Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har en bekännelse att göra... Jag har inte skördat mina morötter och rödbetor än. :o:o:laugh:
Måste nog ägna morgondagen åt den sysslan, innan tjälen slår till ordentligt. Hoppas de inte är förstörda
Här blev både lite morötter och potatis kvar i landen - och vi har haft vinter och minusgrader ett par veckor nu :o :o.
Slöseri....
Ska planera bättre till nästa års odlingar.
 
Här blev både lite morötter och potatis kvar i landen - och vi har haft vinter och minusgrader ett par veckor nu :o:o.
Slöseri....
Ska planera bättre till nästa års odlingar.
vi har plusgrader nu igen, jag ska försöka orka/hinna gräva upp dem i helgen. återstår att se om de är användbara...

jag har planerat jättebra, problemet är bara att följa planen...
 
Vi fick sått! Och i första vändan blev det 4 olika sorters chili, 2 olika sorter körsbärstomater, rudbeckia, smultron, lavendel, ramslök och så hittade jag i höstas en oöppnad "innerpåse" med frön som jag inte vet vad det är. Den är märkt med bäst före-datum och groddbarhet så det blir spännande :p:D
 
Har massor med frön, men ingen energi till att göra i ordning nåt, så vi blåser bubblor i trädgården istället.
IMG_20181229_203251.jpg


Är på jakt efter en perennsax, så att jag slipper fortsätta använda sekatör för att klippa ner det gamla i rabatterna.
 
Växthuset håller just nu 23 grader varmt där solen står på, utan någon extra uppvärmning. Känns otroligt njutbart som ljusterapi, och väldigt inspirerande för odlingsåret 2019. Vad tror ni om att börja ösa ut lite spenat- och rädisfröer i något flyttbart tråg? Kanske någon kruka persilja? Det får ju gå att evakuera allt för kalla nätter men vore kul att testa lite januarisådd mer än inomhus.
 
Växthuset håller just nu 23 grader varmt där solen står på, utan någon extra uppvärmning. Känns otroligt njutbart som ljusterapi, och väldigt inspirerande för odlingsåret 2019. Vad tror ni om att börja ösa ut lite spenat- och rädisfröer i något flyttbart tråg? Kanske någon kruka persilja? Det får ju gå att evakuera allt för kalla nätter men vore kul att testa lite januarisådd mer än inomhus.

Gört! :up:
 
Växthuset håller just nu 23 grader varmt där solen står på, utan någon extra uppvärmning. Känns otroligt njutbart som ljusterapi, och väldigt inspirerande för odlingsåret 2019. Vad tror ni om att börja ösa ut lite spenat- och rädisfröer i något flyttbart tråg? Kanske någon kruka persilja? Det får ju gå att evakuera allt för kalla nätter men vore kul att testa lite januarisådd mer än inomhus.
Spenat ska väl gå att höstså också? Så prova!

Jag vet de som sått morötter direkt när jorden tinat, så där nere i dina trakter borde du kunna så dem redan nu?
Persilja borde funka utmärkt. Den är ju tvåårig så den tål uppenbarligen köld.
 
Vad sår ni under januari? Jag ska nog så aubergine, paprika och lite chili. Har belysning när de kommer upp. Funderar även på purjolök, men förra året gick dom i blom på sommaren. Vet inte om jag satte dom för tidigt eller om det berodde på värmen?
 
Vad sår ni under januari? Jag ska nog så aubergine, paprika och lite chili. Har belysning när de kommer upp. Funderar även på purjolök, men förra året gick dom i blom på sommaren. Vet inte om jag satte dom för tidigt eller om det berodde på värmen?
Jag sår ingenting förrän i februari, då blir det chili, aubergine och kanske rotselleri och kronärtskocka.
 
Vad sår ni under januari? Jag ska nog så aubergine, paprika och lite chili. Har belysning när de kommer upp. Funderar även på purjolök, men förra året gick dom i blom på sommaren. Vet inte om jag satte dom för tidigt eller om det berodde på värmen?

Inomhus: chili, paprika, aubergine, rotselleri, kronärtskocka (någon gång ska de väl lyckas?!), jätteverbena och ev någon mer sort pelargoner, den sort jag provade på i fjol lyckades riktigt bra och de ska förhoppningsvis övervintra bra. Och kanske tomaten Wilma också.
I växthuset: spenat, rucola, rädisor och persilja.
 
Killen i trädgårdsbutikens kassa: "ja, vi har bara precis satt fram fröpåsarna - men... vi har ju redan börjat sälja en del" (samtidigt som jag ser att han sneglar skeptiskt på mig och tänker "men det är ju för faen inte mer än fjärde januari, din galning")

Några nya chilisorter ska nu krafsas ner i jorden, till att börja med. :love: Och sedan blir det nog växthussådderna i morgon eller söndag. Men alltså lakritsrot! Det låter ju synnerligen intressant - har du testat det förut @nullo-modo ?
 
Killen i trädgårdsbutikens kassa: "ja, vi har bara precis satt fram fröpåsarna - men... vi har ju redan börjat sälja en del" (samtidigt som jag ser att han sneglar skeptiskt på mig och tänker "men det är ju för faen inte mer än fjärde januari, din galning")

Några nya chilisorter ska nu krafsas ner i jorden, till att börja med. :love: Och sedan blir det nog växthussådderna i morgon eller söndag. Men alltså lakritsrot! Det låter ju synnerligen intressant - har du testat det förut @nullo-modo ?
Nä aldrig testat innan, ska bli riktigt intressant.
 
Jag funderar på att plantera tuja där vinden gjorde mos av mitt staket/vindskydd i trädgården, hur vattenkrävande är de när de tagit sig?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
356
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 568
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp