Bukefalos 28 år!

Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är sugen på att köpa en billig paviljong till nästa lägenhet, men det verkar inte finnas något vettigt ute nu. När börjar sådana produkter komma ut i butikerna? Ikea har inget än nämligen, och jag vill ju kika lite på pris o så.
 
Det har börjat gro så smått i tunnelväxthuset. :love: Slängde ut massor med blandade salladsfröer i en pallkrage, typ rädisor, sallat, spenat m.m. Kan inte säga vad som har grott mer än att det är flera olika sorter som tittar fram. :d Äntligen inget snöslask idag och tunneln bakas verkligen i solen. Najjjjs.
 
jag kom just på att jag kanske skulle testa att sätta potatis i en av mina pallkragelådor (2 kragar högt)
Om man bortser från gängse rekommendationer, så går att hitta via google - hur tätt kan man sätta potatis utan att det blir galet? Hur många plantor får plats i en normalstor (80x120) pallkrage?
Jag satte såhär 2020, och det blev gott om potatis :up:
Placerade ut dem ovanpå först för att se om de fick någorlunda plats

Hittade förgrodda plantor i kruka hos handelsträdgården och det verkade fungera bra

AE142362-14C0-4D80-8843-D9ADC53515EB.jpeg

Satte även samma sort direkt i en jordplätt och de växte i princip likadant och det blev lika skörd
 
Nu närmar sig våren! Jag har precis suttit i trädgården och ätit min lunch. Det var riktigt varmt och skönt trots att jag inte hade en jacka! Jag passade också på att kika runt lite och se vad som händer där ute:

-Myntan jag satte i en kruka förra året börjar titta upp igen! Små söta gröna skott kikar upp!
-Jordgubbarna verkar hålla på att vakna. Jag såg iaf en planta som börjat växa och hade små nya fina och friskt gröna blad.

Härligt!
 
Har köpt två äppleträd idag, sena sorter som ska stå i kruka på uteplatsen och förhoppningsvis ge oss äpplen när vi kommer hem från sommarstugan senare på hösten. Står att dom ger äpplen samma år så hoppas det ☺ följde med en liten pallkrage, några fröpåsar och ett palettblad med. Vet inte vad som hände, dom måste ha krupit inn i bilen när jag såg åt ett annat håll :angel: 🤷‍♀️
 
Stubbfräs bokad!! :bump::bump::bump: Så om ett par veckor ryker förhoppningsvis alla gamla stubbar på tomtgränsen, beroende på hur långt vi hinner på en dag (någon som fräst stubbar och vet ungefär hur lång tid det tar? 🤔 Vi bokade en dag till att börja med och sa att vi ser hur långt vi hinner på det) så att jag kan plantera en syrenhäck istället! :D

Kliar i fingrarna att beställa hem massor av syrenplantor redan nu :angel:
 
Stubbfräs bokad!! :bump::bump::bump: Så om ett par veckor ryker förhoppningsvis alla gamla stubbar på tomtgränsen, beroende på hur långt vi hinner på en dag (någon som fräst stubbar och vet ungefär hur lång tid det tar? 🤔 Vi bokade en dag till att börja med och sa att vi ser hur långt vi hinner på det) så att jag kan plantera en syrenhäck istället! :D

Kliar i fingrarna att beställa hem massor av syrenplantor redan nu :angel:
Jag blev nyfiken och googlade några videor.

De verkar gå snabbt. Inte så himla många minuter per stubbe.
 
Jag blev nyfiken och googlade några videor.

De verkar gå snabbt. Inte så himla många minuter per stubbe.

Jag hoppas på det! :D Vi kollade vad det skulle kosta att hyra fräsen en vecka över påsk först, för att kunna göra i lugn och ro. Men det blev svindyrt :o Så vi får väl gå i skift den dagen vi har den för att den aldrig ska stå still, så vi får mest valuta för pengarna :p
 
Jag ska fortsätta min utläggning med att konstatera att jag inte var ute efter någon särskild fraktion, utan ville slippa åka med lass efter lass till återvinningen, när jag dessutom gärna har någon täckning i rabatterna. Win/win således.

Är en ute efter en viss fördelning av bitarna, så krävs större noggrannhet vid val av mackapär. Jag var bara ute efter ett lätt sätt att på ort och ställe ta tillvara trädgårdsavfallet utan att behöva starta upp bilen.

Jag är på väg till Biltema för att köpa en sådan där kvarn idag så jag morrar på dig om den inte är bra... :angel: :laugh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp