Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
IMG_20210319_121455_568.jpg

Det gror i min grönsaksäng i tunnelväxthuset. :) Svinkallt men soligt idag, perfekt att förmiddagsfika där inne alltså. Även broccoli håller på att gro! Fina tider nu. Ska nog rafsa ner lite enkla sommarblommor i krukor att ha i växthuset för riktigt tidig fägring. 🥰
 
Jag har blommar för dagen överallt just nu :crazy: De klättrar och kättrar på allt de hittar och växer som galna :rofl: Eftersom det stod på påsen att de skulle sås feb-april sådde jag för ett par veckor sedan. Sådde inte så många frön och har bara nio plantor, resten får nog helt klart vänta till slutet av april! :laugh:
 
Jag är ansvarig för nästa möte i vår LC-klubb. Tema så fröer 🤩
Jag har frågat runt lite bland övriga medlemmar vad de är sugna på och fått:
Ätbart
Ätbara blommor
Blommor
Bondbönor
Bär
Sådant som är lätt för en nybörjare
Vitt, rosa, lila som favoritfärger

Jag har en del hemma redan bl a tomater men ska göra en kompletterande beställning på Impecta. Är det något som ni direkt tänker på att jag borde ha med?
 
Nu har jag äntligen fått ner mina första frön för i år. Tomater och paprikor är klara. Eller nja, nästan i alla fall. Har kommit på att jag nog behöver ha fler sorters paprika, så i morgon ska jag smyga in i nån affär och köpa några till.. 🤪 Måste ändå in till stan och köpa strumpor till ena sonen, som verkar äta såna...
Har inte hunnit in till stan förrän idag. Och irriterande nog fick jag inse att de fröer jag ville ha inte fanns att köpa! :arghh::arghh:
 
Hämtade hästbajs och la i en av de nya odlingslådorna. Hö och lock på, så får vi se om det kanske kan bli tidig sådd där i år. Köpte ett drivhus till kragen i förra veckan.
IMG_20210319_152955_251.jpg

Fönstrena på huset till höger behöver renoveras, så jag har tagit bort dem och provar nu att så ruccola och spenat under fiberduk.



Har idag sått meloner, aubergine och aster inne. Och planterat om "?". :D
Det är verkligen fullt överallt...men jag kom på att jag kan få plats i källaren och på kontoret, så nog ska jag få plats med april-sådder också. :angel:
 
Snö igen! :banghead: jag är sugen på att börja fixa i trädgården ju! :D senaste suget är ramslök, så det ska jag försöka odla i år! Sett att det finns både frö och färdiga lökar och tänker att färdiga lökar borde man väl inte kunna misslyckas med? :o
 
Fråga: Det ska planteras frön nu förstår jag, men det är fortfarande rejält kallt ute. Jag kan inte driva upp något inne eftersom jag inte kan freda dem från en viss brun fyrbening som älskar att smaka på allt som går att smaka på - och en del som inte gör det.

Vad göra? Ska jag bara ge upp allt vad frön heter och plantera sticklingar senare när det blir varmt? Notera att det ska planteras i relativt små blomlådor på en balkong - även förslag på vad som kan växa på en balkong i sydväst tas tacksamt emot.
 
Fråga: Det ska planteras frön nu förstår jag, men det är fortfarande rejält kallt ute. Jag kan inte driva upp något inne eftersom jag inte kan freda dem från en viss brun fyrbening som älskar att smaka på allt som går att smaka på - och en del som inte gör det.

Vad göra? Ska jag bara ge upp allt vad frön heter och plantera sticklingar senare när det blir varmt? Notera att det ska planteras i relativt små blomlådor på en balkong - även förslag på vad som kan växa på en balkong i sydväst tas tacksamt emot.
IMG_20210319_222224312.jpg


Tipsar om denna, tror jag gjort det förut, men den funkar jättebra mot tuggande katter! :p
 
Fråga: Det ska planteras frön nu förstår jag, men det är fortfarande rejält kallt ute. Jag kan inte driva upp något inne eftersom jag inte kan freda dem från en viss brun fyrbening som älskar att smaka på allt som går att smaka på - och en del som inte gör det.

Vad göra? Ska jag bara ge upp allt vad frön heter och plantera sticklingar senare när det blir varmt? Notera att det ska planteras i relativt små blomlådor på en balkong - även förslag på vad som kan växa på en balkong i sydväst tas tacksamt emot.
Kolla upp kallsådd/vintersådd. :) Välj sorter som går att så utomhus nu i en plastback. Det blir som ett miniväxthus och de gror när vädret är lagom. Blir det flera minusgrader efter de grott kan man ta in backen de nätterna eller lägga över en filt.
På din balkong borde sol och värmeälskande saker trivas! Känner mig hjärndöd just nu men det finns ju massor. :)
 
Men hjälp vad många olika slags jord man ska ha, frö jord, blomjord, leicablandad jord, kaktusjord, lätt jord, magerjord, tung jord, orkidéjord (tack och lov kommer jag inte odla orkidéer).

Tur att jag slipper rosjord, frukt och grönsaksjord, rhododendronjord.

Jag har fyra relativt (en lite större) krukor, en fyrkantig stor blomlåda och två långa smala blomlådor man hänger på balkongräcket. Vill ogärna ha 40+ liter av olika slags jord över som ska förvaras någonstans och osäker på om de håller sig över vintern i ett förråd.

Edit: Hittade det absolut perfekt växthuset på IKEA som naturligtvis är slut överallt :banghead:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp