tre åt mig själv?
Jag hade definitivt inte klarat mig med tre plantor. Jag brukar ha 4-6 plantor av varje sort och ha ca 4 sorter.
Jag bor ensam men delar medmig till avkomman. Hen prenumererar på den billigaste matkassen: Mammas Matkasse. Ekologisk och närodlad. :D

Grejen är att när man väl har de där tomaterna hittar man massor av användningsområden. Tomater går att använda i förvånansvärt många maträtter...
 
Finns tex taggig slanggurka också. Tips: ta inte det. Kunde inte hålla i våra ens, de var grymt taggiga. Goda, men taggiga :p.
Mina föräldrar odlade sådan förra året. Man borstar lätt av taggarna med handen om man borstar medhårs! :) De lossnar lätt (på sorten de odlade). Själv älskar jag sådana gurkor. Tycker de smakar mer. Har släkt i Serbien där gurkorna oftast har taggar och grovt skal som man skalar bort då det är bittert. De är fantastiskt goda jämfört med den tråkiga ursäkten till gurka man kan köpa i butiken. :d Hoppas kunna göra lika god sallad i år på egna grönsaker!
 
Någon som har erfarenhet av tomaten "Tigerella"? Hittade en äldre påse med frön kvar i och satte ned, men medan resten av tomaterna har ploppat upp visar sig inget där, satte två. Tänkte om de tar ovanligt lång tid på sig, eller om fröerna helt enkelt är "döda".
Sådde den för första gången i år. Sådde ganska många i ett tråg och det har kommit upp massor så kanske dina är för gamla?
 
Mamma har 59 auberginer som grott av 71 frön. :rofl: :angel: Tror vi har en sju, åtta tomatsorter tillsammans. Hade velat ha någon vintertomat också men kanske bara ska testa att vinterförvara någon av de vi har som ser lämplig ut. :idea:

Försöker få fart i en varmbänk men har inte riktigt fyllt färdigt med gödsel eller vattnat den. Pappas har såklart satt igång av sig själv utan vattning men han är lite mer ledig och gör saker mer ordentligt från grunden. :p
 
Jag hade definitivt inte klarat mig med tre plantor. Jag brukar ha 4-6 plantor av varje sort och ha ca 4 sorter.
Jag bor ensam men delar medmig till avkomman. Hen prenumererar på den billigaste matkassen: Mammas Matkasse. Ekologisk och närodlad. :D

Grejen är att när man väl har de där tomaterna hittar man massor av användningsområden. Tomater går att använda i förvånansvärt många maträtter...
Haha se där! Jag har bara 6m2 växthus också, men jag har varit och köpt en sort tomater till nu, så det blir några till! Jag ska ju faktiskt lära mig äta tomat. Och saknar avkommor. Så det får räcka med två sorter :D
 
Finns det marktäckande växter som är ätliga utöver backtimjan? Allra helst för lövskog men jag kan inte hitta något genom Google som gillar skugga. Det jag vet är typ rabarber och vinbär som funkar i vandrande skugga. Tror ni det finns någon hallonsort som skulle ge bär där, åtminstone i kanten där det är mer sol? Det finns skogshallon men de ger knappt något så jag brukar ta bort de som är i vägen.
Marken är fin mulljord tack vare lövträden, med god avrinning då det är i en slänt på morän och berg. Vill göra området till en ätlig skogslund. :)
 
Finns det marktäckande växter som är ätliga utöver backtimjan? Allra helst för lövskog men jag kan inte hitta något genom Google som gillar skugga. Det jag vet är typ rabarber och vinbär som funkar i vandrande skugga. Tror ni det finns någon hallonsort som skulle ge bär där, åtminstone i kanten där det är mer sol? Det finns skogshallon men de ger knappt något så jag brukar ta bort de som är i vägen.
Marken är fin mulljord tack vare lövträden, med god avrinning då det är i en slänt på morän och berg. Vill göra området till en ätlig skogslund. :)

Smultron som revar sig täcker mark fort. Jag satte några få plantor som på bara två somrar hade täckt flera kvadratmeter under ett äppelträd i min förra trädgård.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
357
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 574
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp