Bukefalos 28 år!

Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det växer pioner och lite annat på andra sidor av tujan, men det kanske kan vara läge att höja upp...även av andra anledningar.
Ett tips kan vara att grunda gropens botten och sidor med dubbelt lager tidningspapper. Då hinner växterna du sätter etablera sig innan tujjans rötter kommer in och börjar konkurrera.
 
Nu har jag försått penséer, solrosor, luktärter, halloweenpumpa, gurka och vattenmelon (experiment) :) Morötter, sallad och spenat tänkte jag direktså när det slutar vara frostnätter. Vi har fortfarande runt 3 minusgrader om nätterna.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Nu är jag helt upprymd, äntligen har jag lyckats beställa fröer till Lokförare Bergfälts jätteärt! :banana: Tror att jag har haft den på bevakning i mer än ett år hos Impecta. Av bara farten beställde jag också bondbönan Arne och några till. De verkar båda vara slutsålda nu (släpptes kl 09 i morse, jag var helt stressad över risken att datorn skulle krascha) men det finns andra spännande kulturarvsorter kvar i ett litet exklusivt lager - passa på om någon är sugen!
Även jag hängde på låset hos Impecta igår och lyckades äntligen beställa dessa fröer! Blev tvungen att avstyra allt annat på jobbet tills det var klart. 7 kronor för en ärta! :D Nu ska bara brevet landa i brevlådan innan jag är helt lugn...
 
Har planterat en flox rot (nettoväxt) och 10 st vad det nu var lökar .
Rensat massor med jordgubbsplantor och kastat,växer dom där så är det ok.
Nu fika o sen ska jag rensa bland dom lite större jordgubbsplantorna o tvinga på min bonde. (det betyder att jag åker dit o planterar dom varken han vill eller inte) :sneaky::crazy:
 
Är det fiberduk som gäller över jordgubbsplantorna om man vill slippa ha getingar som äter upp dom? Vi hann knappt äta några ifjol innan landet var invarderat av getingar så vi fick förbjuda ungarna att sticka ner händerna :down:
 
Jordfräsen då? Tankar om det?
När vi gjorde trädgårdsland på gräsmattan grävdes det upp för hand på hösten och jordklumparna med grässvålen bara "vändes". De skulle "frysa sönder" över vintern och sen var det relativt lätt att skaka av jorden och lägga gräsrötterna på komposten.

Att köra jordfräs över gräsmattan, rakt av, skulle nog bara resultera i en herrans massa gräsväxt i landet.

En jordfräs hackar sönder alla stackars maskar. Det skulle jag absolut undvika i alla fall.
Äh, det är inte direkt som att köra stavmixer i jorden. Visst, några maskar går säkert av men det kan de göra även om man gräver med spade. De förökar sig snabbt igen.

Jag kommer aldrig ha dåligt samvete för att jag kör jordfräs - möjligen pga bränslet men inte pga maskarna.
 
Ska bli intressant och se om häcken vi planterade i torkan ifjol tar sig i år eller inte 😅
och här ska det bli intressant att se om den lila syrenen på baksidan dog av hettan... *hoppas* för den inte bara vissnade (som sin vita kompis bredvid) utan såg mer döende ut.

Ett av våra trätoämnen här hemma är om huruvida vi ska låta de vildvuxna buskarna på baksidan stå kvar (husbandets åsikt) eller tas ner (min åsikt). Jag skulle helst gräva upp dem och använda det utrymmet till bärbuskar...
 
och här ska det bli intressant att se om den lila syrenen på baksidan dog av hettan... *hoppas* för den inte bara vissnade utan såg mer döende ut.

Ett av våra trätoämnen här hemma är om huruvida vi ska låta de vildvuxna buskarna på baksidan stå kvar (husbandets åsikt) eller tas ner (min åsikt). Jag skulle helst gräva upp dem och använda det utrymmet till bärbuskar...

Här brukar vi också ha lite delade åsikter om att ta bort/byta ut buskar och träd :p Brukar skojja med maken och säga att om han hade fått välja skulle vi ha hela gården asfalterad :D
 
När vi gjorde trädgårdsland på gräsmattan grävdes det upp för hand på hösten och jordklumparna med grässvålen bara "vändes". De skulle "frysa sönder" över vintern och sen var det relativt lätt att skaka av jorden och lägga gräsrötterna på komposten.

Att köra jordfräs över gräsmattan, rakt av, skulle nog bara resultera i en herrans massa gräsväxt i landet.


Äh, det är inte direkt som att köra stavmixer i jorden. Visst, några maskar går säkert av men det kan de göra även om man gräver med spade. De förökar sig snabbt igen.

Jag kommer aldrig ha dåligt samvete för att jag kör jordfräs - möjligen pga bränslet men inte pga maskarna.
Jag har läst någonstans om att det var en riktig mask-massaker att köra jordfräs, men alla gör såklart dom dom vill! Jag känner att jag hellre vänder med grep av den anledningen. :p
 
Vi är för det mesta eniga men min kära man tycker det är roligt att fälla träd osv :p
Haha! Husbandet här tycker också om att fälla träd. Vilket hans fru inte alltid tycker är bra, eftersom han inte ser sina begränsningar - man är liksom inte professionell trädfällare för att man råkar vara nån form av teknisk ingenjör... :cautious::meh:
Men däremot gillar han tydligen prydnadsbuskar. Det spelar ingen roll hur risiga och skräpiga de är, de MÅSTE stå kvar.... :arghh::arghh:
 
Plantagen öppnade butik i min stad idag, så jag var ju tvungen dit. 10 x 40L planteringsjord för 200 kr (vad tusan jag nu ska med tio säckar till :eek: ) små panséer (3x10 st), 2 krukor med minipåskliljor, en liten orkidé och sen 6 påsar blomfröer blev det :) Eterneller, Akleja, Biblandning x2, Fjärilsblandning och Stenörter (Rosie O'Day) Jag är ju dock lite lat, så jag vill bara ha sånt jag inte behöver förså :o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
359
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 635
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp