Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag satte chili den 13/3. De står i ett varmt badrum (=ganska mörkt) med plast över men har inte grott ännu. Ska jag låta dem vara eller bör jag flytta dem ut i normal rumstemperatur? Eller ska jag så om? Det är första chilin för mig så jag börjar oroa mig lite.
 
Ja det tänkte jag med först, men läste sen om vilket avstånd de ska planteras med och det kändes som att lådan måste bli helt enormt om man vill få plats med många tomater? Eller hur tätt vågar man sätta högväxande tomater? :)
En annan fråga, kan man plantera dem rätt i brunnen hästskit? Vi använder mest spån i stallet. Det är inte starkt men jag behöver man ändå blanda med jord?
Jag har ingen aning om hur glest de måste stå. :D
Jag ställer dem så jag kommer åt att plocka bara..... Det brukar funka utmärkt.

Och jag har också använt spån och gödsel. Huvudsaken är mest att det är VÄLbrunnet! Blanda ner lite jord också så blir det bra.
 
Jag satte chili den 13/3. De står i ett varmt badrum (=ganska mörkt) med plast över men har inte grott ännu. Ska jag låta dem vara eller bör jag flytta dem ut i normal rumstemperatur? Eller ska jag så om? Det är första chilin för mig så jag börjar oroa mig lite.
De brukar ta en stund på sig, så ha lite is i magen du.
 
Jag har ingen aning om hur glest de måste stå. :D
Jag ställer dem så jag kommer åt att plocka bara..... Det brukar funka utmärkt.

Och jag har också använt spån och gödsel. Huvudsaken är mest att det är VÄLbrunnet! Blanda ner lite jord också så blir det bra.
Låter ju bra! Får väl göra ett experiment som vanligt. :p Brukar göra som jag känner för, blir inte alltid bra. :p Tänkte därför kanske vara lite mer påläst nu, haha.

Ja det är väldigt välbrunnet. :) Då får de extra gödsel i sin låda och inte bara plantjord!
 
Ja det tänkte jag med först, men läste sen om vilket avstånd de ska planteras med och det kändes som att lådan måste bli helt enormt om man vill få plats med många tomater? Eller hur tätt vågar man sätta högväxande tomater? :)
En annan fråga, kan man plantera dem rätt i brunnen hästskit? Vi använder mest spån i stallet. Det är inte starkt men jag behöver man ändå blanda med jord?
Jag har haft 3 tomatplantor i en tubtrug...

Och välbrunnen spångödsel funkar bra.
 
Jag brukar inte så gurkor, pumpor och meloner förrän i april, de blir ju så rangliga annars :P.
Jag sådde min melon för 3 veckor sedan, och satan så den växer. Helt otroligt!! Hoppas att det blir bra väder snart så att jag kan ställa ut den. Känns inte hållbart att ha den under lampa...
 
Jösses! Håll er borta från Lidl,deras fröer är helt hysteriska,hoppar ner i vagnen, vildblommor,sommarblommor och lökarna var inte mycket bättre dom :crazy: , jag som inte skulle så varken det ena eller andra.
sicken tur att det är en kedja jag aldrig besöker... :p

Däremot undrar jag om jag ska dränka hela vår by i tagetes till sommaren... :eek:
20190325_233650.jpg

(jag har skördat frön från ca 2/3 av förra årets hemodlade tagetesar... )
 
Åh, hittade äntligen påsen som jag sått ur :D
Har aldrig försått tidigare, så häromveckan testade jag att sätta lite frön i en äggkartong. Glömde märka upp :idea: men hittade den halvtomma påsen i morse.
Bollmåra, tydligen :D De tar sig fint de små liven, jag tänkte direktså de andra fröna men förhoppningsvis har dessa bättre chanser att överleva om de kommer ut som små plantor.
 
Mina Buffalo Steak kommer inte att gå att rädda. De är alldeles för väl avgnagda. Har inga frön kvar heller. :cry:

Hjälpsådde ett par Moneymaker och några Bumble Bee. Där hade jag frön kvar.
Det är som luften gick ur mig när jag upptäckte vad mössen/musen gjort. Tomaterna är inte roliga längre.
 
Mina Buffalo Steak kommer inte att gå att rädda. De är alldeles för väl avgnagda. Har inga frön kvar heller. :cry:

Hjälpsådde ett par Moneymaker och några Bumble Bee. Där hade jag frön kvar.
Det är som luften gick ur mig när jag upptäckte vad mössen/musen gjort. Tomaterna är inte roliga längre.
Nä vad tråkigt. Katten hade tuggat i sig av mina chilis med där hade jag i varje fall minst hälften kvar.
 
Ni som sår för mycket, vad gör ni med plantorna som det inte finns plats för?
Jag sår jättemånga av varje sort i år, brukar ha problem med att få dem att gro så för att vara på säkra sidan riskerar jag att få jättemånga - som jag inte kommer hinna göra av med skörden själv. (Om jag inte ska sälja på lokala REKO-ringen vid enstaka tillfällen... Hmm… 🤔)

Men faktum är att jag lite har planerat att försöka sälja några halvstora plantor senare i vår. Allt för att hitta lite småinkomster här och där.
 
Skänker till vänner och bekanta eller säljer på växtloppis.
Var hittar du växtloppisar? Här har jag inte sett en enda. Jag la ut annons på FB igår men har inte fått några svar alls.

Jag knör. Några tomater ska få bo i växthus, några på friland, några i uterummet. Jag kan inte med att inte försöka få dem att överleva.
Några ges bort till vänner.
Jag önskar jag kunde men har inte belysning så det räcker till och det är fortfarande för kallt både i växthuset och den stora inglasade verandan (som är oisolerad och med glipor i trallgolvet och vid dörren).

Jag behåller dom finaste när jag planerar om till större kruka och dom andra åker ut på gödselstan:devil:
Tufft. Jag har inte riktigt hjärta till det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
345
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 467
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp