Bukefalos 28 år!

Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag älskar aklejor. Har hela trädgården full 😍 dessa försådde jag nu så hoppas på fina hybrider i många år framöver 😁
329D5344-4D15-4B2B-8CB3-EF517BFB3CD2.jpeg
 
I år har jag inte satt några fröer - ännu. Har inte hunnit, har 7 akvarium som tar all tid. Fast där blir det oxå en hel del planteringar... Och sedan allt styrelsearbete i min Akvarieförening...
Har bara en liten balkong
 
Nu har jag äntligen fått ner mina första frön för i år. Tomater och paprikor är klara. Eller nja, nästan i alla fall. Har kommit på att jag nog behöver ha fler sorters paprika, så i morgon ska jag smyga in i nån affär och köpa några till.. 🤪 Måste ändå in till stan och köpa strumpor till ena sonen, som verkar äta såna...
 
En liten fundering om extra belysning över odlingarna - behövs det innan fröna grott? Eller räcker det om man lägger till ljus när hjärtbladen visar sig?
 
Jag älskar aklejor. Har hela trädgården full 😍 dessa försådde jag nu så hoppas på fina hybrider i många år framöver 😁Visa bifogad fil 66225
Samma här :love: har köpt fröer till pastellblandning samt coola Little lanterns, Winky double och William Guinness. Ska bli kul att se vad det blir om några år. :D Har gjort kallsådder men ska nog krafsa fram bar jord i lövlunden och direktså också senare. ☺️
 
Bara råkade lite...
Visa bifogad fil 66264
Jag vet inte alls hur jag ska få plats med alla sådder inomhus. Har minst tre omgångar till att förså inne och redan överfullt...men jag kunde inte låta bli.
Dessutom valde dottern vattenmelonen. :angel:

Det är viktigt att involvera barnen! :up:

Jag sådde precis gurka, insåg att det bara var 4!! frön i ena påsen. Så nu måste jag nog leta efter någon mer sort :angel:
 
I år ska jag i a f inte tappa kollen på vad jag sått. :D Alla har fått fina, ordentliga pinnar.
IMG_20210315_114011_205.jpg

Här några av dagens omplanteringar.

Har dock en (ännu inte omplanterad) kruka med "?" på pinnen. Tror dock det är nån slags paprika i. :angel: :rofl:
 
IMG_20210315_222428_130.jpg

På bilden syns dahlia, solhatt, gul lök, i bakgrunden paprika/chili och till höger lite paprika och aubergine som behöver planteras om. Tycker det är himla fräsigt att så denna mytomspunna knöl till dahlia och se gror så fint och bra. Jag har aldrig haft dahlia, har tyckt att jag inte är tillräckligt omhändertagande för dem, så det är ett extra spännande experiment tycker jag. :)
 
Visa bifogad fil 66268
På bilden syns dahlia, solhatt, gul lök, i bakgrunden paprika/chili och till höger lite paprika och aubergine som behöver planteras om. Tycker det är himla fräsigt att så denna mytomspunna knöl till dahlia och se gror så fint och bra. Jag har aldrig haft dahlia, har tyckt att jag inte är tillräckligt omhändertagande för dem, så det är ett extra spännande experiment tycker jag. :)
Dahlia är supertacksamt att odla från frö. Är det sommardahlia du har så tänk på att det är fullt möjligt att övervintra dem trots namnet. Det blir fin fina knölar att ta in till vintern.
 
Dahlia är supertacksamt att odla från frö. Är det sommardahlia du har så tänk på att det är fullt möjligt att övervintra dem trots namnet. Det blir fin fina knölar att ta in till vintern.
Har läst det och tänkte testa. ☺️ Verkligen ett billigt sätt att skaffa dahlior!
 
Jag fick en idé till vår uteplats men vet inte om det funkar. Hoppas det går bra att jag kommer med lite korkade frågor här😅🤔

Kan jag sätta upp stor pallkrage (x3 på höjden) och plantera en vildvin i ena hörnan som ska klättra upp på ett staket och odla grönsaker på resten av ytan i samma låda? Eller kommer vildvinet att "äta upp" grönsakerna?
 
När är det dags att beskära klätterrosor? Har en som ska beskäras helt. Har några risiga deutzior vid uteplatsen, då går att beskära nu va?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp