Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har fått ohyra! :arghh:

Förmodligen trips efter lite hjälp och googling. Enligt råd ska man isolera plantorna och spraya med såpavatten. Men mina sitter ju ihop i ett helt odlingsbrätte.

Någon som har t(r)ips?
 
Jag har fått ohyra! :arghh:

Förmodligen trips efter lite hjälp och googling. Enligt råd ska man isolera plantorna och spraya med såpavatten. Men mina sitter ju ihop i ett helt odlingsbrätte.

Någon som har t(r)ips?
Trips är ett h-vete att bli av med, så tyvärr inga andra tips än att slänga allt, så nytt och ha plantorna någon annanstans.
 
I fredags fick jag svar på ett mail jag hade skickat till företaget som är byggherre vid mitt jobb så i morgon ska jag leta reda på platschefen och visa upp det med honom och fråga när jag och min spade kan komma. :angel:

De har nämligen inte grävt bort rosorna, än, som jag lurades att tro pga mina snälla kollegor. Om de inte grävt bort dem i helgen vill säga ... :meh:

Nu det lilla kruxet, vi får ju minusgrader igen, tål rosorna att bli uppgrävda och omplanterade nu? Jag vet ju inte hur lång tid jag har på mig att rädda dem. :confused:
Se till att isolera rötterna bara så borde det gå bra.
 
Sådde tre sorters tomater plus purjo och kryddtagetes igår.
Känns hopplöst när det vräker ner snö och ska bli 20 graderkallt i veckan. Fast ett dygn senare varnas för kraftigt regnoch plus - som övergår i kraftigt snöfall.

Jag vill inte! Förra helgen krattade jag löv.
 
Sådde tre sorters tomater plus purjo och kryddtagetes igår.
Känns hopplöst när det vräker ner snö och ska bli 20 graderkallt i veckan. Fast ett dygn senare varnas för kraftigt regnoch plus - som övergår i kraftigt snöfall.

Jag vill inte! Förra helgen krattade jag löv.
Å andra sidan, det är normalt väder för årstiden. Jag gillar inte att årstiderna smetas ut och förstörs, jag vill ha alla fyra med sina variationer. Sist var det skönt med vårvärmen redan i februari, men jag får den hellre om ett par veckor och att den stannar då. Bättre för djur och växtlighet. :)
 
Å andra sidan, det är normalt väder för årstiden. Jag gillar inte att årstiderna smetas ut och förstörs, jag vill ha alla fyra med sina variationer. Sist var det skönt med vårvärmen redan i februari, men jag får den hellre om ett par veckor och att den stannar då. Bättre för djur och växtlighet. :)
:meh:
Fast 25 graders skillnad på halvannat dygn, kraftigt snöfall som avlöser kraftigt regn -det är inte alls kul och inte speciellt normalt. DET är jag trött på

De hade gärna fått vara februariväder nån vecka till. Värme avlöst av snöglopp är mer april för mig.
 
Äh, gnällisar. Här nere i södern har vi haft himmel i mer eller mindre gråa nyanser samt regn och snålblåst sedan OKTOBER. :meh: Var glada över att ni har mer än två årstider där i norr!
 
Förodlarnas Fredagsfråga:

Dina tomat- och chiliplantor i fem - sex olika sorter vardera, har visat 100 % grobarhet. Eftersom du dessutom är klåfingrig och har svårt att bromsa så-febern har du pytsat i så många fröer av varje sort, att du nu står med ett femtiotal små bebisplantor (enbart tomat- och chilisorter).

Hur tänker du?

a) Oj så många plantor, dem kan jag inte ta hand om. :crazy: Jag får låta bli att skola om mer än ett par stycken av varje sort, och låta de andra bebisarna dö.

b) Oj så många plantor, det blir trångt på hyllorna men det får gå. :) Men jag får förstås låta bli att pytsa i de andra fem sorterna som jag inte har sått ännu. Även om det hade varit skojigt att testa piennolotomaterna också. Men dem kan jag säkert spara till nästa år.
c) Oj så många plantor! :banana: De får plats....? nånstans! Var gjorde jag nu av alla mina andra tomatfröer, jag MÅSTE ju testa dem också! Måstemåstemåste! Och fanns där inte några torkade chilisar som jag var sugen på att experimentera med? Går det så går det!

Första rätta svar vinner en tomat- eller chilibebisplanta för gratis avhämtning. Eller rotselleri. Eller aubergine. Eller någonting. Inte chokladskära! Där fanns det bara fem fröer, lyckligtvis.
c c och mera C

Sedan rekommenderar jag att man säljer de plantor man inte får plats med på en trädgårdsloppis och på så sätt får in lite cash till att köpa fler fröer. Så gjorde jag förra året och så kommer jag göra i år. :p

Så i år är inte min reaktion "Oj det blev visst 10 plantor av denna tomatsorten" utan snarare "va?!?! blev det bara 10 plantor av den tomatsorten, jag måste nog så mer" :idea:
 
Nu tittar det upp två små gurkplantor i krukorna jag satte ner i varmbänken :)
Den tredje var nog inläggningsgurka och den har inte kommit än är de långsammare :confused:
 
Sedan rekommenderar jag att man säljer de plantor man inte får plats med på en trädgårdsloppis och på så sätt får in lite cash till att köpa fler fröer. Så gjorde jag förra året och så kommer jag göra i år. :p

Det är en helt ypperlig plan! Men om det är en trädgårdsloppis med fler säljare än jag, så lär jag ju sälja 10 plantor och omedelbart köpa 30 andra... :angel: Tror jag gör klokast i att gå in för den där egna lilla försäljningsboden utmed vägen, utan synliga frestelser i närheten!
 
c c och mera C

Sedan rekommenderar jag att man säljer de plantor man inte får plats med på en trädgårdsloppis och på så sätt får in lite cash till att köpa fler fröer. Så gjorde jag förra året och så kommer jag göra i år. :p

Så i år är inte min reaktion "Oj det blev visst 10 plantor av denna tomatsorten" utan snarare "va?!?! blev det bara 10 plantor av den tomatsorten, jag måste nog så mer" :idea:
Är det via Facebook man hittar trädgårdsloppisar? Och vad säljs plantorna för?
 
Är det via Facebook man hittar trädgårdsloppisar? Och vad säljs plantorna för?
Vet inte var man hittar. Jag stod på en som arrangeras i samarbete med Landskrona stad förra året så den annonserades sett om lite överallt hemmavid.

Jag sålde tomater i hink (annorlunda sort) för 50kr/ styck, små hallonbuskar för 30kr/ styck, perenna blommor (råkade så alldeles för många) för 20kr/ styck osv lite olika priser alltså. Hade inte jättemycket med mig men drog ihop 700kr på de timmar som var och då kostade det inget att stå där samt att det var supertrevligt.
 
Jag har hittat larver i jorden hos mina små plantor. Tanken nu är att skola om alla i ny jord och få bort så mycket som möjligt av den gamla jorden från rötterna. Klarar de sig så klarar de sig, om inte så får jag sätta nytt. Det blir som det blir!

Lärdomen blev nog att inte ta av en ett år gammal öppnad jordpåse, tror jag.
 
Är det via Facebook man hittar trädgårdsloppisar? Och vad säljs plantorna för?
De lokala trädgårdsföreningarna ordnar ofta plantmarknader.
Min granne brukar ha ett stort stånd med massor av perenner. Hennes fantastiska trädgård har mängder av sorter och de sprider sig ju gärna, till nytta för alla oss andra :love:
På kosläppet i byn säljer folk av sitt överflöd också. En granne brukar ha krukor med ramslök.

De flesta tar runt en tjuga för perennplantor. Undantaget specialsorter som är lite dyrare. Uppvuxna plantor av t.ex. tomat är också dyrare.

Jag antar att lokala fb-grupper kan vara en bra grej för då är det lättare? Ingen behöver åka långt för att hämta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
357
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 583
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp