Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Petruska Jag ser att Farbror Grön/Johannes Wätterbäck skriver om att förså sockerärtor inomhus utan några inskränkningar som att det skulle funka sämre, utan tvärtom förlänga skördeperioden. Så har du bara plats att inhysa dem ett tag - och någorlunda ljus i förhållande till värmen - så är det nog inga problem!
Sommarhuset är ljust och svalt!
 
Aha! Är det bara fåglarna? De är ett minimalt problem pga katter och hundar.

Som jag har förstått det. Jag tänker att med fiberduk så blir visserligen jorden varm fortare och det är ju bra. Men även utan den så blir ju marken tillräckligt varm, förr eller senare, för att även värmekrävande frön ska gro. särskilt i zon 2. Så fiberduk känns inte nödvändigt för just det sydtet. Gör du dessutom en lite upphöjd bädd med mer mullrikt material så kommer jorden snabbt bli uppvärmd även utan fiberduk.
 
Som jag har förstått det. Jag tänker att med fiberduk så blir visserligen jorden varm fortare och det är ju bra. Men även utan den så blir ju marken tillräckligt varm, förr eller senare, för att även värmekrävande frön ska gro. särskilt i zon 2. Så fiberduk känns inte nödvändigt för just det sydtet. Gör du dessutom en lite upphöjd bädd med mer mullrikt material så kommer jorden snabbt bli uppvärmd även utan fiberduk.
Jag jobbar kontinuerligt på att höja upp bädden, eller i alla fall skapa ett lager av matjord. Pga ett odlingsuppehåll under några år nyligen, har det kommit av sig lite. Och materialet äter sig ner i leran.
 
@Petruska Jag ser att Farbror Grön/Johannes Wätterbäck skriver om att förså sockerärtor inomhus utan några inskränkningar som att det skulle funka sämre, utan tvärtom förlänga skördeperioden. Så har du bara plats att inhysa dem ett tag - och någorlunda ljus i förhållande till värmen - så är det nog inga problem!
Jag försådde sockerärtor inomhus förra året eftersom jag var så ivrig att komma igång. Hade inte sökt någon information om det innan men det fungerade finfint!:)
 
Jag fördrev midvintertrötthet med att beställa frön från Impecta häromdagen. Jag odlar i mitt sommarhus tillsammans med en vän/släkting. Hen gick loss på udda sockerärtor!

Då jag har riktigt tung lerjord, och iofs gödslar frekvent med hästgödsel, är jag lite bekymrad för de ärtfrön som vill ha det varmt. Fröna ruttnar väl lätt? Om jag sår dem inne, kan jag ens undvika att de drar iväg i långa taniga rankor då?
Ärtor är inte så känsliga för kyla, det är bönor som är det (förutom bondbönor som också klarar kall jord bra), så ingen fara :). Jag skulle så dom ute utan att oroa mig. Ska tom försöka mig på att så luktärtor i kallväxthuset tidigt i vår, tydligen ska de vilja ha en köldperiod tydligen.
 
Hej hopp tråden, i år hoppas jag kunna vara med lite. :D Ska odla med bebis tänkte jag. Måste vara enklare än att odla som gravid flodhäst. :rofl:

Har införskaffat två chilisorter och två olika kronärtskocka. Mamsen och jag ska dela så vi odlar hälften var och delar plantor så vi får alla sorter. :)

Tänkte sedan ha på mer gödsel i landet och fixa brädkanterna så de faktiskt sitter fast. Tror också vi ska fräsa upp biten där jag hade sommarblommor för två år sedan. Det blev i princip gräsmatta där förra året men det var så fint med alla blommor. :) Ska odla sånt man vill plocka ofta till maten hemma. Hos mor och far ska jag nog låna lite mark och odla större, lagringsgrönsaker som broccoli, blomkål, morötter, potatis, pumpa, vintersquash. Man ska ha lite mål i alla fall! :laugh:
 
Åh jag letar efter en sida som jag tänkte beställt frön från förra året. Har för mig att det var en brittisk sida med himla förträffliga priser. Vet att de hade en kategori för ekologiskt. Lite information men ja nån kanske har koll :)
 
Åh jag letar efter en sida som jag tänkte beställt frön från förra året. Har för mig att det var en brittisk sida med himla förträffliga priser. Vet att de hade en kategori för ekologiskt. Lite information men ja nån kanske har koll :)

Det finns massor av bra brittiska sidor, Premier Seeds, Just Seed och Plants of Distiction (har rabatt om man anger JENNY18) tex. Sedan Suttons och Johnsons men de är i mina ögon lite tråkigare.

Sedan måste jag ju slå ett slag för Runåbergs. Rätt dyr men har väldigt mycket roligt, speciellt gammaldags växter.
 
:D:D
IMG_20190113_143032_859.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
357
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 586
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp