Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var hittar du växtloppisar? Här har jag inte sett en enda. Jag la ut annons på FB igår men har inte fått några svar alls.


Jag önskar jag kunde men har inte belysning så det räcker till och det är fortfarande för kallt både i växthuset och den stora inglasade verandan (som är oisolerad och med glipor i trallgolvet och vid dörren).


Tufft. Jag har inte riktigt hjärta till det.

Jag kör utan belysning, i uterummet. Det går långsammare men funkar bra:)
Jag kan inte heller med att slänga, jag höll på att börja gråta när barnet knäckte en kronärtskocka:D
 
Jag kör utan belysning, i uterummet. Det går långsammare men funkar bra:)
Jag kan inte heller med att slänga, jag höll på att börja gråta när barnet knäckte en kronärtskocka:D
Vi har fortfarande minusgrader här och temperaturen är ofta bara några få grader på stora verandan. Är det 20 grader på lilla verandan (så jag får vädra) är det 10 på den stora. Egentligen vore det fint om den stora verandan kunde hålla temperaturen. Men när det är så kallt så växer det inte och förodlingen känns lite onödig.
 
Var hittar du växtloppisar? Här har jag inte sett en enda. Jag la ut annons på FB igår men har inte fått några svar alls.
Jag är med i en trädgårdsförening som anordnar. Sen har vi en lite inofficiell grupp av trädgårdsintressenter på jobbet. De som har stallet odlar så jag skänker några till dom av det som blir över osv. De som lägger upp plantor på den lokala vanliga loppissidan brukar bli av med sina fort om det är vanliga grejer som typ tomater och liknande :).
 
Jag bor i norra Örebro län och är faktiskt med i Riksförbundet Svensk Trädgård, men har inte kollat in lokalföreningens aktiviteter. Det har tidigare inte varit så mycket i alla fall.
De har i alla fall en växtloppis och verkade ha väldigt många aktiviteter.
 
De har i alla fall en växtloppis och verkade ha väldigt många aktiviteter.
I föreningen här så har vi följande på schemat:

12 mars Fotokurs
4 maj Betonggjutning
28 maj Växtauktion (Man får skänka växter dit)
11 juni Trädgårdsvandring
9 juli Besök på handelsträdgård
11 september Utflykt
22 september Skördefest där man kan sälja sina grönsaker och plantor
22 oktober Möte
16 november Granrisbindning

Det är tunt, mycket tunt. Det finns inte en enda växtloppis där man kan sälja vårens överskott. Och jag vill sälja plantor nu.

I föreningen ovan var det ju bara en växloppis i slutat av maj och då får man inte ens behålla pengarna själv utan de går till föreningen.
 
Nu är jag helt upprymd, äntligen har jag lyckats beställa fröer till Lokförare Bergfälts jätteärt! :banana: Tror att jag har haft den på bevakning i mer än ett år hos Impecta. Av bara farten beställde jag också bondbönan Arne och några till. De verkar båda vara slutsålda nu (släpptes kl 09 i morse, jag var helt stressad över risken att datorn skulle krascha) men det finns andra spännande kulturarvsorter kvar i ett litet exklusivt lager - passa på om någon är sugen!
 
I föreningen här så har vi följande på schemat:

12 mars Fotokurs
4 maj Betonggjutning
28 maj Växtauktion (Man får skänka växter dit)
11 juni Trädgårdsvandring
9 juli Besök på handelsträdgård
11 september Utflykt
22 september Skördefest där man kan sälja sina grönsaker och plantor
22 oktober Möte
16 november Granrisbindning

Det är tunt, mycket tunt. Det finns inte en enda växtloppis där man kan sälja vårens överskott. Och jag vill sälja plantor nu.

I föreningen ovan var det ju bara en växloppis i slutat av maj och då får man inte ens behålla pengarna själv utan de går till föreningen.
I den jag länkade till hade de i allafall två växtmarknader
"Lördagen 25 maj kl.10.00-11.30 Växtförsäljning, växtloppis, Södra skolans skolgård. Du skänker de växter som du inte behöver och vill att andra skall få glädje av. Vi säljer växterna och pengarna finansierar delvis höstresan.

Söndag 26 maj Karlslundsdagen med växtmarknad. Se trädgårdsamatörerna" http://www.stanarke.se/
 
Ni som sår för mycket, vad gör ni med plantorna som det inte finns plats för?

Gräver nya rabatter samt bygger växthus. :idea: Eller så ger jag till snälla grannar eller kollegor som hjälper mig med saker, dvs förutsatt att de har något uns av trädgårdsintresse, annars får de en burk honung eller något annat. Och ibland får jag andra plantor av dem tillbaka.

Men det är ganska många häromkring som har små plantförsäljningar utmed vägen, hade jag bara haft lite mer tid att fixa och organisera så hade vi kunnat slå oss samman med andra lokala odlare och arrangera en liten gemensam växtloppis t ex vid byns idrottsplats där var och en har sitt bord med plantor att sälja för egen del. Så kunde föreningen sälja fika och så skulle alla kunna tjäna lite på det. Men då ska det nog vara fram i maj för att locka störst intresse.
 
Senast ändrad:
Nu är jag helt upprymd, äntligen har jag lyckats beställa fröer till Lokförare Bergfälts jätteärt! :banana: Tror att jag har haft den på bevakning i mer än ett år hos Impecta. Av bara farten beställde jag också bondbönan Arne och några till. De verkar båda vara slutsålda nu (släpptes kl 09 i morse, jag var helt stressad över risken att datorn skulle krascha) men det finns andra spännande kulturarvsorter kvar i ett litet exklusivt lager - passa på om någon är sugen!
Kul! Den säljs också av Kinnekullefrö men är slut för säsongen, de har dock andra gamla sorter av gråärt mm. :) Funderar själv på Jons släpärt eftersom mannen är från Värmland. :)
 
Nu är jag helt upprymd, äntligen har jag lyckats beställa fröer till Lokförare Bergfälts jätteärt! :banana: Tror att jag har haft den på bevakning i mer än ett år hos Impecta. Av bara farten beställde jag också bondbönan Arne och några till. De verkar båda vara slutsålda nu (släpptes kl 09 i morse, jag var helt stressad över risken att datorn skulle krascha) men det finns andra spännande kulturarvsorter kvar i ett litet exklusivt lager - passa på om någon är sugen!

:laugh::laugh::laugh: Jag trodde i min enfald att det bara var till Live Nation m.fl man satt och inväntade biljettsläpp, inte frösläpp hos Impecta :rofl::D

Jag känner mig plötsligt som en amatör i fel division :o
 
Hoppar in i denna tråd (ska läsa ikapp imorgon) då jag plötsligt fått tillgång till uteplats och blivit sjukt taggad att odla. Hittade detta på gg:s hemsida och blir förvirrad:

När det börjar närma sig oktober är det dags att så lök som vitlök och salladslök för att de ska växa sig fina lagom till vår och sommar. Just vitlök bör odlas när det är ungefär 7-8 grader i marken då den behöver en kall odlingsperiod för att bilda nya klyftor.

Under den senare hösten, oktober-november, är det dags att så grönsaker som ska skördas under våren. Nu kan du sätta både palsternacka, spenat och morötter i pallkragen. Rädisor, dill, persilja och vintersallad kan också planteras i odlingskragen nu innan frosten börjat komma.

Menar de på allvar att vitlök/salladslök och vårgrönsaker klarar av minusgrader hela vintern? Eller menar de att man ska 1) förvara krukorna/pallkragarna inomhus eller 2) investera i ett växthus ovanpå pallkragarna?

Hjälp en total nybörjare (jag har odlat morötter i kruka en gång för många år sedan).
 
:laugh::laugh::laugh: Jag trodde i min enfald att det bara var till Live Nation m.fl man satt och inväntade biljettsläpp, inte frösläpp hos Impecta :rofl::D

Jag känner mig plötsligt som en amatör i fel division :o

Det kan hända att min nörd-/dårstatus har snäppat upp några pinnhål hos kollegorna, efter morgondagens flackande blick för att parkera vid beställningsformuläret i tid och sedan behovet att dela denna glädje över lunchbordet. Men det bjuder jag på - för nu ska det snart odlas JÄTTEÄRTER! Från lokförare BERGFÄLT!
Och släpärter från JON! Och märgärtor från MORS STORA! :D
 
Det kan hända att min nörd-/dårstatus har snäppat upp några pinnhål hos kollegorna, efter morgondagens flackande blick för att parkera vid beställningsformuläret i tid och sedan behovet att dela denna glädje över lunchbordet. Men det bjuder jag på - för nu ska det snart odlas JÄTTEÄRTER! Från lokförare BERGFÄLT!
Och släpärter från JON! Och märgärtor från MORS STORA! :D

:rofl: :rofl: :rofl:
 
Hoppar in i denna tråd (ska läsa ikapp imorgon) då jag plötsligt fått tillgång till uteplats och blivit sjukt taggad att odla. Hittade detta på gg:s hemsida och blir förvirrad:



Menar de på allvar att vitlök/salladslök och vårgrönsaker klarar av minusgrader hela vintern? Eller menar de att man ska 1) förvara krukorna/pallkragarna inomhus eller 2) investera i ett växthus ovanpå pallkragarna?

Hjälp en total nybörjare (jag har odlat morötter i kruka en gång för många år sedan).
Åtminstone vitlök ska bo ute under vintern. Salladslök är jag inte bekant med men det är väl samma den.
 
Hoppar in i denna tråd (ska läsa ikapp imorgon) då jag plötsligt fått tillgång till uteplats och blivit sjukt taggad att odla.

Välkommen in i besattheten. :devil:

Allt kommer att ordna sig. Du kommer inom kort att erfara att du i olika butiker blir fysiskt anfallen av plantor, fröpåsar och lökar som plötsligt hoppar ner i dina kundkorgar och -vagnar och bara KRÄVER att få följa med dig hem.

Du kommer att strö ut jord över hela vardagsrumsgolvet när du omskolar din ziljonte tomatplanta. för det kändes ju rimligt att hälla i det mesta av fröpåsen ifall de inte skulle gro så bra. (och det skulle ju kännas HELT orimligt att inte ta tillvara på alla!)

Och sedan kommer du en dag att sitta där hålögd och mumlande vid tangentbordet, instängd för att absolut inte bli störd och riskera att missa det heliga ögonblick när Impecta släpper sina allra mest sällsynta sortiment av fröer.

Men som sagt, välkommen! Allt kommer att gå bra. ;)

Nu till din egentliga fråga: ja, vitlök ska som redan sagts övervintra ute för att dela sig i klyftor, så att varje planterad del blir en ny lök. Vanlig lök som inte funkar på samma sätt måste man lugna sig med till våren. Salladslök har jag - hör och häpna - inte odlat förut! Men det ska det bli ändring på, jag har sått fröer till sådana för bara någon vecka sedan. Luftlök (om du får tag på) kommer igen av sig själv och kan också lämnas kvar i landet på hösten utan fara.

Spenat och de andra som nämns ska kunna vintersås men det betyder ju bara att fröerna ligger i jorden, så de börjar ändå inte växa förrän det blir plusgrader och lite mer ljus. Persilja och vintersallat/mache är de enda jag vet av de nämnda som kan övervintra som plantor med bra resultat. Purjolök och kål kan också stå kvar genom vintern och fortfarande vara fina på vårkanten, men då har man ju odlat upp dem tidigare föregående år.
 
Hoppar in i denna tråd (ska läsa ikapp imorgon) då jag plötsligt fått tillgång till uteplats och blivit sjukt taggad att odla. Hittade detta på gg:s hemsida och blir förvirrad:



Menar de på allvar att vitlök/salladslök och vårgrönsaker klarar av minusgrader hela vintern? Eller menar de att man ska 1) förvara krukorna/pallkragarna inomhus eller 2) investera i ett växthus ovanpå pallkragarna?

Hjälp en total nybörjare (jag har odlat morötter i kruka en gång för många år sedan).
De är vintertåliga och kan stå kvar ute. Men om du odlar i kruka så kan rotsystemet skadas iom att kylan kommer in från sidan så då behöver du isolera krukorna om du ska ha övervintrande växter i dom. Det kan man göra genom att skuffa ihop dom och lägga något isolerande runt tex en matta, löv osv.
 
Nu till din egentliga fråga: ja, vitlök ska som redan sagts övervintra ute för att dela sig i klyftor, så att varje planterad del blir en ny lök.
Hmmm… Hakar på den här...
Skulle det, teoretiskt sett, kunna vara så att man trycker ner vitlöksklyftor i jorden typ nu och får klyftfria vitlökar?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
357
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 574
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Shettistråden del II
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp