Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
"Hittade" vad jag tror är slingertry i ena hörnet. Jag trodde det var en rishög när vi köpte huset i vintras, men närmare inspektion lutar åt slingertry. Jag är sjukt nyfiken på om jag har rätt, och i så fall vilken färg blommorna har.
 
Vårt rosa kurilerkörsbärsträd blommar så nu är det officiellt vår 🤩
Jag skulle ta en bild och det är synd att fotot inte kommer med ljudeffekt för herrejösses vad det surrade. Det var säkert ett 30-tal bin där 😍
Jag som vill försöka få en attraktiv trädgård för polinatörer blev alldeles varm i kroppen av att höra dem. Nu gäller det bara att vara lika inbjudande resten av säsongen 😁
IMG_20210419_142925.jpg
 
Vårt rosa kurilerkörsbärsträd blommar så nu är det officiellt vår 🤩
Jag skulle ta en bild och det är synd att fotot inte kommer med ljudeffekt för herrejösses vad det surrade. Det var säkert ett 30-tal bin där 😍
Jag som vill försöka få en attraktiv trädgård för polinatörer blev alldeles varm i kroppen av att höra dem. Nu gäller det bara att vara lika inbjudande resten av säsongen 😁
Visa bifogad fil 68177
Åh herregud vilket fint träd! Vill ha :love:
 
Det är det kanske. Jag har aldrig gjort det innan bara. Är det nåt man ska tänka på?

Gissar att det är en sådan här du behöver. https://www.hornbach.se/shop/Skruvk...MIuPXOrcGK8AIV2UiRBR3zuwNpEAQYBCABEgJuFvD_BwE

Vill du lyxa till det köper du en självupprullande slangvinda och sätter ute med lång slang in för att koppla vindan. Mycket bekvämt. Biltemas kostar runt 600 kr tror jag.https://www.biltema.se/fritid/tradgard/bevattning/slangar/slangupprullare-vatten-2000043890?gclid=EAIaIQobChMIv4fB_MGK8AIVCBd7Ch19qAYSEAQYAiABEgK7OPD_BwE
 
Kollade mina plommonträd. Tzar ser ut att ha mängder med blomknoppar. Kruxet är att den blommar så tidigt att den stora invasionen av pollinerare inte vaknat.

Men i år ska jag anfalla med dammvippa! Fick tipset av någon här på buke. Blir kul att se om det blir mer plommon. Det är lite trist när trädet blommar överdådigt men det blir en handfull plommon.
 
Gissar att det är en sådan här du behöver. https://www.hornbach.se/shop/Skruvk...MIuPXOrcGK8AIV2UiRBR3zuwNpEAQYBCABEgJuFvD_BwE

Vill du lyxa till det köper du en självupprullande slangvinda och sätter ute med lång slang in för att koppla vindan. Mycket bekvämt. Biltemas kostar runt 600 kr tror jag.https://www.biltema.se/fritid/tradgard/bevattning/slangar/slangupprullare-vatten-2000043890?gclid=EAIaIQobChMIv4fB_MGK8AIVCBd7Ch19qAYSEAQYAiABEgK7OPD_BwE

Tack! Då måste man skruva på och av den varje gång man ska använda vattenslangen?
 
Jag var duktig och petade ner mina buskar för en tid sedan (t o m benveden hittade en plats till slut). Har jag avstått från att vattna dem? Jajamensan. Om jag nu tvunget måste trycka köp-knappen, kan jag då i alla fall ha så mycket hyfs att jag tar hand om de stackars växterna? Det är väl nog med att 55 kg+ vovvarna traskar runt kan en tycka...
 
Tycke och smak. Jag har en sådan koppling i grovtvättstugan och jag har bara fäst en slang på den för att kunna rikta strålen, men annars är det ju inget problem att använda kranen som vanligt. Bara lite... annorlunda utseende.

Jag måste ha den i köket så jag får nog skruva den av och på... varje dag hela sommaren... om det inte regnar. Men det är bättre än att springa med vattenkannor iaf!
 
Hämtat mina tomater, en ser ganska ledsen ut och kändes torr så jag hällde på vatten och satte alla i vardagsrumsfönstret som är varmt som attan i solen. Så småningom ska de under växtbelysning men har inte fått ihop den ännu.

Undrar om jag drabbats av hybris och tomaterna får plats där jag tänkt ha dem. En vet jag definitivt får det, men de två andra hamnar i en blomlåda, vilket jag grubblar på vad som händer i höst. Är de ettåriga? Eller ska man ta in dom under höst/vinter/vår? Hjälp.
 
Hämtat mina tomater, en ser ganska ledsen ut och kändes torr så jag hällde på vatten och satte alla i vardagsrumsfönstret som är varmt som attan i solen. Så småningom ska de under växtbelysning men har inte fått ihop den ännu.

Undrar om jag drabbats av hybris och tomaterna får plats där jag tänkt ha dem. En vet jag definitivt får det, men de två andra hamnar i en blomlåda, vilket jag grubblar på vad som händer i höst. Är de ettåriga? Eller ska man ta in dom under höst/vinter/vår? Hjälp.

Tomater är ettåriga så du kan vara lugn!
 
Mannen tyckte idén om barbord var bra 😁 så nu måste jag fundera ut vilka växter jag ska ha där (i kruka). Tänker mig iaf ett limeträd, några lägre krukor med mynta och citronmeliss. Vad tror ni om ett gräs eller bambu längst bak? Andra idéer?
 
Jag måste ha den i köket så jag får nog skruva den av och på... varje dag hela sommaren... om det inte regnar. Men det är bättre än att springa med vattenkannor iaf!
Du kan inte använda den kopplingen för att ibland fylla en tunna utomhus och sen vattna från tunnan med hjälp av en dränkbar pump? Lite dyrare lösning men du slipper mecka med slang från köket hela tiden.
Och täckodla för att slippa vattna så ofta. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp