Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blev lite lavendel också
20210404_134947.jpg
 
Fråga 1:
Har lyckats ta död på rosorna. Eller? Tänkte prova att plantera ut dem igen. Tog in de innan hösten och de levde då. Nu ser de väldigt risiga ut.
Fråga 2: Rododendron måste vara lättare att hålla på med än rosor va?
 
Fråga 1:
Har lyckats ta död på rosorna. Eller? Tänkte prova att plantera ut dem igen. Tog in de innan hösten och de levde då. Nu ser de väldigt risiga ut.
Fråga 2: Rododendron måste vara lättare att hålla på med än rosor va?
Det är lite tidigt att se om rosorna lever. Är grenarna däremot helt svarta är de döda. Vänta och klipp dem när björkarna har musöron. När du klipper ser du om de är gröna inuti.

Rododendron brukar vara okomplicerad om man bara lyckas se till att ph i jorden är låg. Annars får de kloros.
 
Ok, jag vill inte ha in färsk gödsel i min lilla hyfsat nya bil. Det får bli köpejord.
Har inte hunnit utvärdera det ännu, men ska också anlägga rabatt på jord som mest består av sand och behöver fylla på med ~15 cm jord. Har köpt planteringsjord och fyllt upp, men har som sagt inte hunnit utvärdera det ännu. Kunde inte hitta någon annan jord som verkade lämplig.
 
Om du tittar på bilden ska du lägga fröna i koppen och "skaka" ut dom via handtaget? 😊
Jo, så långt har jag fattat. Men på vilket sätt underlättar det? Är det lättare att få ut ett frö i taget? Eller är det mest när man ska så morötter och sånt, för att slippa få alla fröna i en hög?
 
Den här helgen har verkligen gått i trädgårdsarbetandets tecken. Grävt bort rabatter, sått gräs, flyttat plantor, skaffat och fixat pallkragar, sått morot, spenat och satt potatis ute samt försått squash, solros och antilopöga inne. Sambon har lagt stengång och grillen har kommit fram. Och en del ytterligare, börjat klippa bort spärroxbär bland annat.

Hade planerat för en lika härlig dag imorgon men ser ut att bli regn och snö (!) :(

Lär lägga en beställning hos impecta också till min "nyfunna" rabatt. Fraktfritt tom imorgon!
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20210404-202313.png
    Screenshot_20210404-202313.png
    546,7 KB · Visningar: 18
Naturen 0 - Chili 1 💪
Min stil i trädgården är verkligen Plötsligt händer det. Idag gjorde jag mig av med några lönnar som grott i en betongring som på farmors tid var en rabatt med bland annat stormhatt. En var riktigt rejäl men banne mig, jag fick bort den själv!
Nu ska det bli höga fina blommor här igen, men jag tänker ha riddarsporre och kanske rosa kungsljus. Och nånting fint nere vid fötterna.

Buke vägrar lägga in bilder...
 
Den här helgen har verkligen gått i trädgårdsarbetandets tecken. Grävt bort rabatter, sått gräs, flyttat plantor, skaffat och fixat pallkragar, sått morot, spenat och satt potatis ute samt försått squash, solros och antilopöga inne. Sambon har lagt stengång och grillen har kommit fram. Och en del ytterligare, börjat klippa bort spärroxbär bland annat.

Hade planerat för en lika härlig dag imorgon men ser ut att bli regn och snö (!) :(

Lär lägga en beställning hos impecta också till min "nyfunna" rabatt. Fraktfritt tom imorgon!
Jag har ett gäng pallkragar liggande och har funderat lite på att använda några till att odla i. Hur fungerar det, lägger man glas över och får ett miniväxthus?
 
Jag har ett gäng pallkragar liggande och har funderat lite på att använda några till att odla i. Hur fungerar det, lägger man glas över och får ett miniväxthus?
Det kan man göra! Antingen med eget glas eller så finns det färdiga att köpa, lite sugen på ett sånt. Jag kör dock utan nu.
 
Det kan man göra! Antingen med eget glas eller så finns det färdiga att köpa, lite sugen på ett sånt. Jag kör dock utan nu.
Det skall jag testa, har stora fönsterbågar jag fick från bostadrättsföreningen jag bodde innan som jag tror passar. Det blir kul, växthus har jag fakstiskt aldrig oldlat i :)
 
Igår slog vi upp mitt nya tunnelväxthus som ska komplettera växthuset. Totalt 41 kvm växthus! :bump:

Nu ikväll blåser det halvstorm givetvis, så nu är jag nervös över att behöva hämta det hos grannen imorrn en kilometer bort. :p Det är givetvis förankrat efter konstens alla regler, men ändå. Isch.
 
Den här helgen har verkligen gått i trädgårdsarbetandets tecken. Grävt bort rabatter, sått gräs, flyttat plantor, skaffat och fixat pallkragar, sått morot, spenat och satt potatis ute samt försått squash, solros och antilopöga inne. Sambon har lagt stengång och grillen har kommit fram. Och en del ytterligare, börjat klippa bort spärroxbär bland annat.

Hade planerat för en lika härlig dag imorgon men ser ut att bli regn och snö (!) :(

Lär lägga en beställning hos impecta också till min "nyfunna" rabatt. Fraktfritt tom imorgon!

Neeej, nu var jag tvungen att lägga en beställning jag också ju :cautious: :angel:
Lika bra, för jag hittade inga luktärtsfrön här hemma fast jag var säker på att jag hade det!
 
Satte upp plastväxthus igår. På kvällen kom stormen. I morse såg det ut så här:
IMG_20210405_080716_717.jpg


Flaggan blev kvar över natten, eftersom den hade virat sig flera varv runt flaggstången och gick inte att få ner.

Ska blåsa mer senare i veckan. Hoppas de vindarna blir snällare mot mina nerver.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp